Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar MBO-onderwijs 2018
Advertisements

Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
L&B in het MBO.
Studeren in het MBO Tilburg, Opbouw beroepsbevolking Opleiding op vmbo niveau Opleiding op havo/vwo/mbo niveau Opleiding op HBO/WO niveau.
Docenten, praktijkopleiders en kwalificatiedossiers
Het veranderend landschap in het MBO
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Energieke doelgerichte regionale aanpak
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Regionale probleemanalyse VSV
Kwalificatiestructuur mbo
VTB Technasium Vakcollege
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
MBO aan de vooravond van veel veranderingen
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Entree opleiding Nova College 25 juni 2012
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
Op naar…
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
VMBO Economie Docentendag
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Regionale Samenwerking, een Must!
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
Werkgevers en de beroepskolom VMBO, MBO en Ad. VMBO Wat houdt ons bezig?  Terugloop aantal leerlingen  Kaalslag technisch VMBO  CITO toets  Voorkeur.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Experimenteerruimte: Vakmanschap- en technologieroutes.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Experimenteerruimte: Vakmanschap- en technologieroutes
Workshop experimenten in het mbo
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Van: Studeren aan het Rietveld
Kiezen voor keuzedelen
Van: Studeren aan het Rietveld
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
In gesprek met SBB Consortium Zorg en Welzijn
Transcript van de presentatie:

Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?

De uitdagingen voor het mbo Aantrekkelijk beroepsonderwijs concurrerend t.o.v. havo (route vmbo-mbo-hbo) vakmanschap als motor voor de economie Sneller inspelen op arbeidsmarktontwikkeling ruimte voor regionale samenwerking bij ontwikkeling direct scholen en bedrijven betrekken Meer doen met minder geld samenhangende, overzichtelijke diplomastructuur doelmatig aanbod van diploma’s en van opleidingen

Het goede behouden Drievoudige kwalificering beroep én vervolgstudie én maatschappij vooral initieel onderwijs Vrijheid in leerroute: bol en bbl kwalificaties aansluiten bij kenmerken doelgroep Kwaliteitseisen optimaliseren transparant, herkenbaar, flexibel, uitvoerbaar, duurzaam én doelmatig én neutraliteit

Wat moet er verbeteren? Verwante beroepen binnen werkveldgebied eenheid in wijze van clustering beroepen één kenniscentrum verantwoordelijk per dossier Waarde diploma beter afspreken exameneisen opnemen (“aantoonbaar”) prestatie-indicatoren hoger aggregatieniveau Compacte kwalificatiedossiers heldere en duurzame dossiers als basis voor aantrekkelijke mbo-opleidingen

Opbouw kwalificatiedossier Basis (minimaal 50%) – naam diploma algemene basistaken (talen, rekenen, L&B) beroepsgerichte basistaken Profiel – naam uitstroom sectorale verbreding, verdieping (contextspecifiek) exameneisen opnemen Keuze (15%) – verplicht onderdeel diploma verrijking (uit andere kwalificaties) relevant voor arbeidsmarkt of doorstroom

Basis Basis – Profiel - Keuze Basis Alg beroeps Profiel Profiel 3 1 Diploma-eisen Profiel 1 Keuze 1 Profiel 3 Profiel 2 Basis beroeps Basis Alg

Compacte concrete dossiers Balans vakkennis, vaardigheden, houding niveau, complexiteit op basis van NLQF ontwikkeltaal: competentiemodel SHL kerntaken en werkprocessen blijven Verwijzing naar verantwoordingsdocumenten zoals L&B, arbeidsmarktcijfers, docentenoordeel Exameneisen kritische beroepssituaties per kerntaak beheersingscriteria per werkproces examenprofiel

Keuzedelen 15 % van de nominale studieduur Verplicht onderdeel diploma contacttijd + bpv + zelfstudie Verplicht onderdeel diploma geen ‘vrije’ ruimte meer geborgd door examinering (inspectiestandaarden) Kan worden opgesteld in regio door onderwijs en bedrijfsleven gezamenlijk Eisen vastgesteld door paritaire commissie kan branchecertificaat zijn

Integrale aanpak herziening Opleveren dossiers door kenniscentra In 2012: 35-50% herzien (i.o.m. scholen/branches) In 2013: 100% opleveren Aanpassing administratieve systemen Wat betekent dit voor registratie op scholen? Hoe zit het met wetgeving, toezichtkader, Crebo? Synchroon: aanpassen administratieve systemen, regelgeving Implementatie Implementatietoets in 2013/14 (Is er onderwijs van te maken? Gezamenlijke voorbereiding) Vanaf 2014/15 volledige kwalificatiestructuur

Stand van zaken (november) Structuurvoorstellen zijn gepresenteerd Afstemming en achterbanraadpleging Kwalificaties dichter bij het beroep Nog niet alle onduidelijkheden zijn opgelost Aangrenzende sectoren, sector-overstijgende elementen Entreekwalificaties, specialistenkwalificaties Keuzedelen Exameneisen Samen zijn we aan de slag Operationalisering kaders, verduidelijken instructie Onderwijs en bedrijfsleven samen in de lead “goed is belangrijker dan veel”

Mogelijkheden voor studenten met een beperking? Wordt het voor het mbo juist nog moeilijker om studenten met een beperking te diplomeren? Welke opties zijn er als de opleiding al vooraf weet dat een student vanwege een stoornis of beperking niet gediplomeerd zal worden?