4 december 2009 - deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Advertisements

HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
KEIHARDE KENNIS KWIS Dag van de Beroepskolom 2009.
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Associate degree: de uitrol Leido Academy Hans Daale 24 november 2009.
Associate degree en de praktijk met Hogescholen
Scholing Werkritme krijgen.
Associate degree als onderwijsinnovatie
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
Het medewerkertevredenheidsonderzoek: een aanzet tot dialoog met medewerkers.
6 juni 2011 De Associate degree werkt! Jan Nienhuis Ad-begeleidingsgroep van LEIDO.
Associate degree en regionalisering van het hbo
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
1 Inhoud Korte introductie Projectdirectie Leren & Werken Hoger kennisniveau Kabinetsmaatregelen i.v.m. crises Gebruik O&O fondsen.
StellingenStellingen 28 mei Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
Mogelijk scenario voor de uitrol Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Regionale betrokkenheid bij de beroepskolom Een casus… Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012.
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Ontwikkelingen & Leido Academy & Situaties
Hoger Bedrijfsdiploma
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
Stand van zaken Associate degree 12 mei Beleidsreactie ► Tussenevaluatie: november 2008 ► Naar de TK: januari 2009 ► Verzoek om reactie: uiterlijk.
Opbouw presentatie Schets Nederlands onderwijssysteem Wat vooraf ging
Associate degree en MBO-HBO
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Leven lang leren Flexibel en op maat Judith Boschma.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
De Associate degree en de kenniscentra Jan Nienhuis.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
16 april 2009 Recessie, scholing en… de Associate degree Hans Daale Leido.
Wat – en het keuzedeel Dag van de Beroepskolom 2012.
Project Leido Academy. Opzet Uitgaan van twee bestaande Ad’s – met een bewezen ‘succes’ Uitgaan van twee bestaande Ad’s – met een bewezen ‘succes’ Ad’s.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
AD Technische Bedrijfskunde
15 april 2008 Associate degree stand van zaken Hans Daale Leido.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Seminar Hoger Bedrijfsdiploma Voorbeeld nut HBd private aanbieder 8 april 2013 Professionals in kinderopvang.
Metaalunie en Ad. Waarom?
Presentatie Mobiliteitscentrum West Brabant
Rob Jansen,
19 JUNI  Flexibilisering van het onderwijs aan volwassenen kan alleen door het systeem volledig anders te gaan opzetten en is niet gebaat bij het.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Werkgevers en de beroepskolom VMBO, MBO en Ad. VMBO Wat houdt ons bezig?  Terugloop aantal leerlingen  Kaalslag technisch VMBO  CITO toets  Voorkeur.
Startpunt  Het hbo kent opleidingen  Er zijn twee routes naar de Bachelor  1 - Het vierjarige Bachelorprogramma  2 - Het programma dat is opgebouwd.
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling?
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
HAN zwaartepunt Sustainable Energy & Environment t.b.v. Energietransitie in de Achterhoek Tinus Hammink Programmadirecteur SEECE
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
 De tekst wordt bestuurlijk besproken  Begin april zal de tekst formeel zijn vastgesteld en kan op basis daarvan aan de slag worden gegaan met de Ad.
Landelijk Platform Professionele Masteropleidingen
Stappen in het keuzeproces
Leren en Werken voor Professionals
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
Sectie mbo-hbo.
Transcript van de presentatie:

4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy

4 december deeltijd-hbo Uitgangspunten ► Deeltijd-hbo (geen duaal en voltijd) ► Deel van de beroepskolom: Ad  Bachelor ► MBO  HBO (initieel) ► Gaan werken met een Associate degree ► Blijven leren (scholing) en op termijn behalen van een Bachelor ► Dus: Post-Ad scholing

4 december deeltijd-hbo Post-Ad (1) ► Substantieel deel instroom naar Ad ► Vooral mbo’ers naar Ad ► Ad’ers gaan werken - ouder - arbeidsmarktrelevant - besparen op studiekosten - eerder zelfstandig – geld verdienen ► Kader opstellen voor post-Ad’ers

4 december deeltijd-hbo Post-Ad (2) ► Post-Ad’ers zijn alumni – binnen de Bachelor ► Hogescholen hebben een belang – om de studenten ‘terug te halen’ ► Bedrijven willen helpen bij scholing – maar dan passend bij - werk en functie - ontwikkeling in beider belang ► Persoon wil zich verder ontwikkelen - dezelfde richting - andere sector

4 december deeltijd-hbo Post-Ad (3) ► Overheid wil graag meer hoger opgeleiden ► Mogelijkheden voor een specifieke groep een nieuwe aanpak te ontwikkelen - na Ad - werkenden - samen met bedrijfsleven - er is nog bekostiging voor scholen - er zijn nog faciliteiten voor ‘studenten’

4 december deeltijd-hbo Post-Ad (4) ► Hoe kunnen deze belangen worden gebun- deld in een bepaalde structurele aanpak? ► Is de overheid bereid om te zoeken naar een afwijkende ‘wetgeving’ voor post- Ad’ers? ► Is er ruimte voor een nieuwe vorm naast duaal: ‘Post/Ad/formeel/niet-formeel’?

4 december deeltijd-hbo Deelthema 1: hogescholen ► Ad’ers zien als ‘oude en nieuwe studenten’ ► Afspraken maken met werkgevers en alumni ► Samenwerking tussen bekostigd en privaat: - scholing in werk: ‘non-formal’ - na enige tijd: ‘EVC en formal’ ► Speciale arrangementen voor deze groep - in periode 2 tot 8 jaren na de Ad - speciale wetgeving - bekostiging op basis van ‘EVC-potenties’

4 december deeltijd-hbo Deelthema 2: Non-formeel ► Non-degree / non-formal: koppelen aan formele diploma’s - EQF - keurmerk - dynamiek beroepscompetenties en formele opleidingen ► Samenwerking tussen aanbieders - tussen aparte aanbieders - intern (scholen – privaat en bekostigd) ► Contacten met werkgevers en branches - structuren (professional bodies)

4 december deeltijd-hbo Deelthema 3: Bedrijfsleven ► Welke belangen hebben werkgevers – kijkend naar de belangen van hogescholen? ► Past de Post-Ad in persoonlijke ontwikke- lingsplannen? ► Wat verwachten bedrijven van de overheid als deze nieuwe vorm ontstaat? ► Meer maatwerk in afstudeerrichtingen? ► Willen werkgevers participeren in ‘profes- sional bodies’ voor formeel en niet-formeel?