Ontwikkeling opleidingspakket toegankelijke onderwijstechnieken Onderzoekers: Liesbeth Van Peperstraete & Ruth De Kesel Promotor: Hilde Van Puyenbroeck Ontmoetingsdag SIHO, 24 november 2009
1. Visie? Visie Inclusief onderwijs = een continu proces om alle betrokkenen zich welkom te laten voelen op de school en het leren en participeren van alle leerlingen te versterken (Index voor inclusie, 2009) Nieuw denkkader: Diversiteit tussen studenten in de breedste zin is geen probleem, maar een rijkdom om van elkaar te leren en elkaar te versterken
2. Onderzoeksvraag? Inventaris van suggesties voor lesgevers om onderwijstechnieken toegankelijker te maken Onderwijstechnieken = studiematerialen onderwijswerkvormen evaluatievormen Suggesties op een toegankelijke manier ter beschikking stellen
3. Werkwijze? kwalitatief onderzoek literatuurstudie gestructureerde interviews lesgevers zorgcoördinatoren, aanspreekpunten experten inclusie kortdurend onderzoek: 24 werkdagen
4 . Oefening?
4 . Oefening? twee groepen bekijk ECTS-fiche + studiemateriaal vanuit het perspectief van een student met resp. een autismespectrumstoornis (Jan) en dyslexie (Lien) Noteer mogelijke drempels en mogelijke vormen van houvast
5. Denkkader: Universal Design? breed gebruik flexibel eenvoudig en intuïtief toegankelijke informatie tolerantie voor fouten minimale fysieke inspanning fysieke toegankelijkheid http://www.washington.edu/doit/Faculty/Strategies/Universal
5. Denkkader: Universal Design For Instruction? klasklimaat interactie feedback toegankelijke onderwijs-werkvormen toegankelijk studiemateriaal toegankelijke evaluatievormen fysieke toegankelijkheid http://www.washington.edu/doit/Faculty/Strategies/Universal
6. Toegankelijk studiemateriaal? Goede inleiding Eenduidige indeling Leesbaar lettertype: groot genoeg Overzichtelijke bladspiegel Studeerinstructies Complentair tekst-, audio-, beeldmateriaal Helder taalgebruik Gestructureerde tekst
7. Toegankelijke onderwijswerkvormen? Breed register van onderwijswerkvormen hanteren Coöperatief leren aanmoedigen ‘Leren’ plaatsen in een betekenisvolle context
7. Toegankelijke onderwijswerkvormen?
8. Toegankelijke evaluatievormen? Doelstellingen, evaluatievormen en evaluatiecriteria duidelijk omschrijven Studiebelasting bewaken Manier van evalueren concretiseren Eenduidige instructies bij opdrachten en examens Verschillende evaluatievormen overeenkomstig de onderwijsvormen Proces- en produktfeedback
9. Demonstratie website? www.siho.be
10. Conclusies? Geen exhaustieve oplijsting Aanvulling met praktijkvoorbeelden nodig vanuit verschillende onderwijsinstellingen Belangrijker dan suggesties is de manier van denken overbrengen aan lesgevers: toegankelijk onderwijs= goed onderwijs
10. Conclusies?