Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Advertisements

Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Nicole Janssen (RIVM) Gerard Hoek (IRAS)
Wim Drees lezing1 Drie verklaringen voor goede scores Nederlands onderwijs in internationale PISA vergelijkingen •Centraal gestandaardiseerde en nationale.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Steunpunt SSL Conferentie 2011.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
De historie & de toekomst
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie 24 & 25 februari.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Typologie van Baumrind
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
Allochtonen in het hoger onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Een tienkamp voor gelijke onderwijskansen Seminariereeks ‘Onderwijs en Opvoeden in de 21 ste eeuw’ KU Leuven, 25 februari 2008.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Jong geleerd, fout gedaan?
Onderwijspsychologie
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Brussel nader onderzocht
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag ‘Gebruik onze databanken!’
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Conferentie van het Steunpunt SSL februari 2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SS/-Conferentie februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Over de gevolgen van werkloosheid en jobonzekerheid voor het welzijn
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
PLUSKLAS.
BLOK 4 JONGE KINDEREN IN ATYPISCHE ONDERWIJSTRAJECTEN:
Sociale perceptie.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Verboden vrienden als verboden vruchten
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
De donkere kleur van armoede
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Waarom zijn interetnische contacten eigenlijk zo belangrijk? Pieter-Paul Verhaeghe PhD. Student Sociologie Universiteit Gent 1.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Kind en omgeving Het individu in de context
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Ouderlijke persoonlijkheid, opvoeding en probleemgedrag Waarden en normen.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
Kansarmoede in de kleuterschool
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Posters voor in het geschiedenislokaal
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Transcript van de presentatie:

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’

Leerkrachtverwachtingen in de derde kleuterklas, met aandacht voor SES en etniciteit Sara Speybroeck Jan Van Damme Sofie Kuppens

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 1. Inleiding  Leerkrachten hebben verwachtingen ten opzichte van hun leerlingen  Predictoren van leerkrachtverwachtingen oLeerlingkenmerken zoals geslacht, sociale klasse, etniciteit, gedrag, voorafgaande prestaties,….  Gevolgen van leerkrachtverwachtingen oLeerlingen kunnen zich gaan gedragen conform de verwachtingen oGevaar voor ‘self-fulfilling prophecy’ effecten van foutieve verwachtingen (= verwachtingen gebaseerd op foutieve of irrelevante informatie)

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 1. Inleiding  Reeds onderzocht  Invloed van leerkrachtverwachtingen op prestaties wiskunde en taal  Kleine effecten  focus eerder op de omstandigheden waarin het effect het grootst is oSocio-economische status (SES) oEtniciteit

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 1. Inleiding  Huidige studie: onderzoeksvragen  Vraag 1: baseren leerkrachten hun verwachtingen op de SES en etniciteit van kleuters? oNa controle voor geslacht en voorafgaande prestaties taal en wiskunde  Vraag 2: Verloopt het effect van SES en etniciteit op de prestaties taal en wiskunde via leerkrachtverwachtingen? oNa controle voor geslacht en voorafgaande prestaties taal en wiskunde  Vraag 3: Zijn er verschillen tussen allochtone en autochtone kleuters v.w.b. - Het effect van SES op leerkrachtverwachtingen (3a) -Het effect van leerkrachtverwachtingen op latere prestaties taal en wiskunde (3b) oNa controle voor geslacht en voorafgaande prestaties taal en wiskunde

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 2. Methode  SIBO – K3  N = 3949  Prestaties wiskunde (rekenbegrip) en taal  Begin en einde schooljaar  SES  Oudervragenlijst  Constructie op basis van… oOpleiding moeder en vader oBeroep moeder en vader oGezinsinkomen

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 2. Methode  Etniciteit  Oudervragenlijst  Nationaliteit van ouders bij geboorte oBeide ouders hebben Belgische nationaliteit (80%)  Autochtonen (gecodeerd als 0) oEén van de twee ouders of beide ouders niet-Belgische nationaliteit (20%)  Allochtonen (gecodeerd als 1)  Leerkrachtverwachtingen = latent construct  Leerlingvragenlijst (beoordeling van de leerling door de leerkracht)  Indicatoren oHoogbegaafdheid oRelatieve prestatie in de klas oToekomstige zorg oKans hoger onderwijs  Leerkrachtpercepties  Structurele vergelijkingsmodellen (SEM) om de onderzoeksvragen te beantwoorden

