kennisdelen voor rekencoördinatoren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Advertisements

Werkmodel Rekenen in andere vakken Expertmeeting 8 juni 2011 Victor Schmidt.
Netwerk bijeenkomst taal en rekenen
RekenGroen Gebruikersbijeenkomst
Netwerk contactpersonen COE 14 november 2013
Welkom in klas VP Mentoren:
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Taal en rekenen in beweging!
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Over rekenen gesproken
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Workshop rekenen 6 december
8 november 2012.
Basisbewerkingen rekenen
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Netwerkbijeenkomsten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
WELKOM! Mondial College - locatie Streekweg.
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Onderwerpen presentatie
Presentatie Locatie Lemmer
. Rekenen.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
. Rekenen. Inhoud - Rekentoets - Rekenvaardigheid binnen VO Surhuisterveen.
30 november Welkom! Instructie  De implementatie van het rekenonderwijs is geslaagd, een actieplan is overbodig.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
Conferentie taal en rekenen - Instruct Actuele ontwikkelingen 28 november 2013 Alet van Leeuwen.
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Ouderavond 3 VMBO BK.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
De juiste voorbereiding voor het examen Economie en Ondernemen
Transcript van de presentatie:

kennisdelen voor rekencoördinatoren RekenGroen kennisdelen voor rekencoördinatoren 13 november 2013

Programma Kennismakingsrondje (wie komt van waar?) Kader/Feiten invoering rekenen vmbo/mbo Kennisdeling en uitwisseling aan de hang van vragen: Resultaten rekentoets Organisatie rekenonderwijs op school De (reken)docent: kennis en kunde De leerlingen: motivatie en resultaat

Kennismakingsrondje Wie bent u? Waar werkt u? Op welke wijze bent u betrokken bij het rekenonderwijs?

Kader – stand van zaken 5e voortgangsrapportage mbt implementatie Extra inzet nodig voor rekenen Extra ondersteuning en aanpassingen oa in toetsen Plan van aanpak staatssecretaris 5 november Masterplan Dyscalculie Conferenties begin december Zie verder: www.steunpunttaalenrekenenvo.nl

In groepen: vraag 1 Hoe ging de rekentoets?

Uit de rekentoets Hoe doet u dit? Kan uit het hoofd als je er geld van maakt

Eerst vragen: wat zou de vraag kunnen zijn?

Uit CSPE Landbouwbreed BB makkelijkp 67

BB 2011 gemiddeld

Rekenen 2F is breed Rekenen was er al Functioneel in context (met rekenmachine) Elementaire vaardigheden kaal zonder rekenmachine Rekenen was er al In wiskunde In andere vakken In CSPE

Hoe is rekenen op uw school georganiseerd? In groepen: vraag 2 Hoe is rekenen op uw school georganiseerd?

Positiebepaling Geïntegreerd Klassikaal Individueel Apart

Richtvragen Rekenlessen apart? Hoeveel uren voor welke klassen? Rekenen in andere vakken? Wie zijn betrokken: Welke docenten? Andere deskundigen? Lesmateriaal: wat zet je in? ………

Scenario’s Grfaiek uit sessie 1 Resultaten DUO/Aps

rekenmethoden en nog een keer vmbo mbo

Wat moet de docent kunnen en kennen op het gebied van rekenen? In groepen: vraag 3 Wat moet de docent kunnen en kennen op het gebied van rekenen?

Aandachtspunten De rekendocenten Docenten van andere vakken Wie zijn het? Wat kunnen ze al? Hoe en waarin professionaliseren?

Wie is de rekendocent vmbo?

Kennis van de rekentoets(en) Docenten: maak de (voorbeeld)toets zelf Kijk wat uw leerlingen er van maken Dekt de rekenmethode de stof van de rekentoets (meer of minder)? Hoe gaat u uw leerlingen er op voorbereiden (alleen je methode?)

Kennis van leerlijnen

Kennis van rekendidactiek

Motto Niet: elke docent een rekendocent, Maar: elke docent een rekenbewuste docent

Hoe motiveer je de leerlingen? In groepen: vraag 4 Hoe motiveer je de leerlingen?

Richtvragen Hoe gemotiveerd (voor rekenen) komen leerlingen binnen? Wat doet docent/school op het gebied van motivatie? Wat is ervoor nodig om het rekenen voor leerlingen zinvol en betekenisvol te maken? Hoe omgaan met verschillen?

Onder 1F Niet erh motoverend

Rekenen Functioneel

Afsluiting Wat heb je nodig en wat heb je al? Vaardigheden schoolleiders Vaardigheden docenten Wat kan rekengroen bieden? Houden we deze groep in stand (als een ‘netwerk rekenen in sector groen’)