CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Cliëntwaarderingsonderzoek september - oktober 2011.
Triage in de JGZ Efficiënt en Effectief. 17 januari 2014
Kennispoort Verloskunde 2009
20 maart 2008© 2008 kiesBeter.nl1 CQ gegevens op kiesBeter.nl Jeanne van Loon projectleider kiesBeter.nl 20 maart 2008.
Effecten van consultatieteams voor palliatieve zorg in het ziekenhuis
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Contact met gezondheidsvoorzieningen in afgelopen jaar (in % van bevolking)
Ervaring project Op Eigen Benen Vooruit Projectleidersbijeenkomst 6 september Trudi Taat Verpleegkundig Specialist.
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Thuis dokteren, een enorme verbetering! Filip van dijk Patiënt en ontwikkelaar.
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
Kwaliteit van leven en klachten na prostaatkanker; resultaten uit de regio Dr. Floortje Mols.
Haal meer uit je Hersenen masterclass wiskunde
De CQ-index in vogelvlucht
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Veel verschillende ziekten
Onderzoekersforum CQ-index
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
Het veilig uitwisselen van elektronische patiëntengegevens.
Gezondheidscentrum Waterwijk en Apotheek in Almere
Wetsvoorstel Kilometerprijs KIVI NIRIA Ledenpeiling februari 2010.
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
De kracht van de ervaring
© Significant Meten met de CQ-index Klantervaring telt, 24 april 2007, Rotterdam.
Ketenzorg spoedeisende hulp; op weg naar een nieuwe CQI vragenlijst
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
Ronnie Slijkhuis Onderzoekersforum CQI The Internet: Valid or Flawed?
Antwoordcategorieën bij eenmalige gebeurtenissen
indicator op basis van niveau-indicaties
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Systematische terugkoppeling van Kwaliteit van Leven gegevens In de Klinische praktijk Welkom allemaal. Ik ben Lotte Haverman, psycholoog, sinds ruim een.
Hoe scoort het curatieve zorgstelsel in een land in 2013
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Zijn uw patiënten tevreden over uw bereikbaarheid?
Gedragsveranderingen bij dementie
Patient Reported Outcome Measures
09/12/14 Presentatie draagvlakonderzoek Windpark ‘De Drentse Monden en Oostermoer’
Nieuwsbrief Januari 2014 De cijfers Koppeling met Landelijk Register Orthopaedische Implantaten Stand van zaken: onderzoek met stappenteller Contact Volgende.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Dierbare herinneringen Wetenschapelijke achtergrond
Hogeschool Rotterdam Communication & Multimedia Design ABV Mondeling Presenteren / jaar 1 lente ABV zomer Samenwerken Les 3: Teamspirit / Teambelang /
DE SPIEGEL.
Platform E-Health Georg Hennemann 14 Maart NVE-Health Doelstelling Het bevorderen van gebruik van ICT- mogelijkheden, terondersteuning en verbetering.
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Werkbaar werk Presentatie 27/09/ Werkbaar werk in Vlaanderen werknemers.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
CoRPS Center of Research on Psychology in Somatic diseases De rol van persoonlijkheid bij het lichamelijk en psychisch welzijn van melanoom patiënten.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Cognitive behavioral therapy for treatment of anxiety and depressive symptoms in pregnancy: a randomized controlled trial dr. T. Verbeek arts-epidemioloog,
Evaluatie van de effectiviteit van een multidisciplinaire interventie voor kinderen met overgewicht en obesitas KAM Ligthart, WD Paulis, J van Teeffelen,
Effectiviteit van gedeelde besluitvorming in de huisartspraktijk bij diabetes type 2: OPTIMAAL studie Dr. R.C. (Rimke) Vos, Julius Centrum UMC Utrecht.
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Eva Spijker, Jan Duijff, Grant Christey
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
2015 Noordoost Friese Gemeenten
Systematic Review Flitstraining: Patient Perception Program MMV Congres “Voortdurend Bewegen” Prof. Dr. Kiki Lombarts & MSc. Renée Scheepers Onderzoeksgroep.
NHG-PreventieConsult module COPD: van ontwikkeling naar implementatie
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Aanmelden en inschrijven in het Gentse basisonderwijs
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Transcript van de presentatie:

CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008

1 Opbouw presentatie 1.Achtergronden bij het onderzoek 2.Methodologische aspecten 3.Resultaten: responsanalyse 4.Resultaten: item- en schaalniveau 5.Resultaten: achtergrondkenmerken respondenten 6.Resultaten: samengevat 7.Discussie/conclusie

2 1. Achtergronden bij het onderzoek Primaire vraagstelling: Wat zijn de effecten van de dataverzamelingsmethodiek (schriftelijk vs. online) op: Bruto- en netto respons; Uitkomsten op item- en schaalniveau; Samenstelling van de responsgroep op een aantal relevante achtergrondkenmerken.

3 2. Methodologische aspecten Onderzoekspopulatie: –6 Huisartsenpraktijken (HAP’s) regio Den Haag Steekproeftrekking: –Beoogde omvang per HAP: 300 schriftelijk, 200 online; –Exclusie: Niet ingeschreven bij betreffende HAP; < 18 jaar; > 1 jaar geleden laatste contact met HAP. –1 HAP: alleen schriftelijk vanwege onvoldoende adressen.

4 3. Resultaten: responsanalyse (totalen) Online: groot verschil gerealiseerde bruto steekproef – netto verstuurd

5 3. Resultaten: responsanalyse (verschil bruto-netto, per HAP) Online: klein verschil bruto respons – netto respons

6 3. Resultaten: responsanalyse (netto-respons per HAP) Netto respons online vergelijkbaar met netto respons schriftelijk

7 3. Resultaten: responsanalyse (kernbevindingen) Online: groot verschil gerealiseerde bruto steekproef – netto verstuurd t.g.v. matige kwaliteit -adressenbestand (‘bounces’). Online: klein verschil bruto respons – netto respons aangezien ‘weigeraars’ geen deel uitmaken van bruto- respons. Netto respons online vergelijkbaar met netto respons schriftelijk.

8 3. Resultaten: itemniveau (kernbevindingen) Overall beeld: geen systematische statistisch significante verschillen (schriftelijk vs. online) in de verdeling van de respondenten over de antwoordcategorieën. Voor een aantal items wél statistisch significante verschillen in de verdeling voor één of meerdere (maar niet alle) HAP’s.

9 Verschil schriftelijk – online: overzicht items en HAP’s VraagHAP Weet u voldoende over de organisatie van uw huisartspraktijk? *4 Hoe vaak is het in de afgelopen 12 maanden gelukt om overdag binnen een minuut iemand van uw huisartspraktijk aan de telefoon te krijgen? *3 & 5 Als u overdag met de huisartspraktijk belde, hoe vaak werd u dan goed geholpen? *5 Hoe vaak beoordeelde de dokters-assistente goed dat u een afspraak nodig had met de arts? *3 Hoe vaak kon u als u het nodig vond binnen 24 uur op het spreekuur terecht? *2 Was de huisartspraktijk open op tijdstippen die voor u gunstig waren? *3 Kunnen mensen in de wachtkamer horen of zien wat er in de spreek- of onderzoekskamer gebeurt? *3 Heeft u, als u dat wilt, voldoende mogelijkheid om uw eigen patiëntegegevens (bijv. brieven van specialisten) in te zien? *1 Hoe vaak legde uw huisarts u dingen op een begrijpelijke manier uit? *2 Werd u door uw huisarts goed geïnformeerd over de verschillende behandelings mogelijkheden voor uw gezondheidsklachten? *5 Hoe vaak gaf uw huisarts u de ruimte om mee te beslissen over de behandeling of hulp die u kreeg? *3 Kreeg u voldoende hulp bij het ‘vinden van de weg’ in de gezondheidszorg (zoals informatie over behandelaars, ziekenhuizen, wachtlijsten, het maken van een afspraak en dergelijke)? *3 Had uw huisarts aandacht voor mogelijke emotionele problemen die te maken hebben met uw gezondheid? *5 Hoe vaak was uw huisarts bereid met u te praten over fouten of over zaken die, naar uw mening, niet goed zijn gegaan? *2

10 3. Resultaten: itemniveau (HAP 3): geen verschil schriftelijk - online Hoe vaak vond u de artsen en andere medewerkers van uw huisartspraktijk behulpzaam?

