Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten CEEM - RUG.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NILG jaarcongres, Amsterdam 9 november 2010
Advertisements

SHS Securities Holdings Statistics - Algemene Presentatie Roger DE BOECK Senior Expert Brussel, 18 december 2012 Presentatie voor kredietinstellingen en.
Welkomstwoord Josse De Baerdemaeker - voorzitter VILT.
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
STRATEGISCHE PLANNING
Wettelijk kader in de 3 gewesten
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
Internationale betrekkingen
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
IAE UPEX Wie heeft welke rol?
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Hét uitgangspunt voor een evenwichtige dialoog met uw bankier
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
DE NOTARIS EN BEMIDDELING: 10 jaar later 20 mei 2009.
Zijn de geconsolideerde jaarrekeningen van de Europese beursgenoteerde ondernemingen vergelijkbaar? Vicky Cole.
Zelf- en coregulering Getest en goedgekeurd voor de mediasector,een weloverwogen gok voor de kansspelsector? Marieke Lenaerts ICRI – KULEUVEN – IBBT Vier.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Energierenovatie 2020 – stand van zaken en uitdagingen Studiedag Energie Renovatie Programma 2020 Brussel 23 Februari 2009 Peter Wouters WTCB.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
MVO en intern management
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Dia 1 Evaluatie van de Vlaamse MBO’s, afgesloten in het kader van de Aanvaardingsplicht. Jan Vermoesen Doelgroepverantwoordelijke aanvaardingsplichten.
Marketingplanning en strategie
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Buitenlands Beleid - Beleidsbrief 2003 ontvangst federale stagiair-attachés 14 maart 2003.
Het commerciële communicatie beleid van de Commissie Erik Vollebregt.
Ch SAFETY, ACCIDENTS AND HUMAN ERROR, p An Introduction to Human Factors Engineering C. Wickens, S. Gordon & Y. Liu, 1997 Introduction to.
Is flexicurity (in) de beperking meester?
Introductie OHSAS
Business Marketing Management
“De valkuil(en) van een richtlijn in de praktijk”
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Ontwikkeling van een barometer van de voedselveiligheid Workshop Wetenschappelijk Comité 27.
Nike Supply Chain Management
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Nationale DenkTank 2014 De DataWijzer In één oogopslag zien wat apps en websites met je data doen.
Dr. Steven Van Garsse Manager Vlaams Kenniscentrum PPS
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) T. Vander Beken - De kwetsbaarheid.
Transformatie Een conceptueel kader STORE Joep Konings Tim Goesaert Stijn De Ruytter Jo Reynaerts EWI Focus: Meten van de Transformatie - Nulmeting 26/09/2012.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Stakeholdersmeeting CCIM - XII Belgische EU-Voorzitterschap 1 juli 2010 – 31 december Michael Voordeckers.
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Steunpunt Duurzaam Materialenbeheer (SuMMa) Stuurgroep Vlaams Materialenprogramma Maarten Dubois 16 oktober 2012.
Building Alliances Gezond In … Brian Tjemkes 23 juni 2016.
Verslag over de uitvoering van de Bouwproductenverordening
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Belgische voorzitterschap 2010
Flexibiliteit in Nederland
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Initiatieven van de Belgische federale overheid
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten CEEM - RUG

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten Inhoud Inleiding –algemeenheden –België Methodologie –performantie –succesfactoren Vergelijkende gevalstudie Conclusies

1 INLEIDING

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 1.1 Ontstaan Problemen traditioneel command- and-control milieubeleid: –controle –internationaal karakter milieuproblemen –tendens naar liberalisering –totstandkomingsduur (*EC) –onvoldoende informatie

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 1.2 Een toenemend gebruik Enquête Europese Commissie (1996) verscheidenheid

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 1.3 Algemene Definitie vrijwillige basis Een overeenkomst op vrijwillige basis tussen de overheid en het bedrijfsleven, waarbij beide partijen zich ertoe verbinden om de opgenomen milieudoelstellingen te verwezenlijken.

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 1.4 Voordelen / Nadelen Betere naleving Kostenvoordeel Snelheid Flexibiliteit Consistentie Motivatie Geen inspraak voor derden Bereik Geen expliciete sancties Weinig doortastend

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 1.5 Evolutie en stand van zaken in België : 8 productconvenanten –federaal (*M. Smet) –schadelijke stoffen (5 + aanpassingen) : 7 procesconvenanten –Vlaams niveau (*MINA-plan ) –heterogene groep : 8 aanvaardingsplicht MBO’s –decreet –afvalbeleid met klemtoon op recyclage

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 1.6 Decreet betreffende de MBO (1) Belangrijkste punten –definitie –niet minder streng –overheid:geen handelingsvrijheid –externe controle en inspraak –maximaal 5 jaar –controle en verslag –afdwingbaarheid

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 1.6 Decreet betreffende de MBO (2) Kritiek –5 jaar (soms) te kort (*EC) –te rigide (*CTW) Besluit: het regelt teveel waardoor voordelen wegvallen Dit is Belgisch –Nederland en Portugal: richtlijnen

