Inleiding tot de Economie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WETENSCHAP VAN DE AARDE Hoofdstuk 10 4,5 miljard jaar aardse geschiedenis Manuel Sintubin Departement Aard- & Omgevingswetenschappen, Katholieke Universiteit.
Advertisements

Marketingplanning en -strategie
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent Reacties van de burgers op de verlaging.
HOOFDSTUK 3 VRAAG EN AANBOD IN WERKING L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven.
Figuur 6.1 Eurozone juni 2005 Figuur 6.2 Liquiditeitentoevoer uit het buitenland.
Figuur maken met coördinaten in vier kwadranten
Hoofdstuk 3: Vraag en Aanbod
Hoofdstuk 3 De Goederenmarkt Blanchard: Macroeconomics.
Hoofdstuk 12: Publieke goederen en externe effecten
Overheid en stabilisatiezaak
Quiz Gelijkvormigheid
Hoofdstuk 11: De arbeidsmarkt
Hoofdstuk 6: De onderneming als organisatie
Hoofdstuk 5: De Consument
Hoofdstuk 4: Elasticiteiten en Schokken
Hoofdstuk 18: Geld en het bankwezen
Hoofdstuk 7: Productie en Kosten
Hoofdstuk 8: Volmaakte mededinging
Economie, een Inleiding
Hoofdstuk 19: Financiële markten
Hoofdstuk 24: Wisselmarkten
In punt P werken drie krachten: Fspan in de richting van het touw Fveer 15 N schuin links omhoog Gewicht recht naar beneden Hoofdstuk 3 som 20.
1. Inleiding systeemtheorie 2. Complexe adaptieve systemen
Alle Markten Samen Model AA-AV
Goederen- en Financiële Markt: IS-LM Model
Luc Van OotegemHoofdstuk 211 Hoofdstuk 21 Vraagzijde - Reële sfeer “Goederenmarkt”
Sparen, Kapitaalaccumulatie, en Productie - De Lange Termijn
Hoofdstuk 1: Op WereldreisBron: Blanchard, Macroeconomics Slide #1 EXTRA bij HK 1 China als zeer belangrijke factor in de “globaliserende economie” De.
WETENSCHAP VAN DE AARDE Hoofdstuk 1 Portret van een planeet Manuel Sintubin Departement Aard- & Omgevingswetenschappen, Katholieke Universiteit Leuven,
Goede tijden, slechte tijden
HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT
HOOFDSTUK 6 DE OUTPUTBESLISSING VAN DE ONDERNEMING
HOOFDSTUK 26 BEGINSELEN VAN DE INTERNATIONALE ECONOMIE L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven.
HOOFDSTUK 22 DE REELE EN DE MONETAIRE SFEER
HOOFDSTUK 14 DE MACRO-ECONOMISCHE GROOTHEDEN
HOOFDSTUK 13 ONGELIJKHEID, ARMOEDE EN HERVERDELING
HOOFDSTUK 2 DE WERKING VAN DE MARKT - HET PRIJSMECHANISME
Marketingplanning en strategie
Hoofdstuk 10: Onvolmaakte Mededinging en Productdifferentiatie
Hoofdstuk 17: Economische groei
Hoofdstuk 20: De vraagzijde: de reële sfeer
Hoofdstuk 23: Het AV-AA-model
Hoofdstuk 22: Het aggregatieve aanbod
Hoofdstuk 14: Macro-economische analyse: Wat en Waarom?
Economie, een Inleiding
Terugkoppeling theorie/onderzoek HRM
Biologische interactie
 Inleiding  Op weg naar een visie…  ICT  Vier in balans  Visie  Deskundigheid  Aan de slag  Afsluiting.
BRIGHTCONNECT...detacheren in de 21st eeuw, voor MBO-HBO-WO+ …a BRIGHTer future by CONNECTing people !
Spanningen op de woningmarkt
Economie De kredietcrisis.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
International Economics
Figuur 4.1 Krachten die het internettijdperk vormgeven
Lesbrief Verdienen en Uitgeven
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
§3.4 : Krachten in evenwicht
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
H6 Salvatore: International Economics, 10th Edition © 2009 John Wiley & Sons, Inc.
Hoofdstuk 27 Het AV-AA-model.
Hoofdstuk 25 Het IS-LM-model.
Hoofdstuk 5 Communiceren
Het aggregatieve aanbod
HOOFDSTUK 5 DE ONDERNEMING – BEDRIJFSECONOMISCHE ASPECTEN
De vraagzijde: de reële sfeer
Winst, output en volmaakte mededinging
Welkom bij onze workshop!
Transcript van de presentatie:

Inleiding tot de Economie L. Berlage A. Decoster Inleiding tot de Economie © 2005 Universitaire Pers Leuven HOOFDSTUK 23 HET MODEL VAN DE AGGREGATIEVE VRAAG EN HET AGGREGATIEVE AANBOD

Figuur 23.1: Evenwicht op de outputmarkt INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 23: MODEL VAN AGGREGATIEVE VRAAG & AGGREGATIEVE AANBOD © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 23.2: De effecten van een belastingverlaging INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 23: MODEL VAN AGGREGATIEVE VRAAG & AGGREGATIEVE AANBOD © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 23.3: De effecten van de groei van de Amerikaanse op de Europese economie INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 23: MODEL VAN AGGREGATIEVE VRAAG & AGGREGATIEVE AANBOD © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 23.4: De effecten van een verhoging van de petroleumprijs INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 23: MODEL VAN AGGREGATIEVE VRAAG & AGGREGATIEVE AANBOD © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 23.5: De effecten van een productiviteitsstijging INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 23: MODEL VAN AGGREGATIEVE VRAAG & AGGREGATIEVE AANBOD © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 23.6: De bepaling van de output en het algemeen prijspeil bij een horizontale AA-curve (a) en bij een verticale AA-curve (b) INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 23: MODEL VAN AGGREGATIEVE VRAAG & AGGREGATIEVE AANBOD © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN

Figuur 23.7: De bepaling van de output en het algemeen prijspeil op korte en op lange termijn INLEIDING TOT DE ECONOMIE HOOFDSTUK 23: MODEL VAN AGGREGATIEVE VRAAG & AGGREGATIEVE AANBOD © 2005 UNIVERSITAIRE PERS LEUVEN