Dr. Berno van Meijel / Hogeschool INHOLLAND Ede, 26 mei 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een menswaardig levenseinde
Advertisements

De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Zelfverwonding als bron van ontwrichting
Trefdag Suggnomé Thema "binnenbrengen van daderperspectief bij het slachtoffer en binnenbrengen van het slachtofferperspectief bij de dader“ -21 november.
OPAAL; bevordert liefde, emotionele uitdrukking, spontaniteit.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
VUmc Basispresentatie
Zorgprogramma’s in Houten
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Clinic Sportpsychologie
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Psychiatrische verpleegkunde: Een vak apart!
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Hoe creëer je een veilig klimaat in je dagelijks werk Diana Rodenburg
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Cultuursensitief werken
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Diagnose Eerst: opluchting + duidelijkheid
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Renate Verkaik, Anneke Francke, Jozien Bensing (NIVEL)
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
SoSe Met mij alles goed Het perspectief van de ervaringsdeskundige Marcia Kroes Topzorg in de GGZ-verpleegkunde 26 mei 2008.
Esther Meerwijk, UMC Utrecht
Dr. Berno van Meijel Lector GGZ-verpleegkunde Hogeschool INHOLLAND
Begeleiding door de SPV
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
Kernprocessen van de Act methodiek
Autisme in de dagelijkse praktijk
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Lastige gevoelens van de therapeut: op of onder de tafel?
Gedragsveranderingen bij dementie
Depressie bij ouderen.
Leerstijlen KOLB SJM.
Voortekenen herkennen
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Omgaan met de gevolgen van trombose
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos Verzet
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Behandeling en stigmamanagement bij opzettelijke zelfverwonding
SAMENVATTING BASISTEKST Delphine Duchi 1 BaO B1. UITINGEN VAN AGRESSIE » Constructieve wijze » Destructieve wijze » Tegen zichzelf en/of anderen gericht.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
POP poli Traumatische partus
Complementaire zorg Les 5 Healthy Ageing.
Farmabuddy Intensieve farmaceutische zorg aan palliatieve en terminale patiënten door apotheekbuddy’s in de eerstelijnszorg
Shea, Hoofdstuk 15 Understanding and effectively engaging people with difficult personality disorders: the psychodynamic lens. Jette van ‘t Noordende.
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Woede SESSIE 13.
Schuld en schaamte SESSIE 15.
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Dr. Berno van Meijel / Hogeschool INHOLLAND Ede, 26 mei 2008 Begeleiden van mensen die zelfverwonden - Contact maken en herstellen - Dr. Berno van Meijel / Hogeschool INHOLLAND Ede, 26 mei 2008

INTRODUCTIE Welke problemen ervaren jullie in de zorg voor patiënten die zelfverwonden? Welke problemen zijn er in de interactie tussen zorgverleners en patiënten?

Welke (effectieve) interventies zijn er bekend ten aanzien van zelfverwondend gedrag?

Interventies: Probleemoplossing: 5 RCT’s (Hawton et al, 2004) Niet-significante vermindering van zelfverwondend gedrag (wel trend); Wel een significante vermindering van depressieve symptomen en gevoelens van hopeloosheid (Townsend et al, 2001)

Zelfverwondend gedrag Depressie Angst Dissociatie Interventies: Dialectische gedragstherapie BPS (Linehan et al/ Bohus et al / Verheul et al) Vermindering van: Zelfverwondend gedrag Depressie Angst Dissociatie

Interventies: Psycho-analytische psychotherapie (Bateman & Fonagy, 1999 / 2001) Individueel of groepsgewijs Borderline PS Significante afname zelfverwonding

Interventies: Crisiskaart / crisistelefoon (Hawton et al, 2004) Niet-significante vermindering van zelfverwondend gedrag

Interventies: Continuïteit van zorg Drew, 2001 Continue begeleiding door een en dezelfde verpleegkundige bij klinische patiënten.

Niet-effectieve interventies Intensieve (na-)zorg + outreaching (Hawton et al., 2004) Kortdurende opname algemeen ziekenhuis na contact SEH (Hawton et al., 2004) Toewijzing casemanager aan ambulante patiënten (Clarke et al., 2002) Outreaching en nazorg huisarts (Bennewith et al., 2002) Non suïcide contracten (Drew, 2001)

Interventies: wat ontbreekt? Onderzoek naar lichaamsgerichte en inspanningsgerichte interventies.

Project zelfverwonding De ontwikkeling en toetsing van een verpleegkundige interventie gericht op effectieve omgang met patiënten die zelfverwonden.

