Maatschappelijke stage Studiedag VECON 3/4/2008 Jump Koch Chris Zwart CPS Onderwijsontwikkeling en advies Amersfoort.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
Centrale werkwinkel D:
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Het profijt van Maatschappelijke Stage Leidschendam-Voorburg 17 november 2008.
KERK EN STAGE MAATSCHAPPELIJKE STAGES VOOR JONGEREN RAAD VAN KERKEN NOORD-HOLLAND OSMA.
Maatschappelijke Stage. Maatschappelijke Stage 23 september 2010 Zet projectbureau MaS Dymf van Dooren.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Ouders en Kinderen Centraal
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Ondernemend Participatiebeleid
LEARNING BY DOING Leren ondernemen op VMBO, HAVO en VWO Presentatie VECON 18 maart 2010 Martine van Schaik.
Voorlichtingsbijeenkomst Maatschappelijke Stage (MaS)
The downside of alcohol Alcohol anders bekeken
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Brede School Rotterdam
Maatschappelijke stage
Welkom op de ouderavond van klas 3
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Roncalli en Mas Mas
Roncalli en Mas. Inhoud 1.Wat is maatschappelijke stage 2.Urenverdeling 3.Wat kun je van je stage verwachten 4.Stageplaats 5.Wat moet je zelf regelen.
Welkom MAS
Fontys Sporthogeschool
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Maatschappelijke Stages
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
NME: kiezen, leren, meedoen
MAATSCHAPPELIJKE STAGE SAMENLEVEN KUN JE LEREN Maatschappelijke stage Bijeenkomst NME 16 juni Driebergen 2009 MAATSCHAPPELIJKE STAGE SAMENLEVEN KUN JE.
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Ondernemen(d) in het onderwijs
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
Maatschappelijke Stage
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
De Maatschappelijke Stage (MaS) op het Lorentz Lyceum
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Gastles: Maatschappelijke stage
Stichting Welzijn Bommelerwaard Samen zoeken naar een oplossing!
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
WELKOM Welkom op de ouderavond van de Wethouder Beversstraat.
Heinkenszand – 22 februari 2011 Jump Koch – min. OCW.
Maatschappelijke Stage in de Sport 23 september 2010.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Coaching in regioleren
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
De Maatschappelijke stage (mas)
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Heb jij ballen voor scrummen?
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Maatschappelijke stage Studiedag VECON 3/4/2008 Jump Koch Chris Zwart CPS Onderwijsontwikkeling en advies Amersfoort

2004 tot 2008 2004 van 10 pilots naar 481 scholen (met brinnummer) nu 2007 regeerakkoord 15 november 2007 : plan van aanpak maatschappelijke stage. Verplichte MaS voor alle leerlingen in het VO van 72 uur (uitvoerend)

onbezoldigde bijdrage aan samenleving zinvol voor de leerling regionale pilots wettelijke regeling in 2010/2011

Uitgangspunten kabinet Initiatief bij leerling, regie bij de school Verplicht onderdeel curriculum Veel ruimte scholen(geen bureaucratie) Regionale samenwerking (195.000 l.l.) Alle maatschappelijke sectoren

Visie en draagvlak Waarom maatschappelijke stage Wat beogen we ermee Hoe past het binnen onze schoolvisie Draagvlak: leiding, team, leerlingen, ouders (info en betrekken) Stageboek, draaiboek, invoeringsplan, interne organisatie, coördinator

Maatschappelijke stageplaatsen Zoeken en scheppen van stageplaatsen Samenwerken met VWC, landelijke organisaties en NGO’s/internationaal Duurzame relaties met vrijwilligersorganisaties Inschakelen ouders en leerlingen Opzetten eigen stagebank Regionaal afstemmen, samenwerken

Ondernemend in de Maatschappelijke stage? Hoe plaatst uw school de maatschappelijke stage in het curriculum? Koppelen aan vak? Vakoverstijgend? Rol van de mentor? In schooltijd?

Twee invalshoeken Voorbeelden van Maatschappelijke stages met een raakvlak in het vak economie. Hoe kunt u Maatschappelijke stage terug laten komen in uw lessituatie?

Meegroeien met doelgroep Brede school/ ouderparticipatie Waar liggen raakvlakken tussen economie en Maatschappelijke stage? Een paar voorbeelden… Bos en Lommer: Project Capabel Meegroeien met doelgroep Brede school/ ouderparticipatie Nu: 15,16,17,18 jarigen Broedplaats Jong Bos en Lommer

Voorbeeld Bos en Lommer Jongeren doen iets voor de buurt. Organisatie vraagt jaarlijks subsidie aan (€ 10.000 Maagdenhuis) Jongeren komen met ideeën en krijgen binnen 5 dagen max. € 500,-. Samenwerken, organiseren, begrotingen maken, promoten, evalueren, ondernemerschap, eigenwaarde…

Voorbeeld Dalton goede doel project Leerlingen doen onderzoek naar goede doelen. (instellingen, doelgroepen, wat gebeurt er met giften?) Leerlingen kiezen een goed doel uit. Leerlingen bedenken acties. Leerlingen voeren acties uit. Samenwerken, organiseren, begrotingen maken, promoten, evalueren, ondernemerschap, eigenwaarde…

Voorbeeld Tutor leren Leerlingen leren leerlingen 5 VWO geeft economie bijles aan 3 HAVO. Sociale vaardigheden, communicatieve vaardigheden, plannen maken, kennis overdragen.

Wat kunnen we leren van Bos en Lommer/Dalton/Tutor leren? Wat zijn uw mogelijkheden tot het aanschrijven van een fonds/maken van een goede doel project? Grote leerervaringen in de praktische kant van ondernemen. Scholen zijn vrij in het vormgeven van de Maatschappelijke stage. Hoe ondernemend is uw school? …

Hoe kunt u maatschappelijke stage terug laten komen in uw les? Voordat de leerling op stage gaat, kijkvragen: Hoe gaat mijn stage instelling om met reclame? Hoe zit de bedrijfsstructuur in elkaar? Hoe efficiënt is de organisatie? Kortom: leer de leerling gebruik te maken van de ‘economische bril’!

Hoe kunt u maatschappelijke stage terug laten komen in uw les? Na de stage, reflectievragen: Kijkvragen doornemen Loopbaan gerichte vragen Attitude vragen: Hoe ondernemend ben je nu eigenlijk?

Hoe ondernemend ben je nu eigenlijk? 4 kwadranten: Passie hebben Het spel kunnen bepalen Actief zijn en durven Een teamplayer zijn

Thema’s binnen elk kwadrant Feedback geven en vragen Kunnen luisteren en vragen Tijd nemen voor reflectie Kunnen leren van eigen ervaringen reflecteren Het spel kunnen bepalen Richting kunnen bepalen Resultaatgericht zijn Doelgericht zijn Visie hebben focussen Zich kwetsbaar durven opstellen Kunnen anticiperen Aanpassingsvermogen hebben Oplossingsgericht zijn loslaten

Hoe ondernemend bent u zelf? Welke ondernemerskwaliteiten heeft u (nog niet)? Welke kunt u toepassen in de maatschappelijke stage? Schud de kaartjes Neem er 4 af, lees en denk In lessituaties; rondje klas

Meer praktijkvoorbeelden? www.samenlevenkunjeleren.nl

Zelf een praktijkvoorbeeld? www.samenlevenkunjeleren.nl Of jkoch@cps.nl