Workshop rekenen 6 december

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Advertisements

Dalton op De Wereldweide. Dalton is geen methode, geen systeem Dalton op De Wereldweide.
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Resultaten Rekentoets
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Drieslag functioneel rekenen
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
DRIVE! in het beroepsonderwijs
Wat is de rol van ICT bij organisatieontwikkeling van scholen?
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Begeleiden van Praktijkonderzoek
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Titelpagina.
Ouderavond VWO-2 1 oktober 2013.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
Welkom.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Mijn Persoonlijke Opleidingsplan Caroline Boom. Indeling opleidingsplan Mijn eigenschappen Leerdoelen Activiteiten Stageplan.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Voortgangsgesprek fase 1
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
WELKOM.
TEKSTTEKST TEKST THEORIETOETSEN De winnaar krijgt een gratis les; dit kan door middel van loting worden bepaald. De uitslag blijft zoals deze is.
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Het belang van een stage
Een serious game voor rekenen op het MBO
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Hoe bereid je lessen voor?
Handelingsplannen.
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Web 2.0 tool Khan academy Online instructie filmpjes bekijken. (
Onderwijs? Als je weet wie je bent, kun je worden wie je wil zijn.
Profielwerkstuk Scheikunde
WELKOM. OUDERAVOND T2 T2a: Stella Hugens T2b: Tanja Visser T2c: Anneke Bakker T2d: Ronald Griepsma T2e: Wencke Boon Conrector VMBO: Alinka Spijkers Mentoren.
Beter Onderwijs Nederland
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
WELKOM.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Voorbereiding op de Rekentoets
WELKOM.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Met behulp van formulieren
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Basisschool St. Lambertus September 2018
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Workshop rekenen 6 december Van rekentoets naar rekenles Van rekenles naar rekentoets

Jan van Kessel Bureau ICE Jan Schonenberg Landstede

Workshop toets-les-toets Hierna serie over het spoor als informatie bron. De zaal laten filosoferen bij ieder plaatje

Traject bepalen voor rekenlessen Wat is het einddoel? (2F, 3F) Hierna serie over het spoor als informatie bron. De zaal laten filosoferen bij ieder plaatje

Traject bepalen voor rekenlessen Wat is de startsituatie? van de leerling van de organisatie van de begeleiding van de middelen Hierna serie over het spoor als informatie bron. De zaal laten filosoferen bij ieder plaatje

Beginsituatie leerling: Signaleren Beginsituatie leerling: Hoe komen we hierachter? Zelf toetsen (welke toetsen) Doorstroomdossier

Uitslagen rekentoets Wat kunnen/moeten we met deze uitslag ? Aan de slag wat kun je hier mee

Signaleren Beginsituatie organisatie: Beginsituatie middelen: Kan wel een groot dilemma zijn . Kan bij docent terugkomen bij waar ga ik aan werken

Selectie

Verschillende trajecten

Hoeveel tijd hebben we?

Hoe vaak kun je instappen?

Welke hulpmiddelen heb je?

Hoeveel ruimte is er?

Haal ik het?

Wanneer komt de volgende halte?

Obstakels???

Spoor bijster!!!!!

Ben ik op het eindstation?

Beginsituatie docent Competenties van de (reken)docent Indeling volgens Stichting Beroepskwaliteit Leraren Is mijn niveau 3F? Ben ik in staat is rekenkundige vraagstukken zowel instrumenteel als inzichtelijk op te lossen? Kan ik mijn leerlingen motiveren? Heb ik diverse werkvormen tot mijn beschikking? Uitdelen van competentie notitie docenten

Wat kun/moet je in de lessituatie? Op groepsniveau Klas indelen in groepen Carrousel met andere klassen maken, zodat je op 1 niveau les kunt geven Leerling zorg jij er maar voor dat je op niveau komt

Wat kun/moet je in de lessituatie? Op individueel niveau Leerlingen doorverwijzen Het een probleem maken van de leerling Leerling zorg jij er maar voor dat je op niveau komt

Wat is je grootste probleem? Waar heb je invloed op? Wat is je grootste belemmering en hoe ga je daar mee aan de slag?

Kwaliteit lessen Wat heb je aangeboden? Hebben de leerlingen de stof begrepen? Zit de leerling op het gewenste rekenniveau? a

Evalueer!

Jan van Kessel jvkessel@bureau-ice.nl 06 43370802