Programma Verbetering Bedrijfsvoering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

PAVO Proces-Analyse, -Verbetering en -Ontwikkeling met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte.
Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers 1.
Menno Karres Lead Auditor
fundamenteel, richtinggevend en samenhangend
Risicomanagement met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte
Renco Bakker BPMConsult
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
METIS © Universiteitsbibliotheek Groningen Metis ondersteuning na 25 mei 2005 Gert Jan Bokdam (UB) Wie doet wat? Tot 1 januari 2006: Arnold Zijlstra (BIV)
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
KAM-management in de praktijk
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Motivatie van de professional Willy Limpens
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
“Van Gegevens, via Informatie naar Kennis”
Het Europees Sociaal Fonds
Facility management en inkoop
Enterprise Resource Planning (ERP)
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
De kunst van het vergunningenmanagement Dienst Stadsontwikkeling 23 januari 2006 Gemeente Utrecht Congres Publieke dienstverlening 25 januari 2006.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
Heeft de milieucoördinator een toekomst ?
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Initiatieven Landelijk Hoofdenoverleg m. b. t
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Vroege Vogel-sessie Managementsystemen op een rij Relatie INK-managementmodel en andere managementmodellen drs. J.A.J. Balk, INK Vroege Vogel-sessie,
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
moderniseren van het curriculum.
Producten & Werkprocessen
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Q-Plan Gebruikersdag 20 april Programma Gebruikersvragen Aanpassingen Q-Plan 4.04 Interne Audit Pauze Toekomst en Strategie Website en helpdeskfunctie.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Tot nu toe Drie kerncompetententies vastgesteld: –klantgerichtheid –betrouwbaar –flexibel Nog een aantal beslispunten.
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Certificering van assetmanagement
VERBINDING LEIDERSCHAP EN PLANNING EN CONTROL VOOR VERBERTERING STURING KLANTENDAG TNO 16 FEBRUARI 2012 KOLONEL RUUD DIRKZWAGER COMMANDANT LOKKMAR.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
Visitatie Functioneel Beheer Toelichting op het proces door Financial Audit.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Transcript van de presentatie:

Programma Verbetering Bedrijfsvoering Universiteit Maastricht

                                                                                                                                                                                                                                                                     

Organisatieontwikkeling Begin jaren ’90: deconcentratie beheersbevoegdheden Directeuren in faculteiten namens CvB Directeur tevens secretaris faculteitsbestuur Midden jaren ’90: Invoering integraal management Decaan integraal manager Directeur beheerder

Organisatieontwikkeling Eind jaren ’90 Modernisering dienstverlening (modi) Doel: kosten ondersteuning constant, bij 25 % groei UM Vorming 5 servicecentra Koopkrachtoverheveling Start dienstverleningsovereenkomsten Basispakket Pluspakket Vrije diensten CvB-diensten

Organisatieontwikkeling Rond 2000 Evaluatie MoDi, heroriëntatie op beheer Modi loopt, maar……! Manco’s in systeem DVO’s Nieuwe diensten Planning en control Coördinatie op verbeteren en vernieuwen

Programma verbetering bedrijfsvoering (2003-2006) Resultaat: Verbetering ondersteunende dienstverlening Maximaliseren middelen voor O&O Planning en control Samenhang verbeterprojecten en –acties (AO, inkoop, systemen, ketens, HRM, cultuur) Begrenzing: ondersteunende processen

Doelstelling Alle beheerseenheden zijn volgens de INK-methodiek: Medio 2005 procesgeoriënteerde (fase II INK) Eind 2006 systeemgeoriënteerde (fase III INK)

Programma Verbetering Bedrijfsvoering

Fasen INK Fase 1 Activiteit-georiënteerd Fase 2 Proces-georiënteerd Systeem-georiënteerd

Procesgeoriënteerd (fase 2) De proces-georiënteerde organisatie: heeft aandacht voor het voortbrengingsproces, heeft hoofdprocessen beschreven en voor de belangrijkste activiteiten beheersnormen vastgesteld. De processen worden gemeten; taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn duidelijk vastgelegd.

