Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Hogere denkvaardigheden
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Didiclass - beginnen met
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Redactioneel schrijven Les 1
1 De MOO in het taalleren Wat kunnen we ermee doen? Lien Goedemé.
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Digitale talenpractica en web-gebaseerde taalleeromgevingen Sake Jager, Rijksuniversiteit Groningen Alessandra Corda, Universiteit Leiden Studiedag Talencentrum.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Do-learning Een project van Stenden Hogeschool
Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.
SLOC-dag 28 juni 2002 Gebruik van DLO’s voor taalvaardigheid en fonetiek Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden.
Digitalenklas Symposium ICT en Talen Sake Jager Faculteit Letteren UU 24 april 2002.
Workshop Digitalenklas 29 januari Gebruik DLO (WebCT) In cursus Taalverwerving 4 Spaans september – november 2002.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Zelf materiaal ontwikkelen
Nijmegen, 11 oktober 2007 Podcasting in het onderwijs Symposium Nijmegen 11 oktober 2007.
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Informatie- avond groep 6
definitie massacultuur Hoge en lage cultuur Opdracht
NLT modules en excellentiebevordering
Bijeenkomst van 22 november 2011 Brussel, HUB Aanbevelingen en conclusies van de workshops: - Evaluatie - Lesgeven aan een school in een ander taalgebied.
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
ICT in de les [ Toepassingen ] [ Wat wil je ermee
Workshop “Beoordelen”
OCB project ICT-GEBRUIK stimuleren in de lespraktijk workshop 1 Ghislain De Bondt en Natalie Laurez
Jij en de wereld om je heen
Evaluatie Leerlijnen.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Samenwerken.
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
ICT design team STEM Smart! ICT in wetenschapsonderwijs Jouri Van Landeghem.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Studieloopbaancoaching
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
© Instaptoets 1.2 – 2.1 Nele Maddens. © ACHTERGRONDKADER Opdracht: - Nieuwkomers kunnen/moeten inburgeringstraject volgen - Nederlands via.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Instructiefilm maken. Het maken van een instructiefilm voor je praktijkproject uit periode 12. DOEL.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Een vergadering organiseren
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vergadering Personeelsdienst
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
E health, Domotica en E-learning
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Workshop DigiTalenKlas 21 januari 2002 Suggesties voor het gebruik van een DLO in het talenonderwijs Alessandra Corda ICT&O coördinator Faculteit der Letteren Universiteit Leiden

Inhoud  Achtergrond Kenmerken van leerzame activiteiten voor het talenonderwijs Didactische modellen voor ICT-ondersteund talenonderwijs  Talenactiviteiten voor een DLO Leergerichte en productgerichte taken (Web Quests) Enkele suggesties

Activiteiten voor het talenonderwijs  Verwerking van input Adequaat, attractief, natuurlijk, functioneel Betekenis en vorm  Productie van (pushed) output Formulaic chunks Toepassing van regels  Gebruik van strategieën  Memoriseren

Typische kenmerken van CALL (Computer Assisted Language Learning)  Zelfstudie  Zelfevaluatie  Feedback  Cognitief-georiënteerd, niet constructief-georiënteerd (geen interactie met andere studenten)

Typische kenmerken van WELL (Web Enhanced Language Learning)  Authentiek materiaal  Interactie met andere studenten en native speakers (b.v.: projecten)  Task-based (web activiteiten)  Constructief-georiënteerd pedagogisch model (interactie)

Meerwaarde van CALL  Inputverwerking (focus op vorm)  Productie van pushed output (chunks)  Memoriseren  Leren van grammatica en vocabulaire  Luistervaardigheid, uitspraakvaardigheid

Meerwaarde van WELL  Inputverwerking (focus op betekenis)  Productie van pushed output (toepassing van regels)  Strategieën  Leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, luistervaardigheid

Activiteiten voor het talenonderwijs in een DLO  Activiteiten waarmee de meerwaarde van WELL kan worden gerealiseerd  Modellen projecten, tandem Leergerichte taken Productgerichte taken (WebQuests)

Leergerichte taken  Gedacht vanuit wat je wilt laten leren/oefenen (b.v.: gebruik van verleden tijd)  Oplossing staat grotendeels van tevoren vast; vaak gesloten taken, of open taken die alleen door de docent worden beoordeeld  Student heeft geen invloed op de selectie van te gebruiken bronnen en op de werkwijze (allebei van tevoren door docent bepaald)  Alle studenten volgen dezelfde instructie  Eventuele presentatie vooral in belang van presentatoren en beoordelaars (docent of medestudent)

Productgerichte taken  Gedacht vanuit wat je wilt laten maken, het product (b.v.: verslag)  Verschillende goede oplossingen mogelijk; open taken  Studenten kunnen de werkwijze en de te gebruiken bronnen grotendeels zelf bepalen (docent geeft b.v. alleen een selectie als startpunt)  Taakverdeling tussen studenten (meestal in teamverband)  Presentatie in belang van al dan niet denkbeeldig “publiek” (information-gap)

WebQuests en web-activiteiten  WebQuest page  Informatie in het Nederlands Dreamholiday  Italiaans (kranten):  Spaans (productinformatie):  Frans (film- en televisieprogramma’s): tml tml

Suggesties voor task-design in een DLO  Rekening houden met studenten met beperkte toegang tot het WWW  Duidelijke meerwaarde t.o.v. situaties zonder ICT  Keuze tussen leergericht/productgericht heeft gevolgen voor gebruik van opties zoals communicatieforum of “Group pages”  Liever open taken, omdat die in de regel veel leerzame activiteiten oproepen (b.v. niet “maak een samenvatting van dit artikel” maar “kies uit de kranten van deze week een onderwerp dat je aanspreekt en maak een samenvatting van de berichtgeving voor je medestudenten”)

Resultaten van het groepswerk (I)  Suggesties voor gebruik van een DLO:  Studenten werken in groepen. Iedere groep volgt gedurende een bepaalde periode het nieuws via kranten/tv op het WWW. Groep kiest een artikel (of meer artikelen), maakt een samenvatting en een stelling. Groep sturt aan andere groepen origneel artikel, samenvatting, stellingen. Andere groepen beoordelen/discussiëren. Docent heeft alleen een moderator- functie. Duidelijke meerwaarde t.o.v. situaties zonder ICT  Studenten werken in groepen. Iedere groep bereidt een korte voorstelling voor. Leden van de groep verdelen rollen (b.v.: scenario schrijven, definitieve tekst maken, uitspraak/grammatica checken). Scripts worden met andere groepen uitgewisseld voor feedback. Vervolgens wordt de voorstelling gegeven voor de hele groep. DLO wordt ingezet voor groepswerk en uitwisseling van teksten.

Resultaten van het groepswerk (II)  Resultaten discussie  M.n. productgerichtetaken en groepswerk zijn geschikt voor gebruik in een DLO  Bij groepswerk: studenten spreken rolverdeling met elkaar af. Docent moet actieve rol student stimuleren  Is het zinvol om studenten elkaars inzet in het groepswerk te laten beoordelen?  Groepswerk zo inrichten dat correctiewerk voor docent wordt beperkt  Criteria voor evaluatie producten duidelijk formuleren