- Opbrengstgericht werken in het primair onderwijs -

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Informatieavond 22 april 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken aan vlot leren lezen en een grotere woordenschat

INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Opbrengstgericht werken
Drentse Onderwijsmonitor 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Zorgplicht in passend onderwijs
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Kwaliteitsbeleid.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Een prachtige kans voor uw kinderen
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Geïntegreerde schoolverbetering
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Stichting Lek en IJssel
Leiding geven aan school ontwikkeling
Doubleren.
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

- Opbrengstgericht werken in het primair onderwijs - Projectbureau Kwaliteit Naar betere prestaties op de basisvaardigheden - Opbrengstgericht werken in het primair onderwijs - www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

De schoolleider is na de leerkracht de meest bepalende factor m.b.t Projectbureau Kwaliteit De schoolleider is na de leerkracht de meest bepalende factor m.b.t de leerresultaten. www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

Wat komt aan de orde? Blok 1 De stand van zaken Blok 2 Projectbureau Kwaliteit Blok 1 De stand van zaken Blok 2 Op weg naar betere leerlingresultaten Blok 3 De rol van monitoring en evaluatie www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

Blok 1 De stand van zaken www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl Projectbureau Kwaliteit Blok 1 De stand van zaken www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

De staat van het onderwijs Projectbureau Kwaliteit Onderwijsjaarverslagen PISA 2006 Over de drempels met taal en rekenen PPON 2004 Onderwijsraad 2007 www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

De inspectie constateert dat de kwaliteit van het Projectbureau Kwaliteit De inspectie constateert dat de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs op de meeste onderwijs- instellingen beslist voldoende te noemen is. In vergelijking met 10 jaar geleden is het basisonderwijs verbeterd. Bron:De staat van het onderwijs Onderwijsverslag 2006-2007

“Over een groot aantal jaren, en de Projectbureau Kwaliteit “Over een groot aantal jaren, en de laatste jaren zelfs versneld, treedt een daling op van de leesvaardigheid en rekenvaardigheid bij leerlingen in de leerplichtige leeftijd.” Rapport Doorlopende Leerlijnen, jan 2008 www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

Leesvaardigheid van 15-jarigen in 2000, 2003 en 2006 Projectbureau Kwaliteit Leesvaardigheid van 15-jarigen in 2000, 2003 en 2006

Leesvaardigheid 10-jarigen in 2000 en 2006 Projectbureau Kwaliteit Leesvaardigheid 10-jarigen in 2000 en 2006

Percentage zwakke lezers Projectbureau Kwaliteit Percentage zwakke lezers De Lissabondoelstelling is dat het percentage zwakke lezers in 2010 onder de 9% ligt

Begrijpend Lezen brugklas VMBO Projectbureau Kwaliteit Begrijpend Lezen brugklas VMBO 24 procent van de vmbo-leerlingen uit de basis- en de kadergerichte leerweg heeft moeite met het lezen van de teksten uit hun schoolboeken. Zij zijn onvoldoende in staat de teksten die op hun school aangeboden worden, zelfstandig met begrip te lezen. Hacquebord, Linthorst, Stellingwerf & De Zeeuw , 2004

PPON 2004 Projectbureau Kwaliteit Twee deskundigenpanels Panel 1: 24 beoordelaars, waarvan 16 ervaren leraren uit groep acht, 6 pabodocenten, 1 schoolbegeleider, 1 onderzoeker Panel 2: 25 beoordelaars, waarvan 19 ervaren leraren uit groep acht, 4 pabodocenten, 2 schoolbegeleiders PPON 2004 Standaardniveau Minimum zou volgens de panels door 90 tot 95 procent van de leerlingen gehaald moeten worden. Standaardniveau Voldoende zou volgens de panels door 70 tot 75 procent van de leerlingen gehaald moeten worden.

PPON 2004 Projectbureau Kwaliteit

PPON 2004 Projectbureau Kwaliteit PISA 2003 Wiskundige geletterdheid van Nederlandse 15-jarigen laat te wensen over. VMBO TL: 60 % onvoldoende vaardig HAVO: 20 % onvoldoende vaardig

Projectbureau Kwaliteit Ook onderzoek naar rekenprestaties schetst geen rooskleurig beeld. In internationaal vergelijkend onderzoek zijn de rekenscores van vijftienjarige Nederlandse leerlingen gedaald. Nationaal onderzoek toont aan dat basisschoolleerlingen de basis-bewerkingen van het rekenen minder goed beheersen dan vroeger. Bron: Onderwijsverslag 2006-2007 (p. 165)

Onderwijsraad Projectbureau Kwaliteit Tien tot achttien procent van de leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs is onderpresteerder. Deze leerlingen kunnen (gelet op hun aanleg) beter presteren dan ze nu doen. Presteren naar vermogen (2007) www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

