Opleiden van medewerkers Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 79
Introductie kassatraining
Management sturen en beheren mensen en middelen bereiken van doelen continuïteit van het bedrijf welzijn van de medewerkers tevredenheid van de klanten vergroten van de winst op een efficiënte manier inzetten van mensen en middelen voortdurend uitoefenen van controle op deze mensen en middelen
Human Resource Management Wat is HRM manier om een bedrijf te organiseren medewerker als denkend en verantwoording dragend persoon staat centraal
Taken leidinggevende bij HRM De manager heeft drie kerntaken: Hij maakt de medewerker bewust van zijn zelfstandigheid. Hij bevordert de zelfstandigheid van de medewerker. Hij benut de zelfstandigheid van de medewerker optimaal.
Personeelsinstrumenten middelen die de leidinggevende heeft om ervoor te zorgen dat: de juiste medewerker met de juiste kwaliteiten op de juiste plek terechtkomt
personeels- instrumenten loopbaan- begeleiding opleidings- beleid leidinggeven werving en selectie personeels- planning
Loopbaanbegeleiding begeleiding van medewerkers bij de ontwikkeling en uitvoering van hun loopbaan afstemming van de behoeften en mogelijkheden van de medewerker op die van het bedrijf
Management development Wat is MD loopbaanbegeleiding die is gericht op leidinggevende of specialistische functies geheel aan maatregelen dat is gericht op het werven, selecteren, aanstellen, begeleiden, overplaatsen en ontwikkelen van (toekomstige) managers
Employability Wat is Employability Door middel van begeleiding en opleidingen wordt de werkzekerheid van een werknemer groter. Door het bieden van deze mogelijkheden bindt een werkgever zijn werknemers aan zich.
Nut van opleiden ‘updaten’ van kennis en vaardigheden van medewerkers vergroten van de kennis van medewerkers als voorbereiding op uitbreiding of wijziging van hun functie
Opleidingsbehoeften collectieve opleidingsbehoefte individuele opleidingsbehoefte benodigde kennis en vaardigheden aanwezige kennis en vaardigheden opleidingsbehoefte -/- =
Opleidingsbeleid Waarom wil je de medewerkers opleiden? Welke opleiding hebben de medewerkers nodig? Wat is het opleidingsbudget? Wanneer komen de medewerkers in aanmerking voor een opleiding? Op welke manier wordt het opleidingsbeleid uitgevoerd?
Effectiviteit van de opleiding directe opbrengsten toename van de winst, de omzet of de klanten afname van de kosten voor het verhelpen van fouten of het oplossen van klachten efficiëntere tijdsbesteding toename van de veiligheid indirecte opbrengsten verbeterd winkelimago betere samenwerking minder verzuim grotere motivatie