Zorgbrede transparantie en keuze-informatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Advertisements

DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
20 maart 2008© 2008 kiesBeter.nl1 CQ gegevens op kiesBeter.nl Jeanne van Loon projectleider kiesBeter.nl 20 maart 2008.
Ledenbijeenkomst Prestatie-Indicatoren Opvang Stichting Federatie Opvang Amersfoort, 8 februari 2012.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
‘Van pannenkoeken bakken naar het vergroten van de sociale competenties’
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Prestatie-indicatoren
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Voorlopige MDS Chronische Zorg 11 juni Planning Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q Q
1 E-learning bij Electrabel Nederland, Vaktechnische opleidingen.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Hanneke Nooitgedagt, PR- commissie WKDV/EADV
SCHULDEN EN PARTICIPATIE
1 MPZ Project Veilig werken met gevaarlijke stoffen in de zorg.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Schoolinfo: Jessica Teunissen & Laurens de Wit DUO: Robin Mulder
Han de Vries Actuariaat & Onderzoek, Achmea Zorg 15 September 2009
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.
Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008.
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Investeer in inzicht in de praktijk van (niet)kiezende zorggebruikers Presentatie Onderzoeksforum 3 februari 2009 Dr. Kor Grit.
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Stand van zaken ontwikkelingen
Zichtbare Zorg Voor zichtbare kwaliteit van zorg
De rol van IGZ in het patiëntveiligheidsprogramma GGZ
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Gezondheid! Hoe dan? Hans Krosse, sept 2008
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Kennis is macht? De rol van informatie
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Visie informatievoorziening
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Resultaten werkgroep integrale bekostiging Bijeenkomst GGZNederland woensdagmiddag 9 maart.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Hans van Oers RIVM en Tranzo, Universiteit van Tilburg GGD-epidemiologie in de toekomst.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Overlegtafel subsidiepartijen m.b.t. inkoop/contractverlenging 2017 Dinsdag 13 oktober van – uur.
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
De patiënt als regisseur van de zorg
ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
Spelregels Digitale stad
ZorgkaartNederland.
Rivas Zorggroep de beste partner van de huisarts !?
Het Sociale Consumenten Brein
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Transcript van de presentatie:

Zorgbrede transparantie en keuze-informatie Eta Mulder 20 maart 2008

Transparantieprojecten, waarom en hoe? Rol Zichtbare Zorg (ZbTK) Wat leveren de transparantieprojecten op en wat niet? Relatie met CQ index Relatie met kiesbeter.nl

Waarom transparantieprojecten? Cliënten kiezen Verzekeraars contracteren Zorgverleners verbeteren Zorginstellingen sturen Toezichthouders reguleren en stimuleren met betrouwbare, valide en vergelijkbare Kwaliteitsinformatie die openbaar beschikbaar is

Opzet transparantieprojecten Partijen zijn in iedere sector verantwoordelijk voor transparantie Partijen sluiten samenwerkingsovereenkomsten: afspraken om kwaliteitsinformatie te ontwikkelen, te meten, openbaar te maken en te onderhouden Partijen werken samen in stuurgroepen (SG) en projectgroepen(PG) SG geeft opdracht; PG bereidt voor en voert uit

Opdracht Zichtbare Zorg (ZbTK) 2008-2011 Ondersteun samenwerking tussen partijen Bundel bestaande initiatieven Breng samenhang en standaardisatie in de aanpak Versnel de ontwikkeling naar transparantie Ontwikkel een infrastructuur voor databeheer en onderhoud van de informatiesets

Resultaten transparantieprojecten (1) Informatiesets met indicatoren voor het meten van de veiligheid, de effectiviteit, de tijdigheid en de klantgerichtheid van zorg Meetresultaten valide, betrouwbaar en vergelijkbaar maken Meetresultaten openbaar maken Met een duurzame infrastructuur Op basis van samenwerking van de partijen

Resultaten transparantieprojecten (2) Informatie uit de projecten is waardevrij: richt zich bv. niet op kwaliteit verbeteren en niet het maken van keuze-informatie.

Transparantieprojecten en CQ index (1) Belangrijkste instrument voor de indicatoren over klantgerichtheid ( in sommige sectoren flink deel van de indicatoren) Standaardinstrument met waarborg voor betrouwbare en valide informatie Daarom: Stuurgroepen stellen ontwikkelagenda CQ index op Implementatie CQ index mede sturen vanwege belang data voor prestatie-indicatoren Centrale regie vanuit Zichtbare Zorg

Transparantieprojecten en CQ index (2) Vragenlijsten roepen nog veel vragen op: Omvang van de vragenlijsten Niveau van de vragenlijsten Respons is soms erg laag Niet overal verband indicatoren en CQ index Implementatie nog veel vraagtekens: Meetfrequentie gerelateerd aan houdbaarheid van de resultaten Databeheer / eigenaarschap Kosten van meting zijn hoog Oplossingen kunnen per sector verschillen Samenwerking van betrokken partijen cruciaal, ZbTK neemt haar rol hierin. Streven naar voor alle partijen werkbare en waar mogelijk gestandaardiseerde opzet

Transparantieprojecten en kiesbeter.nl Keuze-informatie is vertaling van kwaliteitsinformatie -> voegt waarde toe Keuze-informatie is geen doel van transparantieprojecten (geldt niet voor alle SG) Stuurgroepen bepalen wel welke informatie uit de informatieset vertaald wordt naar keuze-informatie = WAT Stuurgroepen bepalen niet op welke wijze de keuze-informatie gepresenteerd wordt op kiesbeter = HOE Stuurgroepen kunnen wel adviseren in welke presentatiewijze het beste past bij de sector