Metaalunie en Ad. Waarom?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Advertisements

Leren en Werken in de carrosseriebranche. 16 februari 2006.
OH -C3 logistiek medewerker in de voedingsdienst DPB december 2012.
Sectorplan: de regio aan zet!
De Associate degree bij de Academie voor Management en Bestuur Avans • Onze drie Ad/opleidingen: • Ontstaan, • Succesjes en probleempjes • Regio-overleg.
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Algemene voorlichting
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Loket MBO Mechatronica 5 juni 2008 Loket MBO Mechatronica 2008 – 2013.
Even kijken wat een accountant doet.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Opleiden in het belang van de groene sector Opzet Schets van de tuinbouwsector Vooruitblik tot 2016 Een leven lang leren.
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Associate degree en de praktijk met Hogescholen
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Workshop Certificering van OR-scholing en -ervaring Themadag LOMOZ, aangepast dd
Structuur secundair onderwijs
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
Doorlopende duale leerweg MBO-HBO ICT bijdrage nummer Hanriette Ruigt Haagse Hogeschool Jan van der Staaij Albeda College.
Hoe weet een opleiding wat het beroepenveld verwacht? Hans A. Frederik NIOC, 8 april : :50 uur, sessie 30 - HBO en beroep.
1 Inhoud Korte introductie Projectdirectie Leren & Werken Hoger kennisniveau Kabinetsmaatregelen i.v.m. crises Gebruik O&O fondsen.
StellingenStellingen 28 mei Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
Mogelijk scenario voor de uitrol Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
16 april 2009 Recessie, scholing en… de Associate degree Hans Daale Leido.
AD Technische Bedrijfskunde
Rookstopcursus voor jongeren
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i Job Event 10 oktober 2008 World Trade Center Rotterdam.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Andre Bomers/Klaas Jellema. Maatschappelijke relevantie Groen onderwijs: imago “zorgonderwijs” Lage instroom mbo niveau 3 en 4 Uitval leerlingen zonder.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Ontwikkelen werkt. Projectdirectie Leren & Werken Samenwerking ministeries van OCW, SZW, LNV en EZ Doel:Implementatie Leven Lang Leren Doelgroepen: werkenden.
19 JUNI  Flexibilisering van het onderwijs aan volwassenen kan alleen door het systeem volledig anders te gaan opzetten en is niet gebaat bij het.
Wensen en verlangens van de Praktijk 6 maart 2008
EHvA Consumptieve technieken
Onderwijs in Nederland
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Startpunt  Het hbo kent opleidingen  Er zijn twee routes naar de Bachelor  1 - Het vierjarige Bachelorprogramma  2 - Het programma dat is opgebouwd.
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
Welkom bij de gastles !. Even voorstellen…. Ik ben …… Mijn vooropleiding ……. Mijn werkervaring …… Wat doe ik nu …..
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
Zorgacademie Parkstad Limburg 1 November 2012 SER-BzK.
Functiedifferentiatie in het primair onderwijs 4 februari 2010.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Jan Verhoeven, decaan vwo.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Stappen in het keuzeproces
Stappen in het keuzeproces
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Welkom bij de gastles !.
Welkom bij de gastles !.
Organisatie structuur
Transcript van de presentatie:

Metaalunie en Ad. Waarom? Behorend bij sessie 2: differentiatie en rendement André van der Leest, beleidssecretaris onderwijs MU Inleiding in Metaalunie, wie zijn we, wat doen we. Wie zijn onze leden.

Onderzoek: rendement Verwacht rendement: zittend personeel one step up. Nodig vanwege ontwikkelingen in: De markt De technologieën samenwerking/uitbesteding met andere bedrijven De bedrijfsorganisatie Wet- en regelgeving Daarnaast: vergrijzing Cijfers: Bij 30% van de bedrijven is sprake van functies op Ad-niveau: 3600 bedrijven. Functie % Bedrijfsleiding, management 14% Productie- en projectleiding 13% Werkvoorbereiding en engineering 43% Commercieel 12% Overig (diverse beroepen) 17% Al vanaf begin bij Ad betrokken. Eerst DIJK 12 opzet via MKB-NL Later DIJK 12 onderzoek in onze sector. (2006) HBO te grote stap en niet nodig. % = percentage van genoemde Ad-functies Bovenste, bedrijfsleiding/management/ondernemer, is algemener van aard, minder specifiek metaal. Andere drie wel, vooral technisch uitvoerend. Percentage: Basisonderwijs: 6-12% vmbo: 24-33% Mbo: 47-52% Hbo: 8-14% Wo: 1-4% 30% van de bedrijven zegt Ad-ers te kunnen gebruiken. Dit zijn vooral bedrijven die: Al HBO-functies hebben in het bedrijf Bedrijven met meer dan 10 werknemers 3600 bedrijven hebben Ad’ers nodig, maar onbekend hoeveel per bedrijf. Minimaal 1 per bedrijf = 3600 Ad-ers. Ook onderzoek in Twente van belang. 52 respondenten. 44% geeft aan binnen 5 jaar behoefte te hebben aan een Ad-traject voor een werknemer gericht op technische, commerciële of leidinggevende competenties. Voorkeur voor les in avonduren.

Onderzoek: differentiatie Differentiatie gewenst: Gevarieerd aanbod bij genoemde functies Deeltijd/duaal i.t.t. voltijds opleiding. Doelgroep: zittend personeel i.t.t. jongeren. Ad vooral voor wie hbo werk- en denkniveau nodig heeft, maar niet de volledige theoretische kennis Verkorting leertrajecten door evc Metaalunie: Arbeidsmarktonderzoek Afspraken met hogescholen gemaakt Beroepsprofielen aangeleverd Pr bij achterban Contacten met lidbedrijven Kortom, wij vinden het van belang. Blijkt ook uit de OOM-bijdrage die hiervoor gereserveerd staat, de bijdrage die we leveren aan pr en het feit dat het in de teksten van het functiehandboek nu verwerkt is. Bij zittend personeel: werkervaring is van belang voor dit soort functies.

Voorbeelden Ad’s Fontys Hogeschool te Eindhoven: Technische Bedrijfskunde . Opleidingsinhoud, van de site van Fontys: Vindt u het een uitdaging om verschillende afdelingen in een bedrijf zo goed mogelijk te laten samenwerken? Wilt u de taal leren spreken van zowel de afdeling verkoop, financiën als productie? Kunt u praktische oplossingen bedenken voor het samenbrengen van verschillende belangen? Maar vindt u vier jaar studeren te lang? Dan is dit programma een oplossing voor u. In 2 jaar leiden wij u op tot een ondernemende, praktisch ingestelde (assistent) manager. Veel praktijkopdrachten. Uiteenlopende bedrijfskundige disciplines. Elke maandag en donderdagavond les, studiebelasting 800 uur per jaar, incl. lesavonden. Contactpersoon: Mevrouw M. Vroemen. m.vroemen@fontys.nl, 0877-871275. Veel meer informatie leest u in de folder van Fontys. Hogeschool Utrecht: Assistent Marketeer. Opleidingsinhoud, van de site van de HU: Samenvattend kan gezegd worden dat de Associate degree opleidt tot medewerkers die direct op breed commercieel gebied inzetbaar zijn.In deze opleiding leert u belangrijke vaardigheden als: Het kunnen leiden van projecten op commercieel gebied; het kunnen opbouwen en onderhouden van zakelijke relaties, zowel intern als extern; het kunnen herkennen van marktkansen en vertalen in innovatieve ideeën; een gesprekspartner kunnen zijn van functionarissen binnen inkoop, verkoop, productie ed; het kunnen interpreteren van marktonderzoeksgegevens; deelplannen vanuit de marketingstrategie kunnen schrijven. De werkplek van de student, dus de reële bedrijfssituatie, wordt gebruikt tijdens de opleiding voor het formuleren van vraagstukken. Naast thema’s loopt er een persoonlijk ontwikkelingstraject met een coach. Lesdagen: 1 dag/avond per 2 weken. Studiebelasting: ongeveer 15 uur per week. Contactpersonen: thea.broekmeulen@hu.nl, (030) 258 64 90 en peter.vanwijk@hu.nl, (030) 258 64 74. Voor meer informatie: website Hogeschool Utrecht. Hogeschool Windesheim te Zwolle: Werktuigbouwkunde. (Ook mogelijk: Elektrotechniek, Industrieel Product Ontwerpen en Technische Bedrijfskunde) Opleidingsinhoud, van de site van Windesheim: In de opleiding leggen we het accent op moderne productietechnieken, productiemechanisatie en productieautomatisering. Je verdiept je niet alleen in technische zaken als machinebouw, routing en mechanisering, maar ook in zaken als interne logistiek, management, marketing, statistisch onderzoek en kwaliteitssystemen. De nadruk ligt steeds meer op het ontwerpen, produceren en onderhouden van apparaten en machines. Je combineert je studie met je werk/stage in een bedrijf (duaal). Contactpersoon: Bert Lukkien, ah.lukkien@windesheim.nl, (038) 468 88 15. Lesdagen: maandag en dinsdag in het bedrijf en woensdag t/m vrijdag op Hogeschool Windesheim. Meer informatie: website Windesheim.  Nieuw: ISBW: Management & Bedrijfskunde. Deeltijd op meerdere locaties (particuliere onderwijsinstelling).