OPEN FORUM KINDERRECHTENCOALITIE Thema: “Zorg voor kinderen en jongeren met Gedrags- en Emotionele Stoornissen (GES)” 20 / 04 / 2007 Dr. Franky D’Oosterlinck.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zeer Intensieve Behandeling
Advertisements

Dienst Time Out Projecten
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Sociaal – Digitaal – Integraal OP ZOEK NAAR SOCIALE GRONDRECHTEN … de rechtenverkenner als instrument voor burger en hulpverlener provinciale infosessies.
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Evaluatie time-outprojecten Bijzondere Jeugdbijstand: voornaamste bevindingen en aanbevelingen Prof. Dr. Vanderfaeillie Johan.
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Welbevinden en (probleem) gedrag van jarigen in de Stadregio Rotterdam 8 juni 2006 De Jeugdmonitor® is een initiatief van GGD Rotterdam en omstreken.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Genderverschillen bij druggebruikers 28 maart e licentie orthopedagogiek.
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Suïcide Dagelijks sterven in Vlaanderen drie mensen door zelfdoding Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord.
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Internaliserende problematiek bij jeugdigen in een residentiële setting
Welkom bij de mastervoorlichting van Forensische orthopedagogiek
OVERZICHT Wat is de rechtenverkenner Zoekmogelijkheden –van A-Z / trefwoord –doelgroep / thema –persoonlijk profiel Handige tools –algemene rechten verbergen.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
Samenwerken met de gemeente: FACT Jeugd West-Friesland
Multi Treatment Foster Care for Preschoolers
Het BIJPASS project Wat is behoefte inzake samenwerking tussen bijzondere jeugdbijstand en kinder- en jeugdpsychiatrie? Financieel mogelijk dank zij CERA.
Kinderen in precair verblijf en gezondheidszorg Open fora 19 mei 2011.
Netwerktafels in de gemeenschapsinstelling
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
Wie kan er bij ons terecht? §Adolescenten en volwassenen tot ongeveer 40 jaar §Verslaafd aan illegale drugs, alcohol en/of medicatie l extra aandacht.
GEDRAGSTOORNIS DEFINITIE GESCHIEDENIS ORGANISATIE MODELLEN
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening per 1 juli 2012 Presentatie
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Opvoedingsondersteuning
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Alternatieven Bijzondere Jeugdbijstand
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ WELZIJN WELZIJNSBEHOEFTEN WELZIJNSINFRASTRUCTUUR WELZIJNSBELEID.
Wetenschappelijk onderzoek in de praktijk van de hulpverlening?
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ...
Voortijdig schoolverlaten
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Gezin in beweging Resultaten van kortdurende PMGT M. van Campen - Kramer R. Bosscher, J.T. van Busschbach, M. Visser, J. Maurer.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Voor behandeling van jongeren, en hun ouders, met ernstige & complexe gedragsproblemen.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Voorstelling kansarmoedeatlas
Thuiszitters weer terug naar school
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

OPEN FORUM KINDERRECHTENCOALITIE Thema: “Zorg voor kinderen en jongeren met Gedrags- en Emotionele Stoornissen (GES)” 20 / 04 / 2007 Dr. Franky D’Oosterlinck Universiteit Gent, Vakgroep Orthopedagogiek Directeur OOBC ‘Nieuwe Vaart’

Opbouw 1. Noden en kenmerken van de populatie van kinderen en jongeren met GES 2. Vergelijking Bijzondere Jeugdbijstand en Vlaams Agentschap 3. Voorstellen op vlak van beleid en zorg

1. Noden en kenmerken van de doelgroep 1 a. Populatie van kinderen en jongeren met GES in Oost-Vlaanderen 1 b. Evolutie van de zorgvraag 1 c. Nood aan bijkomende zorg bij zorgverlaters

1 a. Kinderen en jongeren met GES in Oost-Vlaanderen  517 personen  95 % van alle plaatsingen voor GES in Oost-Vlaanderen  Dossieranalyse

N = gender (jongens: 86 % - meisjes: 14 %)

Leeftijd (in jaren)

Duur van de huidige opname (in jaren)

Stelsel waarin kinderen en jongeren zijn opgenomen

Was er reeds vroegere hulpverlening ?

Aard van de vroegere hulpverlening

Welke stoornissen?

Aantal stoornissen per jongere

Waar loopt men school?

