Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort
Waarom is de Ad van belang? -Verbetering aansluiting onderwijs – arbeidsmarktrelevantie -Niveau 5 tussen 4 en 6 -Betere inzetbaarheid werknemers -Meer hoger opgeleiden en hogere economische groei
Visie kenniscentra -Arbeidsmarkt is leidend -Inzetten op duaal/deeltijd -Samenwerking is cruciaal
Strategische agenda ‘mbo’ “Werken aan vakmanschap” Strategische agenda beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (27 maart 2008)
“Werken aan vakmanschap” Betere aansluiting in de beroepskolom 1.Experimenten leerweg vmbo-mbo2 2.Verkenning effectieve leerweg mbo-hbo 3.Experimenten Associate degree -Op locatie mbo -59 studiepunten 4.Meer loopbaanoriëntatie en begeleiding 5.Mogelijkheden opleidingsdomeinen onderzoeken
Kenniscentra en de Ad -Diverse kenniscentra al betrokken bij lopende pilots -Ook in andere sectoren is belangstelling -Mogelijke bijdragen
Waaraan werken kenniscentra? -Gekwalificeerde instroom in het sectorale bedrijfsleven -Stimuleren scholingsbeleid bij leerbedrijven -Opscholing van zittend personeel -Leggen brug tussen twee werelden
Kenniscentra: (1) doen onderzoek naar arbeidsmarktrelevantie -Arbeidsmarktrelevantie is een zaak voor het bedrijfsleven -Vergroting van de bekendheid van de Ad bij bedrijfstakken -Kenniscentra doen sectoraal arbeidsmarktonderzoek
Kenniscentra: (2) schrijven op wat een ervaren en een beginnend beroepsbeoefenaar moet kennen en kunnen. Ook voor de Ad. -Vertaling van werk naar beroepsbeschrijvingen -Ontwikkelen van kwalificatieprofielen -Openbare expertise
Kenniscentra: (3) brengen partijen bij elkaar om nieuwe Ad-initiatieven te nemen Kenniscentra als netwerkorganisaties
Kenniscentra: (4) informeren bedrijven over de mogelijkheden van de Ad -De Ad richt zich op werkenden -Het dagelijks bezoeken van honderden bedrijven
Kenniscentra: (5) dragen bij aan de ontwikkeling van duale varianten van de Ad -Opscholing zittend personeel -Gebruiken EVC-procedures voor Ad
Conclusie: Vooruit met de Ad De kenniscentra doen mee!