Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sectorplan: de regio aan zet!
Advertisements

26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
KEIHARDE KENNIS KWIS Dag van de Beroepskolom 2009.
Energieke doelgerichte regionale aanpak
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Opleiden in het belang van de groene sector Opzet Schets van de tuinbouwsector Vooruitblik tot 2016 Een leven lang leren.
Associate degree en de praktijk met Hogescholen
Valorisatie Programma Rotterdam
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
VTB Technasium Vakcollege
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
Voortgang arbeidsmarktbeleid in de Drechtsteden G.A. ten Dolle Projectgroep Wwnv 23 mei 2012.
Deventer, 30 september 2011 Will Seignette, Colo Eega “Wajong & Werk”
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
1 1 Skills Netherlands MBO Vakwedstrijden – onderwijs en LoB 16 april 2010.
Arbeidsmarkt HBO 2009 Nieuw licht op de zaak? Anita van Velzen.
6 juni 2011 De Associate degree werkt! Jan Nienhuis Ad-begeleidingsgroep van LEIDO.
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
1 Inhoud Korte introductie Projectdirectie Leren & Werken Hoger kennisniveau Kabinetsmaatregelen i.v.m. crises Gebruik O&O fondsen.
StellingenStellingen 28 mei Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Regionale betrokkenheid bij de beroepskolom Een casus… Dag van de Beroepskolom 5 oktober 2012.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Ontwikkelingen & Leido Academy & Situaties
Stand van zaken Associate degree 12 mei Beleidsreactie ► Tussenevaluatie: november 2008 ► Naar de TK: januari 2009 ► Verzoek om reactie: uiterlijk.
Opbouw presentatie Schets Nederlands onderwijssysteem Wat vooraf ging
Associate degree en MBO-HBO
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
De Associate degree en de kenniscentra Jan Nienhuis.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
16 april 2009 Recessie, scholing en… de Associate degree Hans Daale Leido.
Associate degree 26 november 2010
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
15 april 2008 Associate degree stand van zaken Hans Daale Leido.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Metaalunie en Ad. Waarom?
Binden en boeien door een goede loopbaanoriëntatie en begeleiding Beroepenoriëntatie als middel tegen schooluitval Mérie Michels Regiocoördinator samenwerkende.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
5 april 2012 Brugklas naar MAVO
Ontwikkelen werkt. Projectdirectie Leren & Werken Samenwerking ministeries van OCW, SZW, LNV en EZ Doel:Implementatie Leven Lang Leren Doelgroepen: werkenden.
Presentatie Mobiliteitscentrum West Brabant
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Schakelen tussen Onderwijs & Arbeidsmarkt Festival van het Leren, 12 september 2014.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
De kracht van de samenwerking in de regio
SECTORPLAN AGRARISCH & GROEN Maatregel 5 & Maatregel 6 Liesbeth van der Vegt Projecten LTO Noord SEB 27 augustus 2014.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Werkgevers en de beroepskolom VMBO, MBO en Ad. VMBO Wat houdt ons bezig?  Terugloop aantal leerlingen  Kaalslag technisch VMBO  CITO toets  Voorkeur.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
Jurgen Geelhoed Projectleider Techniekpact 14 maart 2014.
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Workshop experimenten in het mbo
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Transcript van de presentatie:

Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort

Waarom is de Ad van belang? -Verbetering aansluiting onderwijs – arbeidsmarktrelevantie -Niveau 5 tussen 4 en 6 -Betere inzetbaarheid werknemers -Meer hoger opgeleiden en hogere economische groei

Visie kenniscentra -Arbeidsmarkt is leidend -Inzetten op duaal/deeltijd -Samenwerking is cruciaal

Strategische agenda ‘mbo’ “Werken aan vakmanschap” Strategische agenda beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (27 maart 2008)

“Werken aan vakmanschap” Betere aansluiting in de beroepskolom 1.Experimenten leerweg vmbo-mbo2 2.Verkenning effectieve leerweg mbo-hbo 3.Experimenten Associate degree -Op locatie mbo -59 studiepunten 4.Meer loopbaanoriëntatie en begeleiding 5.Mogelijkheden opleidingsdomeinen onderzoeken

Kenniscentra en de Ad -Diverse kenniscentra al betrokken bij lopende pilots -Ook in andere sectoren is belangstelling -Mogelijke bijdragen

Waaraan werken kenniscentra? -Gekwalificeerde instroom in het sectorale bedrijfsleven -Stimuleren scholingsbeleid bij leerbedrijven -Opscholing van zittend personeel -Leggen brug tussen twee werelden

Kenniscentra: (1) doen onderzoek naar arbeidsmarktrelevantie -Arbeidsmarktrelevantie is een zaak voor het bedrijfsleven -Vergroting van de bekendheid van de Ad bij bedrijfstakken -Kenniscentra doen sectoraal arbeidsmarktonderzoek

Kenniscentra: (2) schrijven op wat een ervaren en een beginnend beroepsbeoefenaar moet kennen en kunnen. Ook voor de Ad. -Vertaling van werk naar beroepsbeschrijvingen -Ontwikkelen van kwalificatieprofielen -Openbare expertise

Kenniscentra: (3) brengen partijen bij elkaar om nieuwe Ad-initiatieven te nemen Kenniscentra als netwerkorganisaties

Kenniscentra: (4) informeren bedrijven over de mogelijkheden van de Ad -De Ad richt zich op werkenden -Het dagelijks bezoeken van honderden bedrijven

Kenniscentra: (5) dragen bij aan de ontwikkeling van duale varianten van de Ad -Opscholing zittend personeel -Gebruiken EVC-procedures voor Ad

Conclusie: Vooruit met de Ad De kenniscentra doen mee!