CBCL / 4-18

Verschillen tussen jongens en meisjes  Doorverwijzingstype: jongens meer vrijwillig meisjes meer bijzondere jeugdbijstand en jeugdrechtbank  Intelligentie: jongens gemiddeld hoger IQ dan meisjes (zie grafiek)

Intelligentie bij jongens en meisjes

Methode gedragsprofiel  Correlaties gemeten tussen de totale CBCL score en de twee breedbandschalen van de CBCL (internaliseren / externaliseren) Externaliseren (E) is het sterkst  Correlaties gemeten tussen Externaliseren en bijhorende syndroomschalen Sociale problemen (S) is het sterkst  Daarom: ES-profiel

Procentuele verdeling profiel jongens N = meisjes N = 87

Jongens met hoog ES-profiel: meer in B.O. type 3

Meisjes met een hoog ES-profiel: meer op internaat.

Onderzoeksbesluit  Uitgesproken externaliserend en sociaal probleemgedrag  Geen verband tussen de aard van de stoornis en het ES-profiel  Link tussen ES-profiel en intensiteit van plaatsing of onderwijstype

1 b. Evolutie van de zorgvraag  Kinderen worden vroeger aangemeld  Meer geregistreerde problemen per gezin Kind: meer externaliserend probleemgedrag (agressie, hyperactiviteit, lage frustratie, overtreden van regels…) Gezin : verschuiving naar problemen bij ouders zelf bv. mentale problemen, delinquentie. Ook meer één oudergezinnen, meer problemen omtrent inkomen, werk en huisvesting. School : minder rekenproblemen, meer storend gedrag, meer problemen met concentratie en aandacht.

1 c. Nood aan bijkomende zorg bij zorgverlaters N = 99 Geen nood aan extra zorg N = 25 Nood aan extra zorg N = 74 Aangepaste zorg buiten een Vlaams Agentschap voorziening N = 18 Geen aangepaste zorg buiten een Vlaams Agent- schap voorziening Geen aanvraag Vlaams Agentschap N = 51 Aanvraag Vlaams Agentschap N = 5

Zorgverlaters Het vastlopen op school zorgt vaak voor het stopzetten van de hulp. Slechts 38 % heeft een kwalificatie bij het verlaten van de voorziening De transitieperiode naar volwassenheid verloopt moeilijk. Wordt die voldoende voorbereid ?

2. Vergelijking met Bijzondere Jeugdbijstand  Steekproef voorzieningen Bijzondere Jeugdbijstand Onderzoek door Prof. Dr. W. Hellinckx en Prof. Dr. H. Grietens (KUL) Kadert in Europees onderzoek naar ‘Mental health problems’ bij 6- tot 18-jarigen 27 voorzieningen (30 %) van alle Vlaamse voorzieningen betrokken. 10 kinderen per voorziening CBCL gebruikt als instrument

Vergelijking aantal jongens en meisjes

Vergelijking vroegere hulp en schoolkeuze

Vergelijking procentuele score CBCL items

Vergelijking voorkomen van stoornissen

Besluiten  Doelgroep kenmerkt zich door ernstig probleemgedrag  Profiel van dit gedrag Agressie Delinquentie Sociale problemen  Deze kenmerken zorgen voor exclusie

3. Voorstellen op vlak van beleid en zorg  Recht op effectieve zorg!  Nood aan gedifferentieerde aanpak Gewoon onderwijs: preventie door aandacht voor sociale vaardigheden Intensieve thuisbegeleiding Residentiële zorg in combinatie met buitengewoon onderwijs Hechtingsstoornissen : bvb. nurture-groepen  Intensief en gericht Gedragstherapeutische groepen: bvb. psychopathiform gedrag  Intensief en gericht

Intensief en gericht: concreet  Behandelingsmethodieken Methodisch Gespecialiseerde hulp ngl. problematiek Kortdurend Steeds in samenspraak met de ouders Evidence-based cultuur in Vlaanderen moet uitgebreid worden

Evidence-based cultuur: voorbeeld  Bvb. LSCI Life Space Crisis Intervention Conflicthanteringsmethodiek die crisis aanvat als integraal deel van de behandeling Crisis als leermoment Effectonderzoek is positief over deze methodiek Implementatie in behandeling

Residentiële zorg: intensief en gericht - voorbeelden Hechtingsstoornissen: nurture-groepen Kleine groepen Specifieke aandacht Gespecialiseerde hulpverlening Accent op basale noden en basiszorg Toewerken naar leerbereidheid Psychopathiform gedrag: gedragstherapeutische groepen Intense behandeling Vergelijkbaar met therapeutische gemeenschap Cfr. aanpak bij Glenn Mills:  Jongens hebben potentieel om te leren en te groeien  Verantwoordelijkheid voor het gedrag  Antisociaal gedrag => prosociaal gedrag

Noden  Selectie van evidence-based methodieken  Vorming aan professionele hulpverleners  Onderzoek over effectiviteit van methodieken

Informatie over de spreker Dr. Franky D’Oosterlinck OOBC ‘Nieuwe Vaart’ Jozef Guislainstraat GENT 09 /