“Verkeersveiligheid; een dijk van een probleem?” Knelpunten en oplossingen aangaande de verkeersveiligheid op de IJsseldijk Commissie VROM gemeente Ouderkerk 11 februari 2010 Martijn Guichelaar (Beleidsadviseur HHSK) Droge voeten en schoon water
Opbouw presentatie Waar komen we vandaan (proces) Knelpunten Ontwikkelingen Maatregelen Vervolg Mogelijkheden voor gemeente Vragen
contact met medeoverheden en politie, Waterbeheerplan, financiering Waar komen we vandaan tot 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 onderhoud contact met medeoverheden en politie, Waterbeheerplan, financiering
Knelpunten Ongevallen Verkeersintensiteit Gedrag Gevoelsonveiligheid Weginrichting RO
Ongevalconcentraties (blackspots) 16 Strengere normen Geen DV-score Lange wegvakken 8 5+5 9 8
Ongevallen (kenmerken) Snelheid Alcohol (IJsseldijk Noord) Eenzijdig / obstakels Zicht / plaats op de weg Lichte motorvoertuigen betrokken 91% Vrachtverkeer betrokken 11% Fietsers betrokken 7%
Verkeersintensiteiten Fiets 605 487 390 361 409 627 588 891 Doorgaand verkeer: 44% op Middelblok
Gedrag
Verkeersonveiligheid objectief onveilig subjectief niets doen aanpakken zebrapad IJsseldijk?
Weginrichting Vorm <> Functie <> Gebruik Belijning Bochtgeleiding Berminrichting Overgangen tussen wegcategorieën
Ontwikkelingen Veenweidepact Bouwplannen Zellingwijk Bedrijfsverbeteringen Uitbreidingen N210 – N207 Herziene categorisering
ZWR Effect Algeracorridor: 8,5% in spits Effect snelheidsverlaging: 10% bij 30 km/u Reductie geluidsbelasting
Haalbaarheidsstudie fietspad 4 principes Dijk meest effectief Zorgen voor minder verkeer Realisatie op langere termijn Samenloop met verbeteren waterkering Korte termijn oplossingen nodig/mogelijk Nog geen besluitvorming
Maatregelen Plaatsen bochtgeleiding Verwijderen obstakels in bermen Belijning aanpassen Snelheidsremmers en versmallingen aanbrengen Aanpakken komgrenzen Doorgaand verkeer weren
Vervolg 2010 2011 2012 2013 2014 X X X X X Bebording (1) Handhaving (2) X Drempels en versmallingen (3+4) Besluitvorming X X Belijning ZWR, fietsvoorzieningen (5) Aanleg ‘knip’ (6) Onderzoek
Mogelijkheden voor gemeente RO optimaliseren, niet stimuleren Aanpassen komgrenzen Verlichting verbeteren Gedragscampagnes uitvoeren Overleg met HHSK Samenwerking in besluitvorming en uitvoering Doorgaand verkeer weren (‘knip’ steunen)
Vragen
Wegenkaart
Plankaart ZWR
Plankaart fietspadenplan
Praktijkvoorbeeld bedrijfsunits Gouderak