Wet- en regelgeving 12 mei 2009
Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school – gebruiken werkomgeving – vrijstellingen (EVC) ► Duaal: wat beter buiten de school kan, mag in het ‘beroepsdeel’. ► Behoefte i.h.a. aan ‘meer buiten de deur’ (allerlei redenen / krachtige leeromgeving / competenties)
Huidige regeling (bekostigd) ► Uitgaan van de lesplaats (gemeente) ► Voltijd/deeltijd: buiten de lesplaats maximaal 59 punten (studiebelasting) aan onderwijseenheden (incl. stage / projecten) – vermelden in OER ► Duaal: die ‘vrijstelling’ geldt voor het ‘onder- wijsdeel’ (beroepsdeel mag sowieso) ► Ad: deelprogramma – aan hogeschool om keuzes te maken (verdelen van die 59…)
Behoefte aan vernieuwing ► 59 punten incl. stage (30) en afstuderen (30) – los waar deze worden gevolgd ► Blijft weinig ruimte over voor vt en dt ► Leidt bij duaal tot ‘constructies’, vanwege ‘beroepsdeel’ (wat valt daaronder) ► Bedrijven vragen om meer maatwerk ► Bedrijven willen mensen niet kwijt qua tijd ► Voltijd en duaal lopen in elkaar over… ► Invoering e-learning / afstandsleren als nieuwe vorm in het hbo (geen variant in de wet)
Nieuwe regeling ► Macro-doelmatigheid (nieuwe opleidingen en lesplaatsen): - eerst aantonen behoefte - maatschappelijke noodzaak (overheid) - afstemming in een regio - beoordeling kwaliteit - ook alleen voor een Ad
Nieuwe regeling ► Zonder een nieuwe lesplaats: - Als het geen ‘op zichzelf staand deel is’ (niet een propedeuse of zo) - Delen (onderwijseenheden) met een totale omvang die groter is dan nu – voor Ad / Bachelor / Master ► Aandachtspunten: - regeling voor duale opleidingen of Ad - hanteerbaarheid - afstemming / regie / partners in de andere plaats
Vragen… ► Wat is de nieuwe regeling? ► Invoerdatum? ► Overgangsregeling? ► Betrokkenheid mbo-instellingen ► Betrokkenheid gemeentes en provincies / werkgevers ► Communicatie naar scholen, bedrijfsleven, studenten e.a.?