Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop: 10 jaar WGBH/CZ
Advertisements

Zelfbeschikkingsrecht van vrouwen
Inleiding in het recht II: Rechtspraak en grondrechten
SG Nelson Mandela Op weg naar Dalton.
van verdragsbepalingen
ARBEIDSRECHT Mr. Eppo van Koldam.
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
College voor de Rechten van de Mens
Openingsconferentie Europees Jaar 1 Europees Jaar van Gelijke Kansen voor Iedereen Tineke de Nooij – projectleider Europees Jaar 7 maart 2007.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Dilemma’s en perspectieven
Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
EU Back to School Naam Gastdocent Titel / Functienaam.
Training Sociaal Burgerschap
D4A en Toegankelijkheid
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Hans Everhardt – MBO Groningen
Commissie Emancipatiezaken 08/12/2011
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Personen die gedwongen worden om hun huizen te verlaten  Ten gevolge van: ‐ Politieke ‐ Religieuze ‐ Militaire ‐ Andere problemen.
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Overzicht bespreekpunten
Europa en ik. Naar een betere integratie van allen? De Europese Unie.
Introductie Jochen Dekker Projectleider Regionalisering Werkzaam bij RADAR sinds 1 oktober 2007.
Dilemma’s en perspectiev en Lespresentatie Daan Rijpkema, Anouk Donkervoort & Hans Udo.
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
WELKOM.
Stakeholdersbijeenkomst College voor de Rechten van de Mens Positioneren en framen van mensenrechten in Nederland.
R ACISME B ESTRIJDEN (E EN P RAKTISCHE G IDS ) Uitgave van de Liga voor Mensenrechten.
Staatsinrichting van Nederland
Leidinggeven H11 Iedereen is anders, iedereen is gelijk
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
Interfederaal Gelijkekansencentrum
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Rechten en plichten & Testrondes.
Diversiteit & Discriminatie
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Functiebeperking of Talent? Workshop
Arbeid & maatschappij Inhoud: Actualiteit Wat is arbeid?
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Huisregels opstellen en handhaven
Inclusie en Toegankelijkheid Wmo.Zo 3 december 2014 Gerry Vrielink Ruth Deddens.
Les 2 Sociale Hygiëne / 2-12 Jacob van Wieren. Hoe kun je er als ondernemer voor zorgen dat gasten zich goed gedragen jouw horeca-gelegenheid?
Mogen identiteitsgebonden organisaties een eigen toelatingsbeleid voeren? Jan van der Stoep.
Juridisch spreekuur In 2010 zijn 1636 vragen gesteld 39% 61%
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
Thema 2: De rechtsstaat.
Module 2 : You’re beautiful
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Kwaliteitszorg Les 2.
Thema 14 Wet- en regelgeving
POGGL Themadag 11 november 2014
Toelatingsrecht Per 1 augustus 2017 Decanendag, 22 februari 2018
§6 - Leven in twee werelden
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Ratificatie VN-verdrag: 14 juli 2016
Digitale toegankelijkheid in Nederland
Online discriminatie Mediabegrip week 2-3
De bevordering van gelijkheid voor LGBTI's in de Europese Unie
Sportiviteit & Respect
Transcript van de presentatie:

Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012

Wetgeving Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM); Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Rechten (EVRM) Nederlandse Grondwet; Algemene Wet Gelijke behandeling (AWGB)

Waar gaat gelijke behandeling over? Mensen mogen niet ongelijk behandeld worden vanwege persoonskenmerken: godsdienst/levensovertuiging politieke gezindheid ras, afkomst geslacht: man, vrouw, transgender, zwangerschap nationaliteit hetero- of homoseksuele gerichtheid burgerlijke staat: gehuwd of ongehuwd, wel of geen geregistreerd partnerschap handicap of chronische ziekte leeftijd arbeidsduur: voltijd of deeltijd vast of tijdelijk arbeidscontract Verder moet de discriminatie betrekking hebben op het terrein van: arbeid of goederen/diensten (waaronder onderwijs).

College voor de Rechten van de Mens (voorheen: Commissie gelijke behandeling) Het College voor de Rechten van de Mens belicht, bewaakt en beschermt mensenrechten, bevordert de naleving van mensenrechten (inclusief gelijke behandeling) in praktijk, beleid en wetgeving, en vergroot het bewustzijn van mensenrechten in Nederland.

Wat doet het College? Het College brengt individuele oordelen uit over discriminatie Oordeel omtrent eigen handelen

Onderwijs/ mbo In de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte staat dat discriminatie verboden is bij: de toegang tot het onderwijs; het aanbieden van onderwijs; het afnemen van toetsen; het afronden van onderwijs; de toegang tot loopbaanoriëntatie en beroepskeuzevoorlichting (alleen bij beroepsonderwijs); het geven van loopbaanoriëntatie en beroepskeuzevoorlichting (alleen bij beroepsonderwijs).

Hoe moet de school handelen? Het verbod op discriminatie betekent niet dat een student met een beperking altijd recht heeft op toelating tot de school of opleiding van zijn of haar keuze. Wel moet de school onderzoeken of de student geschikt is om aan het onderwijs deel te nemen. Per geval zal bekeken moeten worden of de beperking het volgen van onderwijs in de weg staat, of dat een doeltreffende aanpassing uitkomst kan bieden.

Als de gevraagde aanpassing tot een onevenredige belasting leidt – denk aan kosten of technische onhaalbaarheid – dan mag de onderwijsinstelling de student wel weigeren. Ook als de veiligheid en gezondheid van de student of andere studenten in gevaar komt hoeft een school een persoon met een beperking niet toe te laten. Een goede onderbouwing is dan wel nodig.

Handreiking Waar te vinden: –thema’s; –Passend onderwijs; –Servicedocument gelijke behandeling

Handreiking Geeft overzicht van discriminatiegronden waar mbo- instellingen mee te maken (kunnen) krijgen; Geeft mbo-instellingen inzicht in hoe zorgvuldig te handelen. Maar: geen kant en klare oplossingen.

Meer informatie en oordelen