Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Sociologie Tweedaagse Sociologie 13 Oktober 2008 Jochem Tolsma.
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool
Filosofie Op HAVO en VWO.
Dilemma’s en perspectieven
De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0. De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0.
APARTHEID IN ZUID- AFRIKA OMGEDRAAID? ASSF-project Nick Laarhoven, voorjaar 2012.
Risico’s en gevaren van techniek
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
J ONGEREN EN WERK Over mogen, moeten, willen en kunnen werken Auteur: Ilse Sinnaeve.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Omgaan met geschiedenis
Allochtonen in het hoger onderwijs
De school en het onderwijs
Intercultureel vakmanschap
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
= DIVERSITEIT van NIEUWSGIERIGHEID
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Atelier: Groot Eiland Bezoek aan Brussel. Wat is groot eiland... = is een vereniging (vzw) voor: – sociale tewerkstelling – opleiding – werkervaring.
De nieuwe sociale kwestie
Traditionele Belgische breuklijnen
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen HC Tips voor de toets.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Samenvatting: hoofdstuk 1
1.
1. Grensgebied tussen Mexico en de VS
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv Make poverty history In 2000 zijn millenniumdoelen vastgesteld, bijvoorbeeld: in 2015 moeten armoede.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
De donkere kleur van armoede
Project voor samenleven en kwaliteit In de voetsporen van Leonardo Da Vinci Comprehensief onderwijs.
Welkom in de Human Age. De Human Age, een nieuw tijdperk waarin talent….  een schaars middel wordt  de motor wordt voor economische groei ..benutten,
Dilemma’s en perspectiev en Lespresentatie Daan Rijpkema, Anouk Donkervoort & Hans Udo.
Sanne Deweerdt 1BaSWA  Waar? Zorghotel Heilig Hart te Kortrijk  Wat? Introductie nieuw personeel optimaliseren  Hoe? Via powerpoint  Wie? Nieuw poetspersoneel.
 Specialisten  Brussels studies  Trefwoorden  Inhoud tekst  Korte samenvatting.
Auteur: Dirk Geldof Door: Delphine Vantomme, 1 ste jaarsstudente in Bachelor Sociaal Werk. NOOD AAN INTERCULTURALISERING Steden verkleuren sneller dan.
8.2 en 8.3: solidariteit en arbeid Nakijken (inleveren) Intro HC HW.
Hoe ongelijk is Nederland? Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid.
Armoede.
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Armoede is … Sieg Monten
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
VOORLICHTINGSAVOND MAVO 3 7 maart 2016 RGO Middelharnis.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
De sociale staat van Nederland Over scheidslijnen en onbehagen in een verkiezingsjaar Kim Putters 4 oktober 2016.
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
Nieuw sociaal contract voor Nederland De overgang naar een ander type samenleving Kim Putters AWVN, 10 oktober 2016.
Enkele interessante vragen!
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
Sociologische paradigma’s
Hoofdstuk 4: Met werk kom je verder.
Problemen m.b.t. landbouw en water: hoge verdampingsgraad
5 valkuilen & Tips.
Criminaliteit onder Marokkaanse jongeren
Transcript van de presentatie:

Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden Duiding artikels Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden

De nieuwe breuklijn en ongelijke kansen Kloof in samenleving is niet te herleiden tot ongelijke onderwijsdeelname  oplossing zou bestaan in een inhaalbeweging. Onvoldoende kennis en vaardigheden  achterstelling in een samenleving met kenniseconomie (= modernisering, migratie en multiculturaliteit) Onderwijs en opleiding = nieuwe sociale kwestie

Angst en onzekerheid in de postmoderne samenleving Deel van de bevolking voelt zich uitgesloten van officiële samenleving: In een kennismaatschappij wordt geïnvesteerd in ontwikkeling en nieuwe technieken Om die technieken te kunnen gebruiken moeten werknemers steeds beter opgeleid worden Hogere opleiding veronderstelt meer gespecialiseerde en permanente vorming Neveneffect van gespecialiseerd onderwijs is wetenschappelijk onderzoek waardoor er nieuwe technieken ontstaan.

Hoog- en laaggeschoolden leven elk in een andere wereld Niet afkomst maar opleiding bepaalt kloof tussen mensen en kansen die ze krijgen in de samenleving.  kloof tussen hoog- en laaggeschoolden Gaat nog steeds om zelfde mensen MAAR probleem vertaald in: “je hebt minder kansen omdat je minder lang naar school bent geweest”  oude ongelijkheid onder nieuwe verstopt

Hoog- en laaggeschoolden leven elk in een andere wereld Verschil: reactie op ongelijkheid Collectief verzet is moeilijk omdat de samenleving vindt dat je er zelf iets kan aan doen.  studeren Geen collectieve emancipatie maar wantrouwen en teruggetrokkenheid door schuldgevoel. Kloof op basis van scholing zorgt voor nieuwe manier van denken  nieuwe links- rechts breuklijn.

Hoog- en laaggeschoolden leven elk in een andere wereld Nieuwe breuklijn = ethisch-cultureel LINKS: geschoold, open, hoopvol, multicultureel, vertrouwen in politiek RECHTS: Weinig verwachtingen, autoritair, wantrouwend, negatieve kijk op politiek, tegen vreemdelingen Breuklijn terug te vinden in scholen: ASO vs BSO  Algemeen onderwijs leidt mensen op met waaier aan perspectieven

De kennismaatschappij: gevolgen voor het politiek bewustzijn Samenhang tussen partijvoorkeur en genoten opleiding Attitudes mede bepaald door manier waarop mensen hun condities waarnemen Vb. Werklozen hebben verhoogde stemvoorkeur voor extreem recht Gevoel achtergesteld te zijn speelt grote rol  groeit zelfs een subcultuur uit die grotere omvang heeft dan enkel sociaal-economische situatie