Blok 2 Op weg naar naar betere leerlingresultaten Projectbureau Kwaliteit Blok 2 Op weg naar naar betere leerlingresultaten www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

Gedragingen schoolleiding die verbonden zijn met professionele groei en prestaties Projectbureau Kwaliteit het opstellen van schooldoelen het communiceren over de schooldoelen ondersteunen en evalueren van de instructie coördineren van het curriculum volgen van de leerlingresultaten waken over de instructietijd zorgen voor beloningen voor de leerkracht stimuleren van professionele ontwikkeling zorgen voor beloningen voor leren www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

Meest invloedrijke gedrag Projectbureau Kwaliteit Belangrijk: De schoolleiding draagt uit dat alle leerlingen kunnen leren en succesvol kunnen zijn. Stimuleren van de professionele ontwikkeling van leerkrachten! www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

Effectief veranderen Gaten opvullen in de programmalijn Projectbureau Kwaliteit Gaten opvullen in de programmalijn Durven loslaten Aandacht voor de zorgen van de Inspectie van onderwijs Aandacht voor veel voorkomende kwaliteitsproblemen. www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

Tips Lees veel over lees- en rekenonderwijs Projectbureau Kwaliteit Lees veel over lees- en rekenonderwijs Discussieer in diverse geledingen over de zorgen van de inspectie in relatie tot de schoolopbrengsten 3. Bouw een netwerk op van onderwijskundige leiders Wees vooral gericht op wat er uit school-onderzoek naar voren komt -data feedback- 5. Richt je op zaken die veranderbaar zijn 6. Ontwikkel je tot een onderwijskundig leider. www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

Blok 3 De rol van monitoring en evaluatie Projectbureau Kwaliteit Blok 3 De rol van monitoring en evaluatie www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

Meet vaker de resultaten bij leerlingen Fullan: Geef taal en rekenen topprioriteit Meet vaker de resultaten bij leerlingen Gebruik de resultaten om vooruit te komen. Projectbureau Kwaliteit Effectieve scholen 1. Sterk onderwijskundig leiderschap 2. Hoge verwachtingen over leerlingresultaten 3. Sterk gericht op instructie bij lezen, rekenen en schrijven 4. Veilig en ordelijk klimaat 5. Veelvuldig toetsen Onderzoek bij effectieve scholen Steeds komt naar voren, dat nadruk op basisvaardigheden gekoppeld aan regelmatig toetsen van alle leerlingen en het monitoren van de vooruitgang van leerlingen, effectief is. www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

Dijksma: Cultuuromslag nodig! Resultaten scholen niet Projectbureau Kwaliteit Dijksma: Cultuuromslag nodig! Resultaten scholen niet alleen gebruiken om te controleren of ‘af te rekenen’. Resultaten gebruiken om je als school te spiegelen en beleid te verantwoorden en verbeteren. Leg de lat hoog en stel hoge verwachtingen en doelen. www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

Wat is monitoring? Sturen vanuit toetsgegevens. Toetsgegevens gebruiken om ‘behoeften’ op te sporen voor: Ondersteuning van leerling en leraar Onderwijsverbetering. www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

Analyseren en vervolgens effectief Projectbureau Kwaliteit Analyseren en vervolgens effectief gebruiken van de leerlingresultaten is een taak van de leerkracht, de interne begeleider, de schoolleider en het bovenschools management. www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

Doelen van toetsen De individuele en specifieke behoeften van elke leerling De vooruitgang in elke groep en in de school Sturen van de instructie in de groepen Sturen van klassenmanagement in de groepen Nagaan of de school de gewenste resultaten voor alle leerlingen haalt. Stellen van doelen en verwachtingen -ontwikkelingsperspectief

Hoe data gebruikt kan worden Projectbureau Kwaliteit Hoe data gebruikt kan worden Evalueren effectiviteit taal-/lees en rekenbeleid, waaronder instructie, leertijd en klassenmanagement Evalueren effectiviteit methode Vaststellen waar extra middelen en ondersteuning nodig zijn op leerling en leraarniveau Benchmarking en verantwoording

Toetsgegevens zeggen ook iets over … Projectbureau Kwaliteit Toetsgegevens zeggen ook iets over … Kwaliteit van de leerkracht Kwaliteit van methoden Invoering van de nieuwe methode schoolbeleid Waar zitten we als school met onze leerlingen?