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 1.7 Beleidsbrief (1) Doelgroepenbeleid (*) –pilootprojecten (voeding en staal) Luchtbeleid –klimaat: benchmarkconvenanten –verzurende stoffen: chemie, ferro en non-ferro, petroleumraffinaderijen en elektriciteitsproducenten –andere: decoratieve verven (MBO)

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 1.7 Beleidsbrief (2) Afvalbeleid: aanvaardingsplicht –evaluatie aan de gang –hernieuwen: papier, geneesmiddelen, afvalbanden, batterijen –nieuwe: accu’s, afvalolie, dierlijke en plantaardige afvalvetten en -oliën, afvalfotochemicaliën, afvallandbouwfolies, afvalmatrassen, houtafval en tapijten

2 METHODOLOGIE

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 2.1 Evaluatie van MBO’s Methodologie –bepalen van succes/faling PERFORMANTIE –determinanten voor succes/faling SUCCESFACTOREN Vergelijkende gevalstudie

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten OVERHEID INDUSTRIE onderhandelingen MBOspecificatie toepassing impact beleids basis

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 2.2 Specificatie Consistentie met onderliggende beleidsdoelstellingen? Aandachtspunten: doel, burden sharing, toezicht en controle, sancties, contractuele vorm, wettelijke conformiteit, algemene bedingen ‘INTERNE succesfactor’

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 2.3 Performantie Toepassing –zijn de verplichtingen nagekomen? Impact –op milieuvlak (t.o.v. B.A.U.) –op economisch vlak Beleidsbasis –opbouw van kennis –betere relaties, bewustzijn industrie

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 2.4 Externe Succesfactoren Beleidsklimaat Alternatief instrument Structuur van de sector Competitieve structuur (*Ned)

3 VERGELIJKENDE GEVALSTUDIE

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 3.1 Analyse Selectie van MBO’s Meten van performantie en succesfactoren –beoordelen van stellingen Doel: –correlatie tussen de succesfactoren en de performantie nagaan

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 3.2 Performantie Gemiddelde 3.29 –toepassing > impact > beleidsbasis Goed: –KWI, AER, KUN, KOE, FOS –ELE, GEN en BAT Minder: –ALU –HUI, PAP en VER

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 3.3 Specificatie Geen duidelijk verband: –andere succesfactor –IMGO/INGO –leereffect/decreet

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 3.4 Externe succesfactoren Sectorstructuur > Competitieve structuur > Beleidsklimaat > Alternatief instrument

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 3.4 Beleidsklimaat Weinig relevant voor België Geen ‘slechte’ MBO’s waar beleidsklimaat hoog scoort Sectorafhankelijk

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 3.4 Alternatief instrument Geen duidelijk verband Geen ‘slechte’ MBO’s waar streng alternatief instrument dreigt BAT

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 3.4 Alternatief instrument +EU Extra stelling Eerder positieve relatie

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 3.4 Structuur van de sector Positieve relatie Geen ‘slechte’ MBO’s met homogene sectoren Voordeel België –doelgroepenbeleid

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 3.4 Competitieve structuur Positieve relatie Geen ‘slechte’ MBO’s waar consumentendruk bestaat Schept markt- opportuniteiten

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 3.5 Socio-economische context Verband wordt duidelijker Uitschieters verdwijnen

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 3.6 Besluit analyse Relatie bestaat maar niet uitgesproken –beperkte steekproef –moeilijk kwantificeerbaar Niet elke succesfactor hoeft gunstig te zijn –socio-economische context Checklist

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 3.7 Besluit Belgische MBO’s : productconvenanten –succesvol door competitieve structuur en EU-richtlijn, maar weinig impact : procesconvenanten –succesvol: ELE en BAS (sectorstructuur en alternatief) BAT (alternatief en sectorstructuur) GEN (beleidsklimaat)

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 3.7 Besluit Belgische MBO’s Niet succesvol: –ALU, VER en PAP door heterogene sector en gebrek aan negatieve (alternatief instrument) of positieve aansporing (competitieve structuur) MBO enkel geschikt voor producten? –eenvoudigere doelstelling en controle –te voorbarig als conclusie

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 3.7 Besluit Belgische MBO’s Aanvaardingsplichtconvenanten –specificatie OK door decreet en lange onderhandelingen –sectorstructuur, beleidsklimaat en competitieve structuur weinig gunstig –belang van alternatief instrument is groot geloofwaardigheid van groot belang voorbeeld stellen bij PAP

4 CONCLUSIES

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 4 Conclusies Performantie is meer dan naleving –toepassing+impact+beleidsbasis Externe succesfactoren spelen een rol: socio-economische context –beleidsklimaat –alternatief instrument –sectorstructuur –competitieve structuur

Evaluatie van de Belgische milieubeleidsovereenkomsten 4 Conclusies Gecombineerde socio-economische context –sector- en competitieve structuur gegeven –beleidsklimaat en alternatief instrument creëerbaar Belang van interne succesfactor