SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Voorschool voor iedereen
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Lea-conferentie 12 januari 2010
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
In het bestuursakkoord
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vroegschoolse educatie : wordt vervolgd?
VVE: een doorgaande lijn?
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Landelijke LEA-conferentie
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
SCHAKELEN TUSSEN 2 & 3 EEN OPDRACHT MAAR VOORAL EEN UITDAGING.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Schakelklassen Plaats in het lokaal onderwijsbeleid Sjak Rutten, Sardes.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Triage in de jeugdgezondheidszorg 15 december 2011
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Samenwerking KOV de Blokkendoos Scoop Welzijn Peuterspeelzaal
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Informatieavond groep 7
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
23 september 2014.
Van onderwijzen naar leren
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Een prachtige kans voor uw kinderen
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Onderwijs op de Masten Van onderwijzen naar leren.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Ghislaine Fonteijn – Driessen, directeur Ria Peters, orthopedagoog Peuterspeelzalen Venray.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Krimp als kans… omdat we samenwerken!
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Verschillen in onderwijskansen
Presentatie voor teams Oktober 2018
Doorlopende leerlijnen PCOU
Transcript van de presentatie:

SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010

Gemeente Roermond als regisseur Ontstaan van VVE peuterspeelzalen Gemeente Roermond kiest doelgroep wijken 2 jarigen 2 dagdelen en 3 jarigen 4 dagdelen Vaste lage ouderbijdrage van € 8,- per maand Koppels bao en PSZ geformeerd VAN GOA VIA OAB NAAR …. OKÉ (1)

Inhoudelijke afstemming (startblokken/basisontwikkeling) Gezamenlijke scholing op locatie Afspraken over inzet tutoring Gezamenlijke ouderparticipatie Werkplannen in overleg VVE-werkgroep ontstaat VAN GOA VIA OAB NAAR …. OKÉ (2)

PZS en Bao samen vier thema’s per jaar In thema vergadering samen voorbereid; Puk en Co en Kleuterplein Taalaanbod staat centraal Vaak met een gezamenlijke opening of afsluiting INHOUDELIJKE AFSTEMMING (1)

Losse gezamenlijke activiteiten door het jaar heen (voorleesontbijt o.i.d.) Ouderinfo-ochtenden Evaluatie vergadering einde schooljaar INHOUDELIJKE AFSTEMMING (2)

IN DE PRAKTIJK

SFEER IMPRESSIE

Ontwikkelingsvolgmodel “KIJK” Tutoring op PSZ en BAO Screening door logopediste nu ook op PSZ Cito-peutertoets Warme overdracht DOORGAANDE ZORG-LIJN

Schakelen tussen groep 2 en 3 (12 leerlingen; 7 nationaliteiten) Ouders worden individueel benaderd Intensief taalbod ( in samenspraak met onderwijs en onderwijsbegeleidingsdienst) Huisbezoeken 1 maal per 6 weken ouderbijeenkomsten op school Jaarafsluiting ( leerlingen,ouders,school) PILOT SCHAKELKLAS (schooljaar )

Met aansluiting bij het VVE beleid wordt bewerkstelligd dat er geconcentreerd beleid gevoerd wordt en versnippering van middelen en expertise wordt voorkomen Ondanks het succes van het VVE beleid geeft dit geen garantie dat leerlingen een succesvolle overstap naar groep 3 maken Aansluiting VVE garandeert dat 85% van de risicokinderen bereikt worden VAN VVE NAAR SCHAKELKLASSEN

Taalachterstand van 1 jaar of meer (Cito,LVS,DLE score) Geen achterstand t.g.v. gedragsproblemen Groepsgrootte minimaal 8 maximaal 16 Ouders stemmen schriftelijk in met deelname van hun kind aan de schakelklas en zijn bereid deel te nemen aan de ouderbijeenkomsten CRITERIA SCHAKELKLASSEN (1)

Deeltijdschakelklas voor scholen tot 130 leerlingen voltijdse schakelklas voor scholen met 130 leerlingen of meer Huisvesting; apart lokaal dat een rijke en prikkelende leeromgeving uitstraalt De schakelklas dient bij voorkeur aan te sluiten op VVE ( na groep 2 ) CRITERIA SCHAKELKLASSEN (2)

De school ontwikkelt een taalschakel programma met het accent op woordenschatontwikkeling De leerkracht van de schakelklas is enthousiast en inhoudelijk bekend met de lesstof van het betreffende jaar De schakelklas is ingebed in het beleid van de hele school en bij voorkeur in een taalbeleidsplan VERVOLG

8 schakelklassen, waarvan 1 deeltijd Coördinator schakelklassen Gezamenlijke 4 tot 6 intervisie bijeenkomsten per schooljaar Taalachterstand is ingelopen met tenminste ½ jaar Betere start in groep 3 en het doorlopen van de basisschool 3 JAAR LATER