Stappenplan monitoring Projectbureau Kwaliteit Kwaliteitsproblemen aanpakken  Doelen en vaststellen percentage leerlingen die dat moet halen Toetsen/volgen/groepsoverzichten Analyseren en interpreteren Suggesties instructie, interventies, beleid Toetsen/volgen

STAP 1: Kwaliteitsproblemen aanpakken Pak eerst de kwaliteitsproblemen aan. Belangrijkste kwaliteitsproblemen: - geen toetsbare doelen - onvoldoende effectieve lesweken of leertijd - te weinig tijd voor de basisvaardigheden - methoden niet uitmaken - hiaten in het onderwijsaanbod

STAP 2: Doelen formuleren Projectbureau Kwaliteit Cruciaal: Doelen stellen en dan pas activiteiten Percentage leerlingen (leg de lat hoog) www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

De doelen nader bekeken Projectbureau Kwaliteit Goed onderwijs heeft alles met doelen te maken. Zonder doelen geen betere leerresultaten. Dit is één van de meest consistente bevindingen die uit onderwijsonderzoek naar voren komt. www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

Belangrijke tussendoelen Projectbureau Kwaliteit Leesonderwijs Kinderen beheersen eind groep 3 AVI-2 Kinderen beheersen eind groep 5 AVI-9 Rekenonderwijs Kinderen hebben eind groep 4 het optellen en aftrekken tot 20 geautomatiseerd Kinderen hebben april groep 5 de tafels geautomatiseerd

Doelen Leerlijnen en tussendoelen Hoge verwachtingen Groep Doel Aanbod Projectbureau Kwaliteit Leerlijnen en tussendoelen Hoge verwachtingen Groep Doel Aanbod Signalering Aanpassingen 2a 2b 3a 3b

Ons gewenste doel/opbrengsten Projectbureau Kwaliteit Ons gewenste doel/opbrengsten Toename van het percentage leerlingen dat op het einde van het schooljaar het gestelde doel haalt. Afname van het percentage zwakke lezers en zwakke rekenaars. Alle leerlingen verlaten minimaal met een AVI-9 niveau de basisschool.

STAP 3: Toetsen afnemen en groepsoverzichten maken Projectbureau Kwaliteit STAP 3: Toetsen afnemen en groepsoverzichten maken Maak groepsoverzichten voor: - technisch lezen - woordenschat - automatiseren optellen en aftrekken tot 20 - optellen en aftrekken tot 100 - automatiseren tafels van vermenigvuldiging - getalbegrip

Percentage zwakke lezers in de loop der jaren Projectbureau Kwaliteit Percentage zwakke lezers in de loop der jaren Technisch lezen Groep 2008 2009 2010 3 4 5 6 www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

STAP 4: Toetsgegevens analyseren Projectbureau Kwaliteit STAP 4: Toetsgegevens analyseren Leerkrachten maken groepsoverzichten Groepsoverzichten geven informatie over de kwaliteit van de gegeven instructie Groepsoverzichten bespreken in het team. Haal meer uit toetsgegevens!

Aandachtspunten bij analyse Projectbureau Kwaliteit Aandachtspunten bij analyse In welke groepen vindt er geen goede vooruitgang plaats? Wat zeggen deze gegevens over het gegeven onderwijs? Is de instructie in die groepen wel adequaat? Hoe verhouden de resultaten zich met de voorafgaande jaren? Is de instructie wel adequaat? Observatiegegevens leerkrachten Ondersteunen leerkrachten

STAP 5: Instructie, interventies, beleid Projectbureau Kwaliteit Welke veranderingen zijn nodig voor een positief effect op de resultaten? Wat betekenen deze gegevens voor de instructie van de leerkracht? Hoe gaat de leerkracht om met verschillen tussen zwakke en goede leerlingen? Wat gaan we doen met de risicoleerlingen? Welke wijzigingen van het lees-/rekenbeleid zijn nodig?

Voorwaarden voor succes Projectbureau Kwaliteit Sterk leiderschap Ondersteunende sfeer (coaching) Inbedding op teamniveau en duidelijke afspraken Uitkomsten toetsresultaten kunnen vertalen naar instructiegedrag Beperkt starten, bijvoorbeeld alleen technisch lezen. www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

Wat vraagt veel moeite? Projectbureau Kwaliteit Cultuuromslag: vernieuwen onderwijs op basis van leerresultaten Effectief omgaan met gegevens Steeds resultaten willen verbeteren De zichtbaarheid van ieder teamlid. www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl

Drie tips Zorg voor toetsbare doelen voor de basisvaardigheden Projectbureau Kwaliteit Zorg voor toetsbare doelen voor de basisvaardigheden Maak groepsoverzichten voor - technisch lezen - woordenschat - automatiseren optellen en aftrekken tot 20 - optellen en aftrekken tot 100 - automatiseren tafels van vermenigvuldiging - getalbegrip Schoolleiding eindverantwoordelijk voor monitoring

Succesvolle schoolleiders Projectbureau Kwaliteit

Algemeen Projectleider PK Projectbureau Kwaliteit DANK U WEL! Roel Weener Algemeen Projectleider PK r.weener@poraad.nl www.poraad.nl www.schoolaanzet.nl