Willem de Zwijger Schoonhoven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management & Organisatie
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het doen van onderzoek in klas 4
De herziene versie van Kopen en Werken Enno Noordhoff, Luc Repriels
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
No nonsense methode ICT vaardigheden
> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
LEARNING BY DOING Leren ondernemen op VMBO, HAVO en VWO Presentatie VECON 18 maart 2010 Martine van Schaik.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Project Sponsoring Kenia
Presentation Of Learning
Eén jaar wiskunde D Een onderzoek naar de invulling en populariteit van het vak wiskunde D op scholen Katrin van Boxtel Marije Venselaar.
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Welkom Afsluiting KC en hoe verder!. Klas 3 sluit kc af Klas 3 is laatste jaar van project Kunst & Cultuur. Leerlingen krijgen eindbeoordeling per vak.
VAN GELDER TECHNATOR DOCENT NATUURKUNDE.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Over rekenen gesproken
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Hands On: leren binnen handbereik
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Vecon Business School voor havo/vwo
De VECON Businessschool
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Intersectoraal Klas 3.
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Het werken met portfolio
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
Symposium Differentiatie
Leren in nieuwe contexten
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Day for Change – Haagse Hogeschool. Actieorganisatie, opgericht in 2006 door Marc Klein Essink, Arthur Hoogendijk en Diederik Laman Trip Kennis over en.
Programma PTA Project tweeslag vmbo-carrousel Maatschappelijke stage Buitenlandse reizen.
Havo Vecon Business School:
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Beter Onderwijs Nederland
Social work Week 2.
schpa.  Projectmatig werken  Opzet module  Opdrachten  Projectgroepen vormen  Wat verder nog ter sprake komt.
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Business Class Uitdagend leren in een echt bedrijf: letterlijk een GOEDE zaak!
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.
Praktisch vormgeven van ondernemen op school Gerrald van Beek
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Vecon Business School Johannes Fontanus College Module Wetenschappelijk Onderwijs (WO) 1 Module Wetenschappelijk Onderwijs (WO) Vecon Business School (VBS)
PWS = de eindscriptie van de havo
Economische Dimensie – 3.1 Economisch burgerschap
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
SCHRIJF JE SOLLICITATIEBRIEF EN CV
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Sollicitatietraining
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Welkom op de voorlichtingsavond van klas 5 vwo.
Transcript van de presentatie:

Willem de Zwijger Schoonhoven 1.100 leerlingen Vwo/Havo/Vmbo Certificering betreft Havo-afdeling Klas 4: 100 leerlingen; 65 M&0 Klas 5: 90 leerlingen; 50 M&O

Context: Als tegenhanger van VWO+ en Technasium, vooral op VWO gericht, de Havo afdeling profileren met bedrijfseconomische component. Geen aparte Business School klas, meeste punten worden individueel verzameld door leerlingen. Invoering liefst budgetneutraal.

Klas 1 Module financiële educatie (15) Op eenvoudige manier leren omgaan met geld. Kennis van financiële producten, bewust consumeren, zorgen voor voldoende inkomen, voorkomen van problematische schulden en aanpassen van financieel gedrag aan veranderende leefomstandigheden.

Klas 2 Ondernemerschapstest Ondernemerschapsspel

Klas 3 Module Inleiding Elementair Boekhouden (10) Module Presentatievaardigheden/omgangsvormen (10) 9 lessen gegeven door een docent nederlands, elke havo/3 leerling volgt die module Opbouwen en oefenen van een goede presentatie Maatschappelijke stage waarin leerlingen een verslag kunnen maken waarbij ze de relatie kunnen leggen tussen vrijwilligerswerk en economie (10)

Klas 4 Solliciteren (10) Aan de hand van bepaalde functie-eisen leren de leerlingen correct een sollicitatiebrief te schrijven waarin zij een duidelijk beeld geven van hun competenties en geschiktheid voor de desbetreffende functie. Ook wordt er aandacht besteed aan het maken van een curriculum vitae. Bedrijfsbezoek met kleine opdracht (10) Profielwerkstuk over een bedrijfseconomisch onderwerp (80) Module Ondernemingsplan (12) Persoonlijk plan, marketingplan, financieel plan en organisatieplan. Nadruk op financieel plan: startbalans, liquiditeitsbegroting, resultatenbegroting en geprojecteerde balans. Module Excel (12) Basisvaardigheden gebaseerd op eisen die worden gelijkgesteld aan het digitaal rijbewijs (ECDL) Module Belastingen (12) De belastingdienst, de LB, IB, Vpb en Ob.

Klas 5 Module Elementair Boekhouden (75) Project met een HBO/WO instelling (20)

Tussenstand/balans opmaken Veel belangstelling voor Elementair Boekhouden. Spanning tussen korte uitvoering VWO en langdurende Havo-variant. Uiteindelijk moeten twintig leerlingen voor het VBS certificaat gaan. Tien leerlingen doen examen Elementair Boekhouden.

Obstakels Het CPS spel is niet meer leverbaar. CPS heeft nog een voorraad maar stelt zich weinig coöperatief op. Kopen was een suggestie, maar toen daar op in werd gegaan volgde geen reactie. Schenken was de andere mogelijkheid, maar dan wilde men als ruil een voet tussen de deur krijgen met een cursus Rekenen.

Obstakels Samenwerking met een Hogeschool is niet altijd gemakkelijk. Veel is mogelijk, maar als eis wordt dan gesteld dat er een groep van 30 leerlingen bij betrokken is.