Workshop Procesmanager Oefenen (PMO) tot 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Programma Informatiebijeenkomst
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Infomoment 28 januari 2009 Brussel. Programma •9u30 – 10u: Voorstelling - Waarom en hoe registreren •10u – 11u: Traject pilootproject –Registratie gebruikers.
BattleBots The school battle.
<Naam spreker en school/ gemeente
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Didactische werkvormen
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
aanpassen procedures spoorwegincidentbestrijding
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Onderzoeksvaardigheden
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel
Titelpagina.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Technisch ontwerpen: een motiverende opdracht
Resultaten BPV-evaluatie
Een project van de Korengroep
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
Workshop Fondsen werven
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Kwaliteitsnetwerk FPA
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Welkom.
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Sietar Pop-Up Academy Schouders om op te staan. Door wie 4 vrouwen Rondom 60 Willen (en hebben) veel te delen zoals kennis, kunde, didactiek, methodiek.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Netwerk OTO 13 maart Themadag ‘Samen beter voorbereid’
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Evaluatie, Actualistie en Oefening Incidentenplan riolering
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Koppeling visie en praktijk
Activernde didactiek & passende werkvormen
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Workshop Procesmanager Oefenen (PMO) tot 2010 Selma van der Haar(PLATO) Sjoerd Wartna (NIFV) Op StOOM 28 juni 2007

Even voorstellen Wie zijn wij en wie zijn jullie? Met welk doel of verwachting zijn jullie naar deze workshop gekomen?

Wat is PMO precies PMO is een 4 jarig project geworden met een looptijd tot 2010 en kent als onderdelen: 2 ontwikkeltrajecten met maximaal 16 deelnemers per jaar 2x per jaar een terugkomdag voor alle PMO-ers met een verdiepingsthema Ontwikkeling van een handboek “Oefenen als professie” Oefenintitiatieven beter communiceren met het veld Met als doel: groter wordend netwerk van PMO-ers; meer uitwisseling van ideeën en middelen; in 2010: 4 à 5 PMO-ers in elke Veiligheidsregio

Ontstaan van PMO Oefenpool uit het project Effectief Oefenen(2002) BZK opdracht(eind 2003): 3 partijen gaan samenwerken en bouwen het ontwikkeltraject Samenwerkende partijen hebben ook een ontwikkeling doorgemaakt (visiedocument oefenen) Doorontwikkeling mede door de deelnemers PMO1 t/m 5: 68 PMO- ers bij Brandweer, Politie, GHOR, Gemeente, Waterschap, KNRM PMO 6 start in september, zit al vol; nu ook met defensie erbij Aanmelden kan voor trajecten in 2008 via www.infopuntveiligheid.nl; button PMO

Wat houdt het ontwikkeltraject PMO in Het ontwikkeltraject zoomt in op alle onderdelen van het oefenvakgebied en aan de orde komen: Vakinhoudelijke kennis en vaardigheden, zoals oefenbeleid, ontwikkeling, voorbereiding, uitvoering en evaluatie van oefeningen Procesvaardigheden, zoals didactiek, gespreksvaardigheden, observatievaardigheden, groepsdynamica, reflecterend vermogen en persoonlijke effectiviteit.

Ontwikkeltraject PMO is uniek Visiedocument: Taken, Fasen en Vaardigheden Inhoud en Opbouw ontwikkeltraject Veel verschillende werkvormen Leermanager Mulitidisciplinaire uitwisseling binnen de deelnemersgroep Betrokkenheid van leidinggevende in het traject Het maken van een eigen ontwikkel-/ veranderplan

Opbouw ontwikkeltraject 4 blokken van 2,5 dag verdeeld over 4 maanden Blok 1: Planvorming Blok 2: Voorbereiden Blok 3: Uitvoeren Blok 4: Evalueren OEFENEN is een cyclisch proces

Werkvormen ontwikkeltraject Presentaties met kennis; state of the art Rollenspellen om te oefenen Stellingname en ergumenteren Intervisie met eigen casuïstiek Reflectie in tijd en ruimte Koppeling met de praktijk: eigen ontwikkel-/veranderplan betrokkenheid van de leidinggevende

Leermanager PMO Monitoren ontwikkelingswensen deelnemers Monitoren voortgang en aansluiting programma Ondersteunen leerproces deelnemers Informeren en ondersteunen trainers Samenvatten, evalueren en rapporteren aan het kernteam(input volgende traject)

Workshop betekent aan de slag Van theorie naar praktijk: a.d.h.v. stellingen nadenken over hoe je in het oefenveld staat Geef aan waar je het mee eens of oneens bent Motiveer je positie en daarmee je kijk op het ontwerpen van oefeningen Actie ……………..

Stelling 1 Oefenen is een professie en oefenfunctionarissen verdienen dus veel meer ondersteuning dan nu het geval is Mee eens..1………2………3………4………5..Oneens

Stelling 2 Zonder didactische kennis en hulpmiddelen ben je helemaal nergens als oefenfunctionaris Mee eens..1………2………3………4………5..Oneens

Stelling 3 Iedereen kan de rol van waarnemer tijdens oefeningen op zich nemen Mee eens..1………2………3………4………5..Oneens

Stelling 4 Moet oefenen niet meer gaan over het ontwikkelen in crisisbeheersing dan over het bestrijden van rampen Mee eens..1………2………3………4………5..Oneens

Switch Een stelling ging over hulpmiddelen te gebruiken bij Oefenen Er zijn nu al oefenhulpmiddelen beschikbaar via www.infopuntveiligheid ; dossier Steunpunt Effectief Oefenen Bijvoorbeeld het Stappenplan bij het ontwikkelen van een oefening Andere voorbeelden op SEO

Oefenhulpmiddelen(1) In opdracht van BZK ontwikkel een Wordsjabloon en zelfdiagnose instrument voor oefendraaiboeken: Schrijfwijzer met theoretische uitleg en praktische vertaling Een uitgewerkt voorbeeld oefendraaiboek Wordsjabloon als inhoudsopgave Checklist oefendraaiboek Waarom?

Oefenhulpmiddelen (2) Doel: compleetheid, uniformiteit, uitwissel- baarheid, in minder tijd en met minder energie een beter resultaat Opname in oefeningenbank Implementatie via Workshops in september oktober: het gebruik van deze hulpmiddelen

Stellingen over scenario’s Technisch inhoudelijk of groepsdynamisch didactisch ontwerp Is in de ene situatie het scenario: volstrekt onbelangrijk of zeer belangrijk 1………………2………….3…………..4……………..5

PMO iets voor jou? Wil je meer weten volg PMO op www.infopuntveiligheid.nl of klik door naar dossier: steunpunt effectief oefenen Interesse in ontwikkeltraject in 2008; meld je aan Bedankt voor jullie actieve deelname