Ontwikkeling opleidingspakket toegankelijke onderwijstechnieken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Advertisements

Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
Universal Design for Learning
De ontwikkeling van de 7 competenties
Realisatie kindcentrum
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Hogere denkvaardigheden
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
18 oktober  Wie ben je? Wat is uw taak?  Verwachtingen?
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Achtergrond Moderne visie op handicap of (functie)beperking: accent ligt op het niet- aangepast zijn van de omgeving Types handicap: motorische beperking,
De paradigmashift in het onderwijs
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Debriefing 24 januari 2012.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Ruimtelijke vormgeving II IAD 2 28 November 2013.
OUDERS VOOR INCLUSIE. WIE ZIJN OUDERS VOOR INCLUSIE ? Vereniging van en voor ouders Voor alle ouders van kinderen, ongeacht hun handicap We zijn vooral.
Schriftelijk (zelfstudie)materiaal EEN LEEREENHEID Enkele criteria nader bekeken (Borremans & Viaene)
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
1.Inhoud. Workshop als opwarmer Waarom evalueren Weet wat goed en fout gaat (kwaliteitsbeleid) Informeren van betrokkenen Verantwoording afleggen.
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Toekomst van het Onderwijs in Vlaanderen
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Succesfactoren voor Top Teams
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN 3 PBSO - KAREL DE GROTE-HOGESCHOOL BACHELORPROEF DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
VIOT website Marjan Beneens ▪ Sabrina Carlier ▪ Caroline Michielssen
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas
Workshop evalueren Dcp
Een lust of een last?. Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Een pedagogische focus op meten in het onderwijs DIVO Roger Standaert.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
PRESENT.ME PRESENTATIE ALS VERVANGING VAN DE LEERKRACHT?
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Vanuit overtuiging een patiënt laten participeren
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De eerste les Goedgekeurd door CKO vakgroep < ... >
Toetsing Vakdidactiek 2.
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling opleidingspakket toegankelijke onderwijstechnieken Onderzoekers: Liesbeth Van Peperstraete & Ruth De Kesel Promotor: Hilde Van Puyenbroeck Ontmoetingsdag SIHO, 24 november 2009

1. Visie? Visie Inclusief onderwijs = een continu proces om alle betrokkenen zich welkom te laten voelen op de school en het leren en participeren van alle leerlingen te versterken (Index voor inclusie, 2009) Nieuw denkkader: Diversiteit tussen studenten in de breedste zin is geen probleem, maar een rijkdom om van elkaar te leren en elkaar te versterken

2. Onderzoeksvraag? Inventaris van suggesties voor lesgevers om onderwijstechnieken toegankelijker te maken Onderwijstechnieken = studiematerialen onderwijswerkvormen evaluatievormen Suggesties op een toegankelijke manier ter beschikking stellen

3. Werkwijze? kwalitatief onderzoek literatuurstudie gestructureerde interviews lesgevers zorgcoördinatoren, aanspreekpunten experten inclusie kortdurend onderzoek: 24 werkdagen

4 . Oefening?

4 . Oefening? twee groepen bekijk ECTS-fiche + studiemateriaal vanuit het perspectief van een student met resp. een autismespectrumstoornis (Jan) en dyslexie (Lien) Noteer mogelijke drempels en mogelijke vormen van houvast

5. Denkkader: Universal Design? breed gebruik flexibel eenvoudig en intuïtief toegankelijke informatie tolerantie voor fouten minimale fysieke inspanning fysieke toegankelijkheid http://www.washington.edu/doit/Faculty/Strategies/Universal

5. Denkkader: Universal Design For Instruction? klasklimaat interactie feedback toegankelijke onderwijs-werkvormen toegankelijk studiemateriaal toegankelijke evaluatievormen fysieke toegankelijkheid http://www.washington.edu/doit/Faculty/Strategies/Universal

6. Toegankelijk studiemateriaal? Goede inleiding Eenduidige indeling Leesbaar lettertype: groot genoeg Overzichtelijke bladspiegel Studeerinstructies Complentair tekst-, audio-, beeldmateriaal Helder taalgebruik Gestructureerde tekst

7. Toegankelijke onderwijswerkvormen? Breed register van onderwijswerkvormen hanteren Coöperatief leren aanmoedigen ‘Leren’ plaatsen in een betekenisvolle context

7. Toegankelijke onderwijswerkvormen?

8. Toegankelijke evaluatievormen? Doelstellingen, evaluatievormen en evaluatiecriteria duidelijk omschrijven Studiebelasting bewaken Manier van evalueren concretiseren Eenduidige instructies bij opdrachten en examens Verschillende evaluatievormen overeenkomstig de onderwijsvormen Proces- en produktfeedback

9. Demonstratie website? www.siho.be

10. Conclusies? Geen exhaustieve oplijsting Aanvulling met praktijkvoorbeelden nodig vanuit verschillende onderwijsinstellingen Belangrijker dan suggesties is de manier van denken overbrengen aan lesgevers: toegankelijk onderwijs= goed onderwijs

10. Conclusies?