Assessmentvormen in een competentiegerichte lerarenopleiding Katholieke Hogeschool Kempen Katholieke Hogeschool Limburg CVO Limburgse Lerarenopleiding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Masterproef door Karl Destoop Academiejaar David Schroyens (Agentschap voor onderwijscommunicatie) Leen Neirynck (Vrij CLB Roeselare)
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Project ENW-ELO Aanbod Elektronische leeromgeving en web-CMS Toon Van Hoecke Afdeling Onderwijstechnologie Directie ICT – Universiteit Gent
27/06/2006Emma De Spiegelaere Kiezen Alfa Een loopbaanoriëntatie voor analfabete allochtonen.
Archiefbank •databank privaat-rechtelijk archief •registratie op bestandsniveau •online: (april 2005)
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Uitwisselingen Mogelijke uitwisselingen - Binnen Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Buiten Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Dual.
| 1 Faculteit GMW / GION, Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs Greetje van der Werf Een goede basis is het halve werk.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Peer Tutoring Studenten ondersteunen eerstejaars Apers Katrien en Verdyck Marc, Departement Gezondheidszorg Turnhout.
C RIMINOLOGIE ALS STUDIE EN BEROEP. O PLEIDINGEN Nederland Situatie België Situatie.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Europese projecten in gemeenten
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
School of Education: Bruggen bouwen en onderhouden.
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Mobiliteit en competentie- ontwikkeling in het werken met doelgroepen Gerard Gielen.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Werken aan een muzische grondhouding voor de lerarenopleiding Voorstelling donderdag 8 november 2007 Anne Verhoeven.
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
muzische grondhouding in de lerarenopleiding lager onderwijs
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
De decaan Geeft vorm aan loopbaanoriëntatie Begeleiding bij individuele keuzeproblemen Organiseren van voorlichtingsactiviteiten Wie spelen een belangrijke.
Comorbiditeit in de praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten 1.
.NET-productiviteit verhogen met een gepast gebruikt van lambda's en F# TETRA project proposal 2015.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Project Proceshuis Road show
Projectgroep: Rol van de Belgische universitaire samenwerking ter ondersteuning van basiseducatie en TVET.
Hypertekst schrijven is goed voor je!
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Les 24 november 1999 Lesbijdrage: Geschiedenis en multimedia Lesbijdrage: MS Access Overleg Bibliografisch zoeken: aanbod aan de K.U.Leuven Bibliografisch.
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
ICT Design Team Kunst en Cultuur Street Art in Gent.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Richtlijnen voor de casustoets
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie Conclusies.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Stellingwerfcollege voorlichting decanaat.
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Seculariseer uw school! 20 tips Hoe de katholieke identiteit van uw school zéker verloren laten gaan? “Ironie is de hoogste vorm van ernst.” (S. Kierkegaard)
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
School of Education Bruggen bouwen en onderhouden.
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
MVI ambities opstellen doe je samen
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
Workshop 4: Lokale energieopwekking
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen

Transcript van de presentatie:

assessmentvormen in een competentiegerichte lerarenopleiding Katholieke Hogeschool Kempen Katholieke Hogeschool Limburg CVO Limburgse Lerarenopleiding CVO Hoger Instituut der Kempen Katholieke Universiteit Leuven

Opzet van het project Hoe kunnen de functionele gehelen, als baken voor de initiële en specifieke lerarenopleiding, concreet getoetst worden?

 Vertrekkende vanuit praktijkervaringen Inventarisatie/selectie van gehanteerde assessmentvormen Link met functionele gehelen Valkuilen – succesfactoren - randvoorwaarden

Knelpunten Verschillende beginsituaties Inconsistentie “assessment” Basiscompetenties lerarenopleiding te breed Overlap assessmentvormen & functionele gehelen

Oplossing Elektronische databank (WIKI) –Assessmenttoepassingen uit verschillende opleidingen, gekoppeld aan functionele gehelen, toegelicht aan de hand van ervaringen van de eindgebruikers –Exemplarisch –Structuur

Motivatie en oriëntatie van het project Delen van ervaringen en expertise met anderen Ervaringen en expertise beschikbaar stellen voor anderen Van elkaar leren

Disseminatie en verankering van de resultaten Studiedag ENW SoE: 1 e aanzet Interesse?