Zorgbrede transparantie en keuze-informatie Eta Mulder 20 maart 2008
Transparantieprojecten, waarom en hoe? Rol Zichtbare Zorg (ZbTK) Wat leveren de transparantieprojecten op en wat niet? Relatie met CQ index Relatie met kiesbeter.nl
Waarom transparantieprojecten? Cliënten kiezen Verzekeraars contracteren Zorgverleners verbeteren Zorginstellingen sturen Toezichthouders reguleren en stimuleren met betrouwbare, valide en vergelijkbare Kwaliteitsinformatie die openbaar beschikbaar is
Opzet transparantieprojecten Partijen zijn in iedere sector verantwoordelijk voor transparantie Partijen sluiten samenwerkingsovereenkomsten: afspraken om kwaliteitsinformatie te ontwikkelen, te meten, openbaar te maken en te onderhouden Partijen werken samen in stuurgroepen (SG) en projectgroepen(PG) SG geeft opdracht; PG bereidt voor en voert uit
Opdracht Zichtbare Zorg (ZbTK) 2008-2011 Ondersteun samenwerking tussen partijen Bundel bestaande initiatieven Breng samenhang en standaardisatie in de aanpak Versnel de ontwikkeling naar transparantie Ontwikkel een infrastructuur voor databeheer en onderhoud van de informatiesets
Resultaten transparantieprojecten (1) Informatiesets met indicatoren voor het meten van de veiligheid, de effectiviteit, de tijdigheid en de klantgerichtheid van zorg Meetresultaten valide, betrouwbaar en vergelijkbaar maken Meetresultaten openbaar maken Met een duurzame infrastructuur Op basis van samenwerking van de partijen
Resultaten transparantieprojecten (2) Informatie uit de projecten is waardevrij: richt zich bv. niet op kwaliteit verbeteren en niet het maken van keuze-informatie.
Transparantieprojecten en CQ index (1) Belangrijkste instrument voor de indicatoren over klantgerichtheid ( in sommige sectoren flink deel van de indicatoren) Standaardinstrument met waarborg voor betrouwbare en valide informatie Daarom: Stuurgroepen stellen ontwikkelagenda CQ index op Implementatie CQ index mede sturen vanwege belang data voor prestatie-indicatoren Centrale regie vanuit Zichtbare Zorg
Transparantieprojecten en CQ index (2) Vragenlijsten roepen nog veel vragen op: Omvang van de vragenlijsten Niveau van de vragenlijsten Respons is soms erg laag Niet overal verband indicatoren en CQ index Implementatie nog veel vraagtekens: Meetfrequentie gerelateerd aan houdbaarheid van de resultaten Databeheer / eigenaarschap Kosten van meting zijn hoog Oplossingen kunnen per sector verschillen Samenwerking van betrokken partijen cruciaal, ZbTK neemt haar rol hierin. Streven naar voor alle partijen werkbare en waar mogelijk gestandaardiseerde opzet
Transparantieprojecten en kiesbeter.nl Keuze-informatie is vertaling van kwaliteitsinformatie -> voegt waarde toe Keuze-informatie is geen doel van transparantieprojecten (geldt niet voor alle SG) Stuurgroepen bepalen wel welke informatie uit de informatieset vertaald wordt naar keuze-informatie = WAT Stuurgroepen bepalen niet op welke wijze de keuze-informatie gepresenteerd wordt op kiesbeter = HOE Stuurgroepen kunnen wel adviseren in welke presentatiewijze het beste past bij de sector