Workshop rekenen 6 december Van rekentoets naar rekenles Van rekenles naar rekentoets
Jan van Kessel Bureau ICE Jan Schonenberg Landstede
Workshop toets-les-toets Hierna serie over het spoor als informatie bron. De zaal laten filosoferen bij ieder plaatje
Traject bepalen voor rekenlessen Wat is het einddoel? (2F, 3F) Hierna serie over het spoor als informatie bron. De zaal laten filosoferen bij ieder plaatje
Traject bepalen voor rekenlessen Wat is de startsituatie? van de leerling van de organisatie van de begeleiding van de middelen Hierna serie over het spoor als informatie bron. De zaal laten filosoferen bij ieder plaatje
Beginsituatie leerling: Signaleren Beginsituatie leerling: Hoe komen we hierachter? Zelf toetsen (welke toetsen) Doorstroomdossier
Uitslagen rekentoets Wat kunnen/moeten we met deze uitslag ? Aan de slag wat kun je hier mee
Signaleren Beginsituatie organisatie: Beginsituatie middelen: Kan wel een groot dilemma zijn . Kan bij docent terugkomen bij waar ga ik aan werken
Selectie
Verschillende trajecten
Hoeveel tijd hebben we?
Hoe vaak kun je instappen?
Welke hulpmiddelen heb je?
Hoeveel ruimte is er?
Haal ik het?
Wanneer komt de volgende halte?
Obstakels???
Spoor bijster!!!!!
Ben ik op het eindstation?
Beginsituatie docent Competenties van de (reken)docent Indeling volgens Stichting Beroepskwaliteit Leraren Is mijn niveau 3F? Ben ik in staat is rekenkundige vraagstukken zowel instrumenteel als inzichtelijk op te lossen? Kan ik mijn leerlingen motiveren? Heb ik diverse werkvormen tot mijn beschikking? Uitdelen van competentie notitie docenten
Wat kun/moet je in de lessituatie? Op groepsniveau Klas indelen in groepen Carrousel met andere klassen maken, zodat je op 1 niveau les kunt geven Leerling zorg jij er maar voor dat je op niveau komt
Wat kun/moet je in de lessituatie? Op individueel niveau Leerlingen doorverwijzen Het een probleem maken van de leerling Leerling zorg jij er maar voor dat je op niveau komt
Wat is je grootste probleem? Waar heb je invloed op? Wat is je grootste belemmering en hoe ga je daar mee aan de slag?
Kwaliteit lessen Wat heb je aangeboden? Hebben de leerlingen de stof begrepen? Zit de leerling op het gewenste rekenniveau? a
Evalueer!
Jan van Kessel jvkessel@bureau-ice.nl 06 43370802