Godfried Engbersen (EUR) VerduS-Conferentie Amsterdam, 19 November 2012 Bestuurlijke implicaties van de nieuwe arbeidsmigratie
Kaart 1: Europese Unie na 2007
De nieuwe arbeidsmigratie 1Uitbreiding van de EU in 2004 en Overgangsregimes: Polen vanaf Mei 2007 volledig toegang tot Nederlandse arbeidsmarkt Roemenen en Bulgaren hebben werkvergunning nodig (tot januari 2004) 3Omvang: MOE-landers in Nederland
Omvang van het aantal MOE-landers (Schatting Van der Heijden 2008/2009) Polen: 144, ,000 Bulgaren: 39, ,000 Roemenen: 40, ,000 Totaal aantal MOE-landers: Geregistreerd in GBA: Polen:27% Bulgaren:30% Roemenen:11%
Figuur 1: Terugkeermigratie van Italianen, Spanjaarden, Turken en Marokkanen die in de periode migreerden, en Polen die in de periode migreerden, naar jaren van verblijf in Nederland Source: Dutch Statistics
Figuur 2: Arbeidsmigratie in vieren Vooral Polen & Roemenen Latere leeftijd gemigreerd Partner in thuisland Kort en middellang verblijf A Vooral Polen Hoger geschoold Partner in Nederland Langer verblijf B Vooral Bulgaren Laag geschoolden Kort verblijf Geen TWV Jonge leeftijd gemigreerd C Vooral Roemenen en Bulgaren Hoger geschoold Goed betaalde banen Lang of definitief verblijf D zwaksterk zwak sterk Binding met thuisland
1Arbeid: irregulier werk, malafide arbeidsbemiddelingsbureaus; verdringing, etc 2Huisvesting: concentratie, overbewoning, uitbuiting, slechte kwaliteit, dakloosheid 3Registratie: non-registratie 4Leefbaarheid : overlast 5Inburgering: integratie EU-burgers? 6Scholing: in- en uitstroom van kinderen, verzuim 7Criminaliteit? 8Toenemende uitkeringsafhankelijkheid? Sociale gevolgen van de nieuwe arbeidsmigratie
Kaart 1: Ruimtelijke spreiding niet-westerse allochtonen in Rotterdam
Kaart 2: De ruimtelijke verdeling van geregistreerde MOE-landers en particuliere verhuur in de Tarwewijk
Stelling 1: Het ontbreekt aan een evenwichtige multi-level governance structuur om de MOE-landersproblematiek adequaat te reguleren. Stelling 2: De MOE-landers-problematiek maakt de noodzaak duidelijk van een (lokaal) integratiebeleid voor EU arbeidsmigranten. Stelling 3: Er is een gedifferentieerd MOE-landersbeleid nodig dat rekening houdt met lokale contexten.