KWALITEIT EN TOEZICHT Rick Steur, hoofdinspecteur VO, BVE en HO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Kwaliteit en onderwijstijd
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
Maatregelen om onderwijskwaliteit structureel te realiseren
Menno Karres Lead Auditor
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
Van staf naar lijn 3 oktober 2013.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Van tweeluik naar driehoeken
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Wie is eigenaar van de onderwijskwaliteit?
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Taakinvulling door de rekenkamer
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
TOEZICHT BVE IN 2009 Conferentie Btg HTVF 15 april 2009.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Jongeren Preventie Team
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Ondernemen(d) in het onderwijs
1 Het lokale bestuur in een rol van regisseur of medespeler? Dr. Joris Voets Instituut voor de Overheid (KU Leuven) & Steunpunt Bestuurlijke Organisatie.
Werk maken van een groene economie! Hoe de AOC’s groen ondernemen! Samen werken aan sterk groen onderwijs! 12 november 2014 Sophie van Kasteren, Citaverde.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Zorgplicht in passend onderwijs
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Honoursonderwijs in HBO
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Transitie WMO vraagt om anders organiseren.
Van tweeluik naar driehoeken
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
Waarden & organisatiecultuur
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Zorgvernieuwing vraagt om anders organiseren.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Terug naar de essentie: stop met invoeren van zelfsturende teams!
CvB en examencommissie samen verantwoordelijk Over de onafhankelijkheid van de examencommissie.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Minder last, meer effect Zes principes van goed toezicht Presentatie Kaderstellende Visie op Toezicht
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Schets van de ontwikkelingen -Examinering: een punt van aandacht! -Ontwikkelingen Examencommissies -Procesarchitectuur Examinering (PE)
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Mini-conferentie vavo-netwerk 31 oktober 2016
Transcript van de presentatie:

KWALITEIT EN TOEZICHT Rick Steur, hoofdinspecteur VO, BVE en HO Conferentie Kwaliteitsnetwerk MBO Houten 4 oktober 2012

Overzicht Het bredere perspectief: eigenaarschap van kwaliteit Zelfde aanloop als vorig jaar: the bigger picture als kader Governance op lijn: een kwestie van eigenaarschap Hoe past de “Staat van de instelling” hierin? Indrukken vanuit eerste half jaar onderzoek Eerste orde en tweede orde in samenhang Paar beschouwende opmerkingen over vertrouwen en wantrouwen Hoe past uw initiatief vanuit het kwaliteitsnetwerk hierin? Tot slot Wat doe ik niet: inzoomen op kwaliteitsborging ->workshop

INSTELLING ALS MAATSCHAPPELIJKE ONDERNEMING Maatschappelijk middenveld Aanspraakmakers (stakeholders) Inspectie Ondersteunen maatschappelijk middenveld en aanspraakmakers Bewaken en bevorderen kwaliteit van het stelsel Horizontale en verticale verantwoording…

UITGANGSPUNTEN MAATSCHAPPELIJK ONDERNEMERSCHAP Primaire verantwoordelijkheid bij de instellingen zelf; Op dynamische en innovatieve wijze invulling geven aan maatschappelijke opdracht: goed onderwijs. In nauwe samenwerking met andere maatschappelijke, lokale en regionale partners. Zo goed mogelijk presteren vanuit de (vooral) toevertrouwde publieke middelen. Verantwoording afleggen is daarbij vanzelfsprekend (maatschappelijke legitimatie) in diverse richtingen

GOVERNANCE OP LIJN: EIGENAARSCHAP!! Toezicht Bestuur Leiding Onderwijs aan studenten Instelling Samen-leving Extern toezicht Intern Wezenlijke overeenkomst: gerichtheid op de kwaliteit van de uitvoering Wezenlijk verschil: toezicht heeft een andere rol (geen actor) dan bestuur en leiding (actor t.a.v. de uitvoering) Inspectie NVAO Collegiale visitaties Public governance (decentralisatie) Corporate governance (scheiding bestuur en toezicht) Maatschap- pelijke verankering (rol stakeholders) Professional governance (rol van leraren) Wet en regelgeving Personeel

Inzoomen op het MBO: grote verschillen

Grote verschillen tussen instellingen (2) MBO-instellingen met opleidingen met aangepaste arrangementen 5 10 15 20 25 30 35 40 45 1 6 11 16 21 26 31 36 41 46 51 56 61 zeer zwakke opleidingen opleidingen met onvoldoende rendement

