Taalbeleid in actie: van woorden naar daden T3A: Kinderen en jongeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groeien in taal T1 Werken aan een taalbeleid in het kinderdagverblijf Sint-Karel (Sint-Jans-Molenbeek)
Advertisements

Rijdend op een paard hoeft een handicap, geen beperking te zijn. Het geeft een gevoel van vrijheid, je bouwt een band op met het paard. Het geeft je een.
Doorstroming en kritieke overgangen
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
VÓÓR Welzijn Loosduinen
Driemaal Taal Sessies.
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Doelstellingen Formuleren
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
niemand die mijn hart vervult zoals U,
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang.
Ketnet.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Wat gaan we leren in groep 5
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
Welkom TAALBELEID IN ACTIE: van woorden naar daden Doelgroep Volwassenen T3B.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Convenant tussen de VGC en JES vzw. Het DNA van JES vzw: De stad groeit, verjongt en verkleurt Innovatief stadslaboratorium Een geïntegreerde aanpak.
De betekenis van ICT in het dagelijkse leven van Belgische tieners.
workshop Bespreekbaar maken van seksualiteit 28 november 2011
Mediawijsheid.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Introductie op het thema
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Presentatie Bijeenkomst 1
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
BUITENSCHOOLSE OPVANG EXTRA 2 APRIL BUITENSCHOOLSE OPVANG HALEN  Inwoners: 9480  schoolkinderen: 871  kinderen in de opvang: 548 bereik 62,92%
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Kerntaak 2.1 competentie-indicatoren E, F & G NATASCHA SHEFIRA KUBRA KIMBERLEY ARMINE.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
De Deltamethode.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Meer voorlezen, beter in taal
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
1 Brede school in Warmond: samenwerken
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
UITGANGSPUNT.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
Een dag over asiel en onderwijs. Context in de regio.
Informatieavond groep 2/3
PUPILLEN IN BEELD EN AAN HET WOORD
WELKOM
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Het 24 spel.
Wereldspelers: een verhaal
Buitenschoolse opvang Extra 2 april 2015
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Buitenschoolse opvang Extra 2 april 2015
Syrische vluchtelingen gestrand in Griekenland
Syrische vluchtelingen gestrand in Griekenland
ACTIE onderzoek.
Als je er graag toe doet en wat wil dóen!
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Inspiratiedag Geletterde ouders Peuterpraat
© Regionaal Integratiecentrum Foyer
Transcript van de presentatie:

Taalbeleid in actie: van woorden naar daden T3A: Kinderen en jongeren

Verloop workshop: Inleiding Kinderen en jongeren in een buitenschoolse context Meerwaarde van taal in buitenschoolse context Hoe vertaal je het taalbeleid naar actie? Enkele praktijkvoorbeelden ter illustratie

Kinderen en jongeren in een buitenschoolse context Nederlands als speeltaal Taalstimulering op een speelse en interactieve manier Plezier en welbevinden centraal

Spel en taal: hand in hand Taalgebruik dat aansluit bij de leefwereld van het kind Knuffelgehalte Taal is een middel Talige mogelijkheden binnen het spelaanbod Optimaal spelplezier Geen verplichtend karakter

Taalbeleid in actie Plaats van taal binnen de organisatie Werken aan betrokkenheid en welbevinden Ad hoc inspelen op taalsituaties Op zoek naar concrete antwoorden Taalprikkels geven Taalkansen aangrijpen

Verloop workshop: in de praktijk Voorbeelden uit de praktijk -Taalspeler VDS: vrijwilligers op het speelplein -Een kinderdagverblijf aan het woord: taal in actie bij de allerjongsten – ‘Eten en taal’, hoe maak je een dagelijkse routine taalstimulerend? -Zomerschool/Lenteschool: een taalbad via talige activiteiten, gekoppeld aan talig spelen en sporten -IBO De Rivieren: taal in actie in het IBO Ruimte voor vragen en reflectie