11 3. Resultaten: itemniveau (HAP 3): verschil schriftelijk - online Kreeg u voldoende hulp bij het ‘vinden van de weg’ in de gezondheidszorg (zoals informatie over behandelaars, ziekenhuizen, wachtlijsten, het maken van een afspraak en dergelijke)?

12 4. Resultaten: schaalscores (kernbevindingen) Overall beeld: geen systematische statistisch significante verschillen (schriftelijk vs. online) in gemiddelde schaalscore voor de diverse schalen. Voor een aantal schalen wél statistisch significante verschillen in de gemiddelde schaalscore voor één of meerdere (maar niet alle) HAP’s.

13 4. Resultaten: schaalscores (Huisarts: bejegening) geen significante verschillen schriftelijk - online

14 4. Resultaten: schaalscores (Assistente) significante verschillen schriftelijk - online p <.005 p <.05

15 5. Resultaten: achtergrondkenmerken (kernbevindingen) Overall geldt: responsgroep ‘online’ hoger opgeleid dan responsgroep ‘schriftelijk’ én (uitgezonderd HAP 1) responsgroep ‘online’ jonger dan responsgroep ‘schriftelijk’. Daarnaast geldt: –HAP 1: responsgroep ‘online’ geringer aandeel allochtonen. –HAP 2: responsgroep ‘online’ geringer aandeel allochtonen en minder huisarts-contactmomenten. –HAP 4: minder huisarts-contactmomenten en hogere waardering fysieke/psychische gezondheid. –HAP 5: minder huisarts-contactmomenten.

16 5. Resultaten: achtergrondkenmerken respondenten (etniciteit) p <.01 p <.05

17 5. Resultaten: achtergrondkenmerken respondenten (leeftijd) p <.01 p <.005 p <.05

18 5. Resultaten: achtergrondkenmerken respondenten (opleiding) p <.005 p <.001p <.05 p <.001

19 5. Resultaten: achtergrondkenmerken respondenten (aantal huisarts-contactmomenten) p <.05p <.005 p <.05

20 5. Resultaten: achtergrondkenmerken respondenten (waardering lichamelijke gezondheid) p <.01

21 5. Resultaten: achtergrondkenmerken respondenten (waardering psychische gezondheid) p <.01

22 6. Resultaten: samengevat De te realiseren netto-respons bij online dataverzameling is vergelijkbaar met die bij de reguliere schriftelijke dataverzameling. De uitkomsten op item- en schaalniveau verschillen niet systematisch tussen de online- en schriftelijke dataverzameling. Op een aantal relevante achtergrondkenmerken zijn er significante verschillen in de samenstelling van de responsgroep tussen de online- en schriftelijke dataverzameling. Ondanks verschillen in relevante achtergrondkenmerken geen systematische verschillen in uitkomsten tussen schriftelijk en online.

23 7. Discussie / Conclusie Rapport CQ-index huisartsenzorg: meetinstrumentontwikkeling (NIVEL, 2008): Hogere leeftijd: positiever Hoger opgeleid: positiever Slechtere lichamelijke/psychische gezondheid: positiever Autochtoon: positiever Minder huisartscontactmomenten: positiever

24 7. Discussie / Conclusie Mogelijke verklaring voor ontbreken van systematische verschillen in uitkomsten tussen online en schriftelijk: Het positieve effect van achtergrondkenmerk X (bijv. opleiding) op de uitkomsten wordt gecompenseerd door het negatieve effect van achtergrondkenmerk Y (bijv. leeftijd).

25 Verwachte effecten verschillen in achtergrondkenmerken +, =, en – geven aan of het verschil een positief, geen, of een negatief effect heeft op de resultaten voor online (relatief t.o.v. schriftelijk). HAP 1HAP 2HAP 3HAP 4HAP 5 Ethniciteit++=== Leeftijd=---- Opleiding+++++ N consulten=+=++ Lich. Gezondheid===-= Psych. Gezondheid===-=

26 7. Discussie / Conclusie Conclusie: Online dataverzameling is een waardige vervanger voor de reguliere schriftelijke dataverzameling, op voorwaarde dat verschillen in relevante achtergrondkenmerken worden ‘weggepoetst’ door toepassing van case-mix-adjustment.