Wat beogen we met de Staat van de Instelling? Honoreren en stimuleren! Honoreren van die instellingen die het goed doen (zowel qua kwaliteitszorg in het algemeen als de geleverde kwaliteit voor de studenten) Stimuleren als de interne governance en kwaliteitszorg nog niet goed functioneert - in een wisselwerking tussen instelling en ons. En verder: Elk jaar een representatief beeld kunnen geven van de staat van het mbo met terugdringing van de toezichtslast

De staat van de instelling in schema Borging kwaliteit niveau instelling i Feitelijke borging bij x opleidingen (studenten) Onderwijs kwaliteit Examen Kwaliteit Resultaat (opbr/dipl) Compleet maken instellingsbeeld Opbouwen stelselbeeld Verificatie

Taakverdeling tussen u en ons: wij doen niet over wat u goed doet! Afnemende intensiteit toezicht en controle door inspectie C B A Groei kwaliteitszorg instelling (in de diepte)

Indrukken van het eerste half jaar Grote variatie tussen en binnen instellingen (het ene team is het andere niet: lastig om homogene kwaliteit te leveren). Van 17 instellingen was de kwaliteitsborging bij 1/3 (6 instellingen) voldoende of goed. Kwaliteitsborging werkt lang niet altijd door tot op opleidingsniveau en in het werken met studenten. Mogelijk misverstand: goede kwaliteitszorg betekent niet dat alles altijd perfect verloopt, maar dat u het zelf in beeld heeft en er naar handelt!

Wat zien we op opleidingsniveau (n=45 bij 16)? Zwak onderwijs(leerproces) 8 opleidingen Zeer zwak onderwijs 5 opleidingen Onvoldoende examens 10 + 4 (klein herstel) opleidingen 6 opleidingen hebben zwak onderwijs en onvoldoende examens Werkt door in oordeel over kwaliteitszorg: is er sprake van sluitende PDCA-cyclus; had instelling problemen zelf ook in beeld en er actie op ondernomen?

Wat zien we op opleidingsniveau (n=45 bij 16)? Aspect onderwijsproces Voldoende (n=32) Zwak (n=13) Samenhang 97% 46% Maatwerk 81% 38% Did. Handelen 100% 69% Leertijd 94% 62% Leeromgeving 92% Intake/plaatsing 85% Studieloopb.beg. 23% Zorg 83% BPV

Wat zien we op opleidingsniveau (n=45 bij 16)? Aspect Examens Voldoende (n=31) Onvoldoende (n=14) Instrumentarium 100% Afname en beoordeling 57% Diplomering 29% Formatief/summatief 93% Dekking kwal. Dossier Cesuur 86% Beoordelingswijze Transparantie Authentieke afname Betrouwbaarheid 64% Besluit diplomering 71% Examencommissie Wat zien we op opleidingsniveau (n=45 bij 16)?

Samenhang tussen eerste en tweede orde Interne en externe kwaliteitszorg – MIX o.b.v. Kwaliteit van uw eigen kwaliteitszorg (is dus niet hetzelfde als alles op orde hebben!!) De omvang van gesignaleerde risico’s bij opleidingen Verwantschap van opleidingen en kwaliteiten dan wel vermoede tekortkomingen Uw communicatie met de studenten en samenleving

Over vertrouwen … Een goede relatie en vertrouwen zijn voorwaarde voor het leren van studenten. Idealiter is het systeem daaromheen congruent en steunend aan dit doel. Dit heeft dus ook consequenties voor de relatie tussen u en ons: opener, interactiever, oog voor uw opgave en uitdagingen, … Daarom ook deze stap gezet in de hoop dat ontwikkelingen verdere stappen mogelijk maken. Wel met respect voor elkaars rol. Wij richten ons op het stelsel als geheel en de belangen van alle studenten: krijgen zijn voldoende kwaliteit aangeboden, is er een gelijk speelveld, …

Belangrijke rol voor o.a. Kwaliteitsnetwerk MBO Blij met initiatief en het feit dat het aanslaat, getuige de groei van het netwerk Zelfbewustzijn en eigenaarschap in de sector nemen toe. Doe het niet voor ons of om minder last van ons te hebben. Stel hoge eisen en ontwikkel scherp kritisch vermogen (evalueer het netwerk op meerwaarde) Nog veel ruimte voor verbetering (2/3 eerste halfjaar)

Instellingen hebben alle professionele ruimte, mits ze goed genoeg zijn! Tot slot: terug naar het eigenaarschap. vrij Naar Mathieu Weggeman: