Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers 1.
Menno Karres Lead Auditor
Innovatie & Integratie Ict Goeree-Overflakkee
INK Management Model.
Renco Bakker BPMConsult
STRATEGISCHE PLANNING
De Utrechtse Servicenormen
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Health Balance Score Card
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Het Management Informatie Portaal
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
“Van Gegevens, via Informatie naar Kennis”
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Facility management en inkoop
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen1 Het ABC van publieke dienstverlening : Altijd de Burger Centraal (met de BurgerServiceCode) drs.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Welkom bij de presentatie van het
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Wat is kwaliteit Vele definities: 1.Opgedane ervaring minus verwachting van de afnemer 2.Fitness for use Ideaal: ACE, above customer expectation.
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Deel 1 De BSC van AWV.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Programma Contactcenter Overheid (CCO) werkt aan Antwoord©: één loket voor alle vragen aan de overheid 7 februari 2007.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Benchmarking Publiekszaken 2006 “Who aims at nothing, hits it”
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Getting Things Done Bedrijfsvoering in publieke organisaties
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Slagkracht met kwaliteit
Introductie OHSAS
Vroege Vogel-sessie Managementsystemen op een rij Relatie INK-managementmodel en andere managementmodellen drs. J.A.J. Balk, INK Vroege Vogel-sessie,
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Leid jezelf Leid anderen Leid operatie Leid verandering Zingeving bepalen, Visie uitlijnen en Strategie cascaderen Waarde toevoegen vanuit de Klant Waarde.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
4. Online strategie Internet scorecard
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Certificering van assetmanagement
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
1 Strategische benchmark GGD. Doelstellingen strategische benchmark De benchmark biedt de mogelijkheid tot vergelijking op de aspecten doelmatigheid en.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De doorontwikkeling van de P&Cyclus
Inerpreteren van een jaarversalg
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Procesmigratie van ITIL naar ISM
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Transcript van de presentatie:

Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken Donderdag 9 februari 2006 Benchmark Publiekszaken Kringbijeenkomst Workshop Wat wil ik op mijn dashboard? 9 februari 2006 Praktijkvoorbeeld Gemeente Den Haag Dienst Burgerzaken Workshop Wat wil ik op mijn dashboard? Peter Douma, Den Haag

Workshop Dashboard - 9 februari 2006 - Peter Douma Programma workshop Deel 1: proces (30 minuten) Doelstelling Wat is een dashboard? Wat is de toegevoegde waarde van een dashboard? Hoe heeft de gemeente Den Haag/DBZ dit aangepakt? Voorbeelden doelstellingen, prestatie-indicatoren en normen Deel 2: workshop (45 minuten) Workshop Dashboard - 9 februari 2006 - Peter Douma

Doelstelling workshop Kennis delen Kritisch feedback van de aanwezigen I have a dream: gemeenschappelijk dashboard Workshop Dashboard - 9 februari 2006 - Peter Douma

Workshop Dashboard - 9 februari 2006 - Peter Douma Wat is een dashboard? Balanced Scorecard: Robert Kaplan en David Norton Management systeem Vertaling visie en strategie in acties Perspectieven: Klant Financieel Intern Leren en groeien Doelen, meten, normen en acties Workshop Dashboard - 9 februari 2006 - Peter Douma

Workshop Dashboard - 9 februari 2006 - Peter Douma Wat is een dashboard? Workshop Dashboard - 9 februari 2006 - Peter Douma

Workshop Dashboard - 9 februari 2006 - Peter Douma Dashboard: waarom? Van reactieve (financiële) rapportage naar pro-actieve sturing Balans: investeren in klanten, leveranciers, medewerkers, processen, technologie en innovatie. Zie ook andere managementsystemen, bijvoorbeeld ISO en INK Vertaling visie en strategie in concrete resultaten: doelstellingen, prestatie-indicatoren, normen Workshop Dashboard - 9 februari 2006 - Peter Douma

Workshop Dashboard - 9 februari 2006 - Peter Douma Dashboard: waarom? Cyclus: plannen, uitvoeren, verantwoorden, evalueren en (bij)sturen Bewustmaken, diagnose, verbeteren en besturen Vergelijken Prioriteiten stellen Performancemanagement (managementcontracten directeur->hoofd hoofdafdeling->afdelingshoofden) Workshop Dashboard - 9 februari 2006 - Peter Douma

Hoe heeft DBZ dit aangepakt? Belangrijke uitgangspunten: Resultaten collegebeleid 2002-2006 ‘Den Haag dat zijn we allemaal’ (beleidsakkoord) Programmabegroting 2006-2009 Ambitie gemeente: ‘Den Haag, de meest klantgerichte gemeente van Nederland in 2007’ Rijksbeleid, bijvoorbeeld speerpunten begroting BZK (veiligheid, democratische vernieuwing en elektronische dienstverlening) en ‘Andere Overheid’ Workshop Dashboard - 9 februari 2006 - Peter Douma

Hoe heeft DBZ dit aangepakt? Prestatie-indicatoren G3 Benchmark Burgerzaken: geen interne discussie over definities Ontwikkelen Beleidsplan 2005-2009 Bepalen globale managementinformatiebehoefte MT-niveau (= tactisch nivo en kader) Bepalen operationele informatiebehoefte afdelingshoofden in een 3-tal werkgroepen (primair proces, bedrijfsvoering en beleid & projecten) Workshop Dashboard - 9 februari 2006 - Peter Douma

Hoe heeft DBZ dit aangepakt? Concretiseren doelstellingen en opnemen in Jaarplan DBZ: prestatie-indicatoren, normen, verantwoordelijken en bronnen Inrichten ‘handmatig proces’: aanwijzen coördinator, aanleveren gegevens door verantwoordelijken en organiseren maandelijkse bespreking in MT Next step: optimaliseren proces en geautomatiseerde ondersteuning Workshop Dashboard - 9 februari 2006 - Peter Douma

Voorbeelden doelstellingen, prestatie-indicatoren en normen Prestatie-indicatoren klantgerichtheid DBZ: Bejegening: 70% Levertijd: 80%, 90% klanten is geïnformeerd Bereikbaarheid: 80% redelijke termijn Elektronische dienstverlening: eind 2004: 65% eind 2006: 100% Voorbeeld Balanced Score Card DBZ Voorbeeld MT-rapportage GBA-Kwaliteit Voorbeeld Klachtenbewaking Workshop Dashboard - 9 februari 2006 - Peter Douma

Deel 2: ‘Doelstellingenmal’ “Welke prestatie-indicatoren en normen zijn volgens u noodzakelijk t.b.v. de besturing van een Dienst Burgerzaken en/of een Dienst Publiekszaken?” Workshop Dashboard - 9 februari 2006 - Peter Douma