Leiderschap en zelfbedrog:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
situationeel leiderschap
Leerlingbemiddeling / mediation
“Een reis naar Licht”.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Feedback de sleutel tot teamontwikkeling
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Oplossingsgericht coachen
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Een lessenserie van drie lessen
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Leiderschap en organisatie
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Antwoord voor jezelf op de volgende vragen met NOOIT, WEINIG of REGELMATIG 1Hoe vaak nodig jij anderen uit voor een bakje koffie? 2Hoe vaak laat jij.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Competentieontwikkeling voor OR-leden
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Wat willen we vandaag doen?
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
PAD Mindfulness en Yoga
Hoe brei een team?.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
Personeelsessie LOKO.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Spreuken: De nederige wijze.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?

Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
7E-model Template. Opdracht: Bedenk minstens 3 originele manieren om je doelgroep te informeren, waardoor ze denken: “aha, goed om weten”, “interessant,
EEN LES VAN DE GANZEN AUTEUR ONBEKEND Klik voor de volgende dia ♫ Zet je sprekers aan! ♫ Zet je sprekers aan!
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Mondzorg - persoonsgericht
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
ZESC – Situationeel leiderschap
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Het zorgcontinuüm.
Een vergadering organiseren
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Burgerschap Samenwerkend leren
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Vergadering Personeelsdienst
Coachtraining DOEN?! DAG 2
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Communicatie 3e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 3.
Transcript van de presentatie:

Leiderschap en zelfbedrog: De verborgen sleutel tot resultaatverbetering Leiderschap en zelfbedrog

Dit is het reisschema: Eerst gaat u een oefening doen om elkaar beter te leren kennen (of elkaar op een andere manier te leren kennen) Daarna vult u een vragenlijst in Vertoning video + bespreking Pauze Berekening score vragenlijst plus analyse Verhalen over uw eigen situatie Analyse van wat u geleerd heeft van deze training om te bepalen wat u in de toekomst anders gaat doen Leiderschap en zelfbedrog

Denk tijdens het bekijken van de video na over: De problemen die in de video gepresenteerd worden De belemmeringen voor het oplossen van deze problemen Hoe Semmelweis erachter komt wat de oorzaak van de problemen is Hoe het verhaal van Semmelweis een metafoor kan zijn voor wat er in organisaties gebeurt Leiderschap en zelfbedrog

Waardoor zagen de doktoren in het algemeen ziekenhuis van Wenen de achterliggende oorzaak van kraamvrouwenkoorts niet? Waarom hadden ze zoveel weerstand tegen het idee dat zij zelf een rol speelden bij de verspreiding van de ziekte? Wat vindt u van het idee dat iedereen zelf bijdraagt aan de problemen waarover hij klaagt? Leiderschap en zelfbedrog

Het Arbinger Instituut heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar effectieve teams en acht kenmerken van zulke teams benoemd. Als groep en als individuen: Richten zij zich enthousiast op resultaten in plaats van op de uitvoering van specifieke taken of het doorlopen van bepaalde processen. Helpen ze elkaar enthousiast om resultaten te boeken. Leren en onderwijzen ze actief. Zijn ze gericht op oplossingen, niet op problemen of het aanwijzen van een schuldige. Hebben ze geen moeite met corrigerende feedback. Nemen ze hun verantwoordelijkheid. Nemen ze verantwoordelijkheid voor en erkennen fouten. Wekken ze vertrouwen op. De vragen van de vragenlijst die u heeft ingevuld waren gericht op drie van deze kenmerken. Leiderschap en zelfbedrog

Enthousiast gericht zijn op resultaten Uw werk bestaat uit het bereiken van de juiste resultaten, niet alleen het doen van specifieke ‘taken’ of het doorlopen van bepaalde processen. Bedenk zelf wat u moet doen. Wacht niet totdat iemand u vertelt wat u moet doen. Doe in een nieuwe situatie wat juist is. Laat u hierbij leiden door uw gezond verstand. Leiderschap en zelfbedrog

Zowel actief leren als onderwijzen Zoek naar alle mogelijke informatie, training, wijsheid en inzichten die u maar kunt vinden om u te helpen uw resultaten te bereiken. Deel informatie, gegevens, inzichten, enzovoorts ook plichtsgetrouw met anderen die u helpen resultaten te bereiken. Leiderschap en zelfbedrog

Verantwoordelijkheid nemen Geef fouten toe. Schuif de schuld niet af op een ander en verzin ook geen smoesjes. Leer van uw fouten en laat het los.  Leiderschap en zelfbedrog

Uw ware aard komt naar buiten in de manier waarop u anderen ziet. Leiderschap en zelfbedrog

“Zelfbedrog is het probleem dat u uw rol in het probleem niet kent.” — Het Arbinger Instituut Leiderschap en zelfbedrog

individuele symptomen achterliggende oorzaak Gericht zijn op individuele symptomen in plaats van de achterliggende oorzaak Leiderschap en zelfbedrog

U denkt dat uw problemen een externe oorzaak hebben Leiderschap en zelfbedrog

Uw invloed gaat veel dieper dan uw gedrag en is gebaseerd op uw vermogen om oprecht te zijn in uw houding tegenover uzelf, uw situatie en anderen Leiderschap en zelfbedrog

verantwoordelijkheid te nemen Alleen door verantwoordelijkheid te nemen voor uw problemen kunt u ze oplossen Leiderschap en zelfbedrog

om problemen effectief Iedereen moet zijn handen wassen om problemen effectief te kunnen oplossen Leiderschap en zelfbedrog

De problemen waarmee u regelmatig te maken krijgt De rol die u wellicht heeft in deze problemen. Wat u vindt van het idee dat iedereen bijdraagt aan de problemen waarover hij klaagt. Leiderschap en zelfbedrog

Wat was volgens de ander(en) het probleem? Hoe heeft de deelnemer (de verteller) bijgedragen aan het probleem? Waardoor ging de verteller nadenken over zijn/haar eigen rol in het probleem? Hoe heeft hij/zij de situatie opgelost? Leiderschap en zelfbedrog