Verantwoording Onderwijsvernieuwing 7 november 2003 Felipe Salve Struan McCall UvA.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorstroom van mbo naar hbo (Ronald Schouten & Anneke Westerhuis)
Advertisements

Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Rijksuniversiteit Groningen RuGRuG Onderzoeksbeoordelingen versus Ranking door Derden Hoe verder na Van Bemmel ? Jules van Rooij Academische Zaken RUG.
Mijn zoon of dochter gaat studeren aan de universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 30 januari 2014.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Profielkeuze in 3 Atheneum
INFO - AVOND 4 VMBO. VMBO theoretische leerweg Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs de schooldecanen.
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Utrecht Law College.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
OR-platform 15 november.
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Indeling profielen schooljaar Vwo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (480) Engels (400) Algemene natuurwetenschappen (120)
Praktische zaken Tineke Choi MSc studieadviseur.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Volgtijdelijkheid RevaKi
Introductie Het Utrechtse onderwijsmodel in de praktijk.
Opleiding Aardwetenschappen Voorlichting jaar 1 26 juni 2002 Jan-Willem de Blok Invoering bachelor-master.
1 Keuzevakvoorlichting2010  11.00Vredenberg  11.10van Roij  11.20Hogendijk  11.30Snellings  11.40Dijkhuis  12.00Verbunt/Vink  12.10Roelofs 
Portfolio Faculteit der Letteren
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
Studeren met een functie-beperking en studierendement presentatie HANovatie 3 november 2010 Jan Stapel / Liesbeth Diemel campusdecanen HAN v/h projectleiders.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Onderwijsmiddag Levens- en Aardwetenschappen Kees de Groot.
Van VSV naar rendement Tussen bestrijding van voortijdig schoolverlaten en verhoging van opleidingsrendement Ton Eimers Kenniscentrum Beroepsonderwijs.
Discussie (on)mogelijkheden samenwerking WO en HBO 1 Intensieve samenwerking HBO en WO creëert nieuwe studiepaden ● Meer studenten komen tot hun recht.
‘Aanval op schooluitval ’ Doelen, Resultaten & kansen LEA- conferentie Projectdirectie VSV Dr. Nahied Rezwani Coördinator Accountmanager.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Terugkoppeling studieresultaten Voortgezet Onderwijs
Inleiding Landelijk platform
Enkele voorbeelden.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Studiecoach Bijeenkomst
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Presentatie: Hoe bouw ik een portefeuille op?
Bèta studeren in Utrecht
Welkom.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
KEUZES BINNEN BÈTA-GAMMA 21 november 2014
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Informatiekunde “Ik wil ‘iets’ (relevants) met computers…” Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.
Studeren aan ons instituut Erik Barendsen lid onderwijsdirectie.
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Nederlandse Nobelprijswinnaars Nederlandse Nobelprijswinnaars Na.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. Van succesfactoren naar aanpak om doorstroom te verbeteren.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
Voorlichting tweede studiejaar Bèta-gamma
Aanleiding en doelstelling
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
Ouderinfo - 15 november 2017 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 15 November Studiegebied IWT.
Profielkeuze avond ( uur)
ROC West-Brabant Marina Smits, beleidsadviseur Dienst Onderwijs & Kwaliteit Kaders Bindend Studieadvies.
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Transcript van de presentatie:

Verantwoording Onderwijsvernieuwing 7 november 2003 Felipe Salve Struan McCall UvA

Opzet Felipe Doel en inhoud onderwijsvernieuwing Rolverdeling en aanpak Resultaten Struan Structurelere aanpak Demonstratie shell UvA

Doelstellingen betawaaier “ Meer afgestudeerde betastudenten” meer afgestudeerden verbreding en vernieuwing betaopleidingen betere aansluiting op de arbeidsmarkt

Opleidingen Aardwetenschappen Biologie Farmacie Natuur- en sterrenkunde Milieu-natuurwetenschappen Natuurwetens. en innovatiemanagement Scheikunde Informatica Informatiekunde Wiskunde Cognitieve Kunstmatige Intelligentie Biomedische Wetenschappen

Oude situatie

Gewenste situatie

Rolverdeling en aanpak Samenwerking tussen beleid, opleidingen p&c en IR Brainstorm over meetbaar maken van gewenste effecten (focus op doorstroom)

Vraagstelling aan IR Hoe ontwikkelt de instroom aan onze opleidingen ten opzichte van de landelijke? Zijn er verbeteringen zichtbaar in de studievoortgang van studenten? Hebben studenten meer keuzemogelijkheden en maken ze er gebruik van? Zijn onze afgestudeerden beter voorbereid voor het functioneren op de arbeidsmarkt? ….. etc etc

Informatiebronnen OSIRIS inschrijvingen OSIRIS studieresultaten KUO DOC WO-monitor Eerstejaarsenquete Derdejaarsenquete SKM...

Studievoortgangsgegevens Rendement (prop, post-prop, studie, cluster) Uitval/omzwaai Studieadvies Studiepunten *2001

Resultaten 1 Afname van het aandeel studenten dat nog geen 60% van de nominale studiebelasting haalt. Toename van de categorie 80%-100% Gem. aandeel STP in het eerste jaar

Resultaten 2 Lichte toename gem. aandeel behaalde studiepunten bij een niet negatief studieadvies

Resultaten 3 Moment studiestaken geconcentreerder rond moment studieadvies (dec/jan) 75% van de studenten die een negatief studieadvies kregen bleven studeren; ongeveer eenvijfde ervan haalde alsnog hun p-diploma Circa 50% van de studenten volgde in 2002 vakken van een andere opleiding dan hun hoofdopleiding

Conclusies evaluatie Doelstelling 1, vergroting aantal afgestudeerden: Marktaandeel toegenomen van 20,5% (1998) naar 22,2% (2002) Veel meer studenten denken hun opleiding binnen de gestelde termijn af te gaan ronden. Doelstelling 2, verbreding en vernieuwing: M.n. in BaMa teruggekomen> profileringsruimte (50% buiten de opl!), dringend studieadvies en het gemeenschappelijk rooster Ontwikkeling van 9 interdisc. studiepaden Doelstelling 3, betere aansluiting arbeidsmarkt: 1999> 85%, 2000> 83% (WO-monitor) Daarnaast is de betawaaier aanleiding geweest voor de ontwikkeling van een studentenmonitor

Neveneffect Spin-off in: projectstudiepuntbekostiging, managementinformatie, bestuurlijk overleg, … Vooraf formuleren van meetbare en realistische doelen

Meer info? Vragen?

Facultaire KUO gegevens UvA

Toekomst UvA negatief studieadvies - Economie

Toekomst UvA propedeuse rendement statistisch significant?

Facultaire KUO gegevens UvA Vragen?