Systeem-georiënteerd (fase 2) De systeem-georiënteerde organisatie: heeft de primaire en ondersteunende processen in hun onderling verband systematisch beschreven. Er is in de processen bijzondere aandacht voor de interne en externe klant; schotten tussen afdelingen bestaan niet meer en er wordt hecht samengewerkt. In de hele organisatie bestaat aandacht voor preventieve maatregelen naar aanleiding van problemen, trends, ontwikkelingen en metingen.

Verantwoordelijk Portefeuillehouder CvB = opdrachtgever Programmaleider = directeur bedrijfsvoering bureau Coördinatie: directeuren eenheden + portefeuillehouder gezamenlijk (CBB) Uitvoering: directeuren Ondersteuning: programmabureau + INK-coördinatoren

INK managementmodel

Activiteiten Standaardiseren processen bedrijfsvoering Resultaatafspraken en resultaatmeting Positiebepalingen  verbeterplan Beleidsplan/businessplan/ontwikkelplan Interne audit (proefaudit) Externe audit Deskundigheidsbevordering

Flankerend Ondersteunen en helpen Nieuwsbrief PVB PVB-community in EleUM Training /Kenniskringen INK-coördinatoren en auditors PVB-conferenties Roadshows

Get your kicks On Route 06

PDCA-cyclus

Management van processen Referentieprocessen beschreven Lokale processen Processen ontsloten via website Bedrijfsvoering In bewerking: kwalificaties overdrachtsmomenten Ontwikkeling: standaard tenzij… Decentrale/centrale Mavim-database

Management van processen (2) Afspraken over onderhoud  via DO’s Verantwoordelijk: ketencoördinator Verantwoordelijk voor uitvoering processen: (deel)proceseigenaar

Mandaten Vernieuwde mandatenregeling Opgave ondermandaten Helderheid over Taken, Bevoegdheden, Verantwoordelijkheden (RACI-matrices) Verbinding met processen

Deskundigheidsbevordering Inventarisatie noodzakelijke kennis en kunde op basis procesbeschrijvingen Professionalisering in F en P Overleg hoofden bureaus onderwijs en SSC (DAS) over intern traject Gebruik ESF-subsidie

QS via BBlvd Opening Anne: 15 minuten. Aansluitend bijdrage Willem. Duur: ongeveer 45 minuten Tijd voor films: 24 minuten. Spreektijd Willem: 21 minuten (+/- tijd die Anne meer/minder neemt dan 15 minuten) [openingsdia bijdrage Willem. Willem, nog buiten de zaal. Alleen stem is hoorbaar via draadloze microfoon] Tja, zo gaat dat dus! Plan je de Route 06 richting fase 3, loop je tegen een omleiding aan. Quality Street via Balance Boulevard. Voordat je door Balance Boulevard bent?! Ga d’r maar aanstaan! Zal je zien, staat er straks óók nog een file staan voor Quality Street. Met een beetje geluk komen we daar allemaal tegelijk aan! Maar ja, wat kan mij die file ook schelen. Met m’n nieuwe dienstfiets laveer ik in de juiste balans overal tussendoor en langs heen. Met m’n Krauthammer rijbewijs op zak, geheel in control zoals dat heet. Recht op m’n doel af. PLAN-DO-CHECK-ACT! [zeer energiek] [Willem komt hierna de zaal binnen met de fiets aan de hand. Jas aan, hoed op. Doet wat moeilijk met de fiets en zet of legt het ding ergens neer. Zet de hoed af en kijkt de zaal in. Schouwt de mensen in de zaal]

Meten = Weten Resultaatmeting SLA’s Klanttevredenheidsmeting StudentenMonitor (Flycatcher) MedewerkersMonitor (Flycatcher) Medewerkerstevredenheidsmeting enquête  Medewerkersmonitor Ontwikkelen UM-scorecard Positiebepaling en INK-audits processen, (klanten) klanten medewerkers bestuur verbeterproces

Van verbeterpunten naar verbeterplan

Profielschets UM-gemiddeld 2004, 2005 en 2007

Vervolg 06 Maar, laten we niet vergeten, het gaat natuurlijk allemaal over onderwijs en onderzoek en een goede ondersteuning daarvan. Dienstverleningsovereenkomsten, servicelevelafspraken (SLA), servicelevelstandaards (SLS) zijn hierin slechts een hulpmiddel. Achterliggende vraag is hoe kom je tot kwalitatief goede dienstverlening, tot systeemgerichte (fase 3) en excellente organisatie? Niet alleen de perfecte uitvoering van werkprocessen is nu van belang (interne orientatie). Nee, centraal staat komt nu dat we de belangen van verschillende stakeholders –of belanghebbenden in gewoon Nederlands- in balans hebben. Van fase 2 naar fase 3: van een interne orientatie (procesgeorienteerd) naar een externe orientatie (systeemgeorienteerd) Als je hierbij alleen let op de balangen van klanten, gaat het fout. Medewerkers, collega´s, leveranciers of bestuur worden achtergesteld en raken ontevreden. Let je alleen op de belangen van het bestuur, gebeurt hetzelfde. De belangen van anderen komen in de knel, wat leidt tot problemen. In ieder geval: je moet over de grenzen van je eigen afdeling kijken, om te kunnen voldoen aan de belangen van de stakeholders. Het gaat er dus om dat er een balans gevonden wordt in het systeem waarin je opereert. Laat het duidelijk zijn: voor deze balans bestaat geen standaardrecept. Nee, helaas, in elke situatie moet je deze balans zoeken en bijna proefondervindelijke vaststellen. Voor deze fase noemt het INK-managementmodel 5 fundamentele kenmerken . Leiderschap met lef er wordt feedback van medewerkers gevraagd. De leiding verwacht dat medewerkers hun nek durven uit te steken en zelf beslissingen nemen. Ga door naar Krauthammerplatz. Resultaatgerichtheid  Alle prestaties worden gemeten. Sturen op toegevoegde waarde en inspanningen, waardering door verschillende groepen in balans houden. Ik had het hier al over. Continu verbeteren  afstand nemen van de bestaande veilige kaders; bedenken van verbeteringen en innovaties. We zijn aardig op weg met positiebepalingen, verbeterpunten en verbeterplannen. Transparantie meetbare resultaten en meetbare prestaties (zie o.a. maatstaven en normen, SLA’s). In fase 3 betreft dit niet de eigen processen, maar het totale speelveld, de keten Samenwerking  professioneel samenwerken, persoonlijke doelen en organisatiedoelen op elkaar afstemmen. Medewekers werken actief mee aan het ontwikkelen van de organisatie. En, om Michel nog meer eens aan te halen, het gaat hierbij niet om een eenmalig daad, maar om een gewoonte. Bedijfsvoering op het niveau fase 3 moet als het ware in de vezels van onze werkwijze opgenomen worden. Maar, blijkbaar komen we bij de overgang van fase 2 naar fase 3 op een soort van knooppunt. Je moet van richting vananderen. Je komt niet zomaar in Quality Street. Zoek eerst een nieuwe balans. En het is wel zaak om goed op te letten dat je de goede kant op gaat. Maar, wat is de juiste richting? Achteraf is dit altijd wel duidelijk. Maar als je ervoor staat?

Enkele ervaringen audits Audit wordt op prijs gesteld Spiegel Bevindingen niet schokkend, wel nuttig Auditors: Kost tijd Spannend/inspannend Leuk om in andermans keuken te kijken Bevindingen gebruiken voor bijsturen (Act)

Ervaringen Alle eenheden werken aan verbeteren, met resulaat Bijna overal gebruik “INK” (te) volgend; vanuit model, oversturing Zoeken naar balans Verankeren in de lijn Te veel losse punten, focus nodig Relatie met echte problemen Aandacht PDCA en SMART

Verbetering bedrijfsvoering in voor- en najaarsgesprekken Thema’s: Beleidsplan, bedrijfsplan<>SP-UM Managementafspraken >>prestatiecontracten DVO’s en SLA’s Voortgangsrapportage Stand verbeterpunten Scorecard >>BSC Gebruik PDCA-cirkel “INK” (is en blijft ons model)

Doen !

Pad: Unimaas.nl>>medewerkers>>medewerkersmonitor >>rapporten flycatcher

Voorbeeld ketenproces

monitor

Verbeterpunten in database 370 verbeterpunten ingedeeld naar: 9 INK-aandachtsgebieden en 11 aspecten