Uitgangspunten Belevingsgerichte zorg: zelfverwonding als ‘overlevingsstrategie’ van de patiënt Het doel wordt gesteld door de patiënt (en dat is niet per se stoppen met zelfverwonden) Overstijging van het ‘medische model’ Vermijding van ‘blaming the victim’ Verruiming van handelingsrepertoire van verpleegkundigen: professioneel handelen Verruiming van handelingsrepertoire van patiënten: selfmanagement Effectieve communicatie tussen verpleegkunde en de patiënt: gezamenlijk commitment

Doelen De bevordering van de communicatie tussen verpleegkundige en patiënt; De vroegtijdige signalering van oplopende stress en (dreigende) zelfverwonding: Het uitvoeren van interventies gericht op het omgaan met stress en (dreigend) zelfverwonden

Vorm Deel A: achtergronddocument met theoretische en praktische onderbouwing Deel B: werkboek: praktische handleiding voor patiënt en verpleegkundige om samen tot een geïndividualiseerd signaleringsplan te komen.

De 5 T’s voor effectieve communicatie Tijd Timing Taal Techniek Taboes

(1) Tijd Behoefte van de patiënt aan tijdstippen en tijdsduur van contacten; Onderhandeling met de verpleegkundige over de invulling ervan: ruimte bieden maar ook grenzen stellen. Continuïteit van zorg bij afwezigheid van de eerstverantwoordelijke verpleegkundige

(2) Timing (tempo) Verwachtingen die aan de patiënt worden gesteld: - delen van emoties, - reguleren van stress, - deelnemen aan therapie- onderdelen, - verdragen van fysieke nabijheid.

(3) Taal Patiënten vinden het vaak moeilijk uitdrukking te geven aan emoties Verpleegkundigen moet de uitingen van de patiënt juist leren interpreteren; Vermijding van (medisch) jargon door de verpleegkundige;

(4) Technieken Aandacht voor mogelijkheden, kracht en autonomie De patiënt aan het woord over eigen motivaties en overlevingsstrategieën; Humor en relativering.

(5) Taboes Welke zijn de ‘geheimen’ waar niet over gesproken mag worden? Over welke thema’s wil de patiënt juist wel graag praten (maar krijgt zij daar niet de gelegenheid voor)? Welke thema’s worden door de verpleegkundige vermeden? Welk stilzwijgen hangt er binnen het collegiale team van verpleegkundigen en teamleden?

Hulpmiddelen voor goede communicatie Vragenformulier 5 T’s Aanvullende lijst met moeilijke gespreksonderwerpen (taboes) Tijdslijn met levensgebeurtenissen Peilen van onmiddellijke behoeften: wat werkt wel en wat werkt niet in moeilijke tijden? Meeting Immediate Needs Inventory –Crisis (Potter e.a. 2005)

Vroegsignalering: doel Het leren kennen van het proces van zelfverwonden van de patiënt Leren anticiperen op stressbronnen Vroegtijdig maatregelen nemen om verdergaande desintegratie tegen te gaan Alternatieven te vinden voor het zelfverwonden.

Vroegsignalering: Methode Onderzoek naar uitlokkers - conflicten - verlaten of afgewezen worden - positieve gebeurtenissen (aandacht) - confrontatie met eisen / verwachtingen - agressief gedrag van anderen - grensoverschrijdend gedrag

Vroegsignalering: Methode Onderzoek naar signalen van oplopende stress: - gevoelens: leegheid, boosheid, angst … - gedachten: ‘ik doe alles fout!’ - gedragingen: verbreken oogcontact, trillen…

Proces van zelfverwonden stress tijd F0 F2 F3 drempel 10 zelfverwonden F1

Vroegsignalering: hulpmiddelen Zelfverwondingsvragenlijst (Claes et al., 2004) Zelfbeschadigingslijst (Nijman et al., 2004) Het 5G schema: Gebeurtenis – Gedachten – Gevoelens – Gedrag – Gevolg

Formuleren van acties: overzicht Afreageren van spanningen Creëren van veiligheid Ontspanning en positieve lichaamsbeleving Verdringing nare gedachten en beelden Herstel contact met de realiteit Lichaamsgrens en/of pijngrens opzoeken Alternatieve (creatieve) uitingsvormen

Acties: Hulpmiddelen ‘Doos met Attributen om Contact te houden’ (DAC) : veiligheid en contactherstel ‘De 15 minutenregel’: uitstel van zelfverwonden ‘De alles behalve je zelfverwonden-regel’: rituelen volgen … maar niet zelfverwonden

… en als het niet te vermijden is. Adviezen om schadelijke gevolgen te beperken: Stellen van grenzen in de ernst van de zelfverwonding Vermijden van infecties Wondverzorging Bescherming en steun door derden

Vervolg Effectiviteitsonderzoek Project ‘Met mij alles goed’