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten  Meetmodel  De gemeten variabelen laden goed op hetzelfde construct (leerkrachtverwachtingen)

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten  Vraag 1: baseren leerkrachten hun verwachtingen op de SES en etniciteit van kleuters?  Na controle voor geslacht en voorafgaande prestaties taal en wiskunde

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten  Vraag 2: Verloopt het effect van SES en etniciteit op de prestaties taal en wiskunde via leerkrachtverwachtingen?  Na controle voor geslacht en voorafgaande prestaties taal en wiskunde

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten  Vergelijken van 2 modellen  Model zonder leerkrachtverwachtingen (Model 1) oEnkel directe effecten van SES en etniciteit op prestaties oNa controle voor geslacht en voorafgaande prestaties oEr moeten eerst directe effecten aanwezig zijn vooraleer een indirect effect kan aangetoond worden  Volledig model met leerkrachtverwachtingen (Model 2) oLeerkrachtverwachtingen als tussenliggende factor oNa controle voor geslacht en voorafgaande prestaties

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten  Model 1

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten  Model 2

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten  Effecten van SES (gecontroleerd voor etniciteit, geslacht en prestaties)  op de prestaties taal oVerlopen volledig via leerkrachtverwachtingen  op de prestaties wiskunde oVerlopen gedeeltelijk via leerkrachtverwachtingen

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten  Effecten van etniciteit (gecontroleerd voor SES, geslacht en prestaties)  op de prestaties taal oEr was geen direct effect van etniciteit aanwezig  onnodig om indirect effect na te gaan  op de prestaties wiskunde oVerlopen niet via leerkrachtverwachtingen

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten  Vraag 3: Zijn er verschillen tussen allochtone en autochtone kleuters (model m.b.t. SES) voor  Het effect van SES op leerkrachtverwachtingen (3a)? JA oSES heeft meer invloed op de verwachtingen voor autochtone kleuters dan voor allochtone kleuters OF oVoor kleuters met een hoge SES is er een groter verschil tussen autochtonen en allochtonen dan voor kleuters met een lage SES

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 3. Resultaten  Vraag 3: Zijn er verschillen tussen allochtone en autochtone kleuters (model m.b.t. SES) voor  Het effect van leerkrachtverwachtingen op latere prestaties taal en wiskunde (3b)? oVoor taal : Nee –Het effect van verwachtingen verschilt niet tussen allochtone en autochtone kleuters oVoor wiskunde: JA –Het effect van verwachtingen is groter voor autochtone dan voor allochtone kleuters

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 4. Discussie  Leerkrachten baseren zich zowel op de SES als op de etniciteit van kleuters om hun verwachtingen te vormen  Hogere verwachtingen voor okinderen met hogere SES okinderen van autochtone afkomst  Lagere verwachtingen voor okinderen met lagere SES okinderen van allochtone afkomst

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 4. Discussie  Het effect van SES verloopt volledig via leerkrachtverwachtingen voor taal en gedeeltelijk via leerkrachtverwachtingen voor wiskunde  Het effect van etniciteit op taal en wiskunde verloopt niet via leerkrachtverwachtingen

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ 4. Discussie  Er zijn verschillen tussen allochtone en autochtone kleuters v.w.b.  Het effect van SES op leerkrachtverwachtingen oVoor allochtone kleuters weegt de SES minder door dan voor autochtone kleuters –Etniciteit op zich is belangrijker –Impliceert dit een aanwezigheid van vooroordelen??  Het effect van leerkrachtverwachtingen op de prestaties voor wiskunde, maar niet voor taal oAllochtone kleuters zijn minder gevoelig voor de verwachtingen dan allochtone kleuters –Positief = lagere verwachtingen leiden niet tot lagere prestaties –Negatief = minder profiteren van de positieve verwachtingen

Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Bedankt voor uw aandacht ! Voor meer informatie: