Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Leerkrachtverwachtingen in de derde kleuterklas, met aandacht voor SES en etniciteit Sara Speybroeck Jan Van Damme Sofie Kuppens
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 1. Inleiding Leerkrachten hebben verwachtingen ten opzichte van hun leerlingen Predictoren van leerkrachtverwachtingen oLeerlingkenmerken zoals geslacht, sociale klasse, etniciteit, gedrag, voorafgaande prestaties,…. Gevolgen van leerkrachtverwachtingen oLeerlingen kunnen zich gaan gedragen conform de verwachtingen oGevaar voor ‘self-fulfilling prophecy’ effecten van foutieve verwachtingen (= verwachtingen gebaseerd op foutieve of irrelevante informatie)
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 1. Inleiding Reeds onderzocht Invloed van leerkrachtverwachtingen op prestaties wiskunde en taal Kleine effecten focus eerder op de omstandigheden waarin het effect het grootst is oSocio-economische status (SES) oEtniciteit
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 1. Inleiding Huidige studie: onderzoeksvragen Vraag 1: baseren leerkrachten hun verwachtingen op de SES en etniciteit van kleuters? oNa controle voor geslacht en voorafgaande prestaties taal en wiskunde Vraag 2: Verloopt het effect van SES en etniciteit op de prestaties taal en wiskunde via leerkrachtverwachtingen? oNa controle voor geslacht en voorafgaande prestaties taal en wiskunde Vraag 3: Zijn er verschillen tussen allochtone en autochtone kleuters v.w.b. - Het effect van SES op leerkrachtverwachtingen (3a) -Het effect van leerkrachtverwachtingen op latere prestaties taal en wiskunde (3b) oNa controle voor geslacht en voorafgaande prestaties taal en wiskunde
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 2. Methode SIBO – K3 N = 3949 Prestaties wiskunde (rekenbegrip) en taal Begin en einde schooljaar SES Oudervragenlijst Constructie op basis van… oOpleiding moeder en vader oBeroep moeder en vader oGezinsinkomen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 2. Methode Etniciteit Oudervragenlijst Nationaliteit van ouders bij geboorte oBeide ouders hebben Belgische nationaliteit (80%) Autochtonen (gecodeerd als 0) oEén van de twee ouders of beide ouders niet-Belgische nationaliteit (20%) Allochtonen (gecodeerd als 1) Leerkrachtverwachtingen = latent construct Leerlingvragenlijst (beoordeling van de leerling door de leerkracht) Indicatoren oHoogbegaafdheid oRelatieve prestatie in de klas oToekomstige zorg oKans hoger onderwijs Leerkrachtpercepties Structurele vergelijkingsmodellen (SEM) om de onderzoeksvragen te beantwoorden
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten Meetmodel De gemeten variabelen laden goed op hetzelfde construct (leerkrachtverwachtingen)
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten Vraag 1: baseren leerkrachten hun verwachtingen op de SES en etniciteit van kleuters? Na controle voor geslacht en voorafgaande prestaties taal en wiskunde
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten Vraag 2: Verloopt het effect van SES en etniciteit op de prestaties taal en wiskunde via leerkrachtverwachtingen? Na controle voor geslacht en voorafgaande prestaties taal en wiskunde
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten Vergelijken van 2 modellen Model zonder leerkrachtverwachtingen (Model 1) oEnkel directe effecten van SES en etniciteit op prestaties oNa controle voor geslacht en voorafgaande prestaties oEr moeten eerst directe effecten aanwezig zijn vooraleer een indirect effect kan aangetoond worden Volledig model met leerkrachtverwachtingen (Model 2) oLeerkrachtverwachtingen als tussenliggende factor oNa controle voor geslacht en voorafgaande prestaties
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten Model 1
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten Model 2
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten Effecten van SES (gecontroleerd voor etniciteit, geslacht en prestaties) op de prestaties taal oVerlopen volledig via leerkrachtverwachtingen op de prestaties wiskunde oVerlopen gedeeltelijk via leerkrachtverwachtingen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten Effecten van etniciteit (gecontroleerd voor SES, geslacht en prestaties) op de prestaties taal oEr was geen direct effect van etniciteit aanwezig onnodig om indirect effect na te gaan op de prestaties wiskunde oVerlopen niet via leerkrachtverwachtingen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten Vraag 3: Zijn er verschillen tussen allochtone en autochtone kleuters (model m.b.t. SES) voor Het effect van SES op leerkrachtverwachtingen (3a)? JA oSES heeft meer invloed op de verwachtingen voor autochtone kleuters dan voor allochtone kleuters OF oVoor kleuters met een hoge SES is er een groter verschil tussen autochtonen en allochtonen dan voor kleuters met een lage SES
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten Vraag 3: Zijn er verschillen tussen allochtone en autochtone kleuters (model m.b.t. SES) voor Het effect van leerkrachtverwachtingen op latere prestaties taal en wiskunde (3b)? oVoor taal : Nee –Het effect van verwachtingen verschilt niet tussen allochtone en autochtone kleuters oVoor wiskunde: JA –Het effect van verwachtingen is groter voor autochtone dan voor allochtone kleuters
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 4. Discussie Leerkrachten baseren zich zowel op de SES als op de etniciteit van kleuters om hun verwachtingen te vormen Hogere verwachtingen voor okinderen met hogere SES okinderen van autochtone afkomst Lagere verwachtingen voor okinderen met lagere SES okinderen van allochtone afkomst
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 4. Discussie Het effect van SES verloopt volledig via leerkrachtverwachtingen voor taal en gedeeltelijk via leerkrachtverwachtingen voor wiskunde Het effect van etniciteit op taal en wiskunde verloopt niet via leerkrachtverwachtingen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 4. Discussie Er zijn verschillen tussen allochtone en autochtone kleuters v.w.b. Het effect van SES op leerkrachtverwachtingen oVoor allochtone kleuters weegt de SES minder door dan voor autochtone kleuters –Etniciteit op zich is belangrijker –Impliceert dit een aanwezigheid van vooroordelen?? Het effect van leerkrachtverwachtingen op de prestaties voor wiskunde, maar niet voor taal oAllochtone kleuters zijn minder gevoelig voor de verwachtingen dan allochtone kleuters –Positief = lagere verwachtingen leiden niet tot lagere prestaties –Negatief = minder profiteren van de positieve verwachtingen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Bedankt voor uw aandacht ! Voor meer informatie: