Agenda Mededelingen Erik Tempelman; a good practice Internationale conferentie 2011 Artikel over ontwerpdidactiek Gert Pasman; de multimedia subgroep Next.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Research Based Learning
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Commercial off the shelf games in de klas
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Wat is goed onderwijsonderzoek?
BattleBots The school battle.
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Ontwerpprojecten In de praktijk
Van idee tot digitaal materiaal
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Op zoek naar verbetering
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Informeel leren en….. social media
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
HAN Faculteit Educatie.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
Good practice Didactiek voor talentontwikkeling
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.
Mediatheek R5 Good practice Economische instituten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Stagevoorlichting Taal- en cultuurstudies 7 april 2010.
Improving health by sharing science 11/09/2014 ICT en datakwaliteit: een goede relatie? Ariaan Siezen - Nijmegen ICT coördinator Radboud Biobank/Parelsnoer.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Bijdrage publieksdag IPNV 14 november 2009 ‘Veteranenzorg in de reguliere hulpverlening’
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
ANW Module 2 bakkengellam.wordpress.com. Groep Dimfy Lambriex, Emma Bakker, Isa Engelen Thema Leven Hoofdvraag Is het terecht mensen te straffen voor.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Criminaliteit & Rechtsstaat
Presenteren en communiceren
Concept examenprogramma
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Begeleiden van Praktijkonderzoek
De didactiek van ontwerpen
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Transcript van de presentatie:

Agenda Mededelingen Erik Tempelman; a good practice Internationale conferentie 2011 Artikel over ontwerpdidactiek Gert Pasman; de multimedia subgroep Next meeting 3 november?

Kennisnetwerk Website: ocfocus.tudelft.nl Projecten> designeducation

Gezel-Meester 3e ronde Cursus didactiek voor Gastdocenten Module 7 voor BK docenten

IO2041: specialisatieproject Netwerk Ontwerpdidactiek ‘ good practice ’ lunchlezing Erik Tempelman,

Context & uitdaging  IO2041: 2e jaars vak over productieprocessen (7,5 EC)  Tal van processen! Hoe combineren we diepte met breedte?  Oplossing: ‘ basispakket ’ plus ‘ specialisatieproject ’ : laat de studenten zelf een nieuw proces ontdekken, verkennen en presenteren aan hun collega ’ s (1,5 EC)

Uitvoering  Week 1: groepsvorming  Week 4: inleveren zelf geformuleerde opdracht (wie/wat/waar)  Week 6: bedrijfsexcursie  Week 7-8: uitwerking  Week 9: afsluitend symposium NB1: ‘ standaard aanbod ’ of eigen proces + bedrijf NB2: 20% ontwerp, 80% proces NB3: resultaten → opvolgende vakken + projecten

Specialisatieproject: waar zijn we geweest? ( )

Specialisatieproject: de bedrijven ( )

‘ Lessons learnt ’  Goede combinatie van breedte en diepte  Authentiek, zowel qua setting als competentievorming  Network building event, ook voor de bedrijven  Transfer IO2041 → projecten kan beter: hiertoe is zojuist een Grassroots Project gestart

Exploring Designerly Thinking of Students as Novice Designers Een literatuurbespreking Marc J. de Vries

Aard van dit soort onderzoek Kwalitatief Ongebruikelijk binnen Bèta, maar wel in Alfa/Gamma In echte klassesituatie Geen experimentele setting Hier nog weinig gericht op onderwijsverbetering Vgl Design-Based Research als nieuw paradigma Setting: lerarenopleiding basisschoolleerkrachten Toch ook relevant voor technisch onderwijs

De onderzoekers/het tijdschrift Deze groep staat bekend als een gedegen onderzoeksgroep in de vakdidactiek van de bèta-vakken Het tijdschrift is één van de belangrijkere in de bètadidactiek

Het onderzoek: probleemstelling Welke rol spelen de volgende typen kennis in het leren ontwerpen van aanstaande docenten “seeing that”: het herkennen van een bepaald gegeven “seeing as”: het herkennen van mogelijkheden in een situatie “seeing in”: het herkennen van gevolgen voor een situatie (oorzaak- gevolg kennis)

Het onderzoek: opzet Twee groepen van elk vier leerkrachten-in-opleiding doen in enkele weken een ontwerpproject A: het ontwerpen van een flipperkast B: het ontwerpen van een hondenvoermachine Dataverzameling door Pre- en postinterviews (kennisgericht) Observaties Aantekeningen van de leerkrachten-in-opleiding Dataverwerking: inhoudsanalyse van interview- en videoprotocollen d.m.v. codering van activiteiten en beslissingen

Het onderzoek: resultaten (1) De leerkrachten-in-opleiding stelden aan het begin de taakinhoud vast en hielden hier tot het eind aan vast Er vond betrekkelijk weinig trial-and-error plaats; de meeste activiteiten waren beredeneerd en gebaseerd op geplande ontwerp-en-test procedures Het modelleren in materiaal speelt een belangrijke rol in het leerproces, meer dan tekenen en schetsen Voorkennis stuurt voor een belangrijk deel de activiteiten en interacties van de leerkrachten-in-opleiding

Het onderzoek: resultaten (2) De authenticiteit van de ontwerptaak draagt bij aan het leereffect Veel meer “seeing that” en “seeing as” dan “seeing in” gevonden

Discussie Het is duidelijk dat dit soort onderzoek veel sterker afhankelijk is van interpretatie dan bèta-onderzoek Ook is de mate van generaliseerbaarheid geringer omdat het doel meer exploratief is Niettemin kan door combinatie van data en beoordelaars wel degelijk iets gezegd worden over validiteit en betrouwbaarheid

Het onderzoek: relevantie voor ons In het leerproces moet de begeleidende docent bewust alert zijn op mogelijke leermomenten die kunnen leiden tot kennis van oorzaken en gevolgen Authentieke, open en slecht-gedefinieerde taken zijn potentieel geschikt om dat soort leermomenten te creëren, maar ze werken alleen wanneer de begeleider die momenten weet te identificeren en te benutten Het moet niet alleen afhangen van spontane activiteiten van studenten; er moeten bewust geplande momenten worden ingebouwd voor het leren van “seeing in” kennis Dit moet in de opleiding van de begeleidende docenten worden opgenomen

Agenda Mededelingen Erik Tempelman; a good practice Internationale conferentie 2011 Artikel over ontwerpdidactiek Gert Pasman; de multimedia subgroep Next meeting: 3 november?