Verantwoording Onderwijsvernieuwing 7 november 2003 Felipe Salve Struan McCall UvA
Opzet Felipe Doel en inhoud onderwijsvernieuwing Rolverdeling en aanpak Resultaten Struan Structurelere aanpak Demonstratie shell UvA
Doelstellingen betawaaier “ Meer afgestudeerde betastudenten” meer afgestudeerden verbreding en vernieuwing betaopleidingen betere aansluiting op de arbeidsmarkt
Opleidingen Aardwetenschappen Biologie Farmacie Natuur- en sterrenkunde Milieu-natuurwetenschappen Natuurwetens. en innovatiemanagement Scheikunde Informatica Informatiekunde Wiskunde Cognitieve Kunstmatige Intelligentie Biomedische Wetenschappen
Oude situatie
Gewenste situatie
Rolverdeling en aanpak Samenwerking tussen beleid, opleidingen p&c en IR Brainstorm over meetbaar maken van gewenste effecten (focus op doorstroom)
Vraagstelling aan IR Hoe ontwikkelt de instroom aan onze opleidingen ten opzichte van de landelijke? Zijn er verbeteringen zichtbaar in de studievoortgang van studenten? Hebben studenten meer keuzemogelijkheden en maken ze er gebruik van? Zijn onze afgestudeerden beter voorbereid voor het functioneren op de arbeidsmarkt? ….. etc etc
Informatiebronnen OSIRIS inschrijvingen OSIRIS studieresultaten KUO DOC WO-monitor Eerstejaarsenquete Derdejaarsenquete SKM...
Studievoortgangsgegevens Rendement (prop, post-prop, studie, cluster) Uitval/omzwaai Studieadvies Studiepunten *2001
Resultaten 1 Afname van het aandeel studenten dat nog geen 60% van de nominale studiebelasting haalt. Toename van de categorie 80%-100% Gem. aandeel STP in het eerste jaar
Resultaten 2 Lichte toename gem. aandeel behaalde studiepunten bij een niet negatief studieadvies
Resultaten 3 Moment studiestaken geconcentreerder rond moment studieadvies (dec/jan) 75% van de studenten die een negatief studieadvies kregen bleven studeren; ongeveer eenvijfde ervan haalde alsnog hun p-diploma Circa 50% van de studenten volgde in 2002 vakken van een andere opleiding dan hun hoofdopleiding
Conclusies evaluatie Doelstelling 1, vergroting aantal afgestudeerden: Marktaandeel toegenomen van 20,5% (1998) naar 22,2% (2002) Veel meer studenten denken hun opleiding binnen de gestelde termijn af te gaan ronden. Doelstelling 2, verbreding en vernieuwing: M.n. in BaMa teruggekomen> profileringsruimte (50% buiten de opl!), dringend studieadvies en het gemeenschappelijk rooster Ontwikkeling van 9 interdisc. studiepaden Doelstelling 3, betere aansluiting arbeidsmarkt: 1999> 85%, 2000> 83% (WO-monitor) Daarnaast is de betawaaier aanleiding geweest voor de ontwikkeling van een studentenmonitor
Neveneffect Spin-off in: projectstudiepuntbekostiging, managementinformatie, bestuurlijk overleg, … Vooraf formuleren van meetbare en realistische doelen
Meer info? Vragen?
Facultaire KUO gegevens UvA
Toekomst UvA negatief studieadvies - Economie
Toekomst UvA propedeuse rendement statistisch significant?
Facultaire KUO gegevens UvA Vragen?