Elektronische dienstverlening in de lift Op weg naar de elektronische overheid: basisvoorzieningen e-overheid Jan Moelker november 2005
E-overheid: kernboodschap burgers en bedrijven centraal
E-overheid: doelen en context verbetering dienstverlening éénmalige gegevensverstrekking verbetering handhaving / fraudebestrijding vermindering administratieve lasten innoverende overheid efficiency vergroten effectiviteit
Stel: je bent een gemeente Fraude bestrijding Eenmalige Vastlegging Multi Channeling Verzuim Registratie Mobiel CRM Wet WOZ Betalings Mogelijkheden Regionale Samenwerking Wet werk en Bijstand Shared Services NAV DIGID Authentieke Registraties (De)centra- lisatie Smart Migration Call centra Modernisering GBA De brede School Keten Samenwerking Burger Participatie Ruimtelijke Inrichting Terrorisme Bestrijding ZIN Procurement Deregulering Model Risicokaart OTV Onderwijs nummer Onderwijs nummer Dienstverlening aan de burger Wet Puber Reductie TCO Bedrijfsproces Optimalisatie Digitale Duurzaamheid PKI Burgerservice Nummer Uitbesteding IT beheer Rampen bestrijding Kiezen op Afstand Architectuur Open standaards en open source WOB Veiligheids regio’s Beveiliging Schaalvergroting Administratieve Lastenverlichting Hergebruik Software Identificatie en Authenticatie Sheet is bedoeld om te laten zien op welke wijze wij inventief zijn voor de publieke sector en ook hoe we onze ontwikkeltrajecten in lijn brengen met onze visie en de vraagontwikkeling in de sector. Na verloop van tijd zullen we een portfolio van developmenttrajecten moeten hebben die past bij het tempo van de vraagontwikkeling van onze klanten. AWB Leefbaarheid Veiligheid Register gevaarlijke Stoffen ENIK WMO
E-overheid: Planning
E-overheid: bouwstenen Basisvoorzieningen: E-toegang: e-dossier, e-formulierenmachine, bedrijvenloket, www.overheid.nl E-Authenticatie: DigiD, eNIK E-nummers: BSN en BIN Basisregisters E-informatie-uitwisseling: OTP, standaardisatie, standaardisatiecollege
Basisregisters Stroomlijning Basisgegevens (BZK) Personen (BZK) Bedrijven (EZ) Percelen (VROM) Adressen (VROM) Gebouwen (VROM) Geografie (VROM)
Basisregisters: toekomst Inkomen en vermogen (belastingdienst) Kentekens (RDW) Niet-ingezeten (BZK) Polisadministratie (UWV) GBKN (VROM) Data en Informatie Nederlandse Ondergrond (TNO-NITG)
Waarom Wat Door wie Voor wie Hoe Een overheid die Niet naar de bekende weg vraagt Klantgericht is Zich niet voor de gek laat houden Weet waar ze het over heeft Haar zaken op orde heeft en niet meer uitgeeft dan nodig. Waarom STELSEL: Het geheel van voor de uitvoering van publiekrechtelijke taken benodigde overheidsregistraties, die op een dusdanige wijze met elkaar samenhangen, dat gegevens eenmalig worden verzameld en daarna zonder nader onderzoek geschikt zijn voor gemeenschappelijk of gezamenlijk gebruik. Wat adres gebouw in- gezetene perceel bedrijf geo niet in- gezetene polis inkomen Door wie Gemeenten Kadaster Kamers v. K. Voor wie Gemeentelijke instellingen Andere overheden Belasting- dienst Sociale zekerheid Burgers Bedrijven wetten verantwoordelijkheden procesketens diensten, berichten techniek verplicht gebruik gegevenskwaliteit synchronisatie klantgerichte cultuur standaardisatie Hoe
E-overheid: waar gaat het om het gaat om diensten iedere overheidsorganisatie zelf verantwoordelijk
digitale dienstverlening in de lift Meten: - 65% monitor; * e-dienstverlening EGV monitor; * gebruik basisvoorzieningen * vermindering adm. lasten Lijst van 150 producten Zie www.overheid.nl Monitor
digitale dienstverlening in de lift Herinrichting van werkzaamheden bestuurlijke en organisatorische vormgeving architectuur Verwachte aandachtspunten
E-overheid: de brandweer Project Brand-in Informatie-uitwisseling “Informatiebestemmingsplan” Standaarden Gebruik van Basisregistraties (bijv. geografische informatie, bedrijfsgegevens, gebouwen, GBKN)
Directie Innovatie en Informatiebeleid Openbare Sector Dank voor uw aandacht… Directie Innovatie en Informatiebeleid Openbare Sector jan.moelker@minbzk.nl