Patientveiligheid: juridische aspecten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Advertisements

Veranderingen in het klacht- en tuchtrecht
De wettelijke regeling van bevoegdheden per
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
Een gebrek aan patiëntveiligheid
Open normen in wetgeving
Kwaliteitsregistratie voor verpleegkundigen, hoe en Waarom?
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Beroepsgroep en kwaliteit
Medico-legale status van richtlijnen
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
WCZ en communicatie met patiënten Uitdaging of probleem?
Kwaliteitszorg in de huisartsenpraktijk
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
Juridische aspecten Recht en gerechtigheid
Recht op veiligheid? 14 november 2009 Brenda Frederiks VUMC.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Doorbreek de muur van stilte:
Een gebrek aan patiëntveiligheid Gevolgen en oplossingen Workshop Congres Veilig Incident Melden KNMG, Utrecht 24 november 2006 Mr Sophie Hankes Slachtoffers.
Bent u al klaar voor Taakherschikking?
Samenwerking werkveld - HAN
Stand van zaken voorschrijfbevoegdheid Drs. Th. W
De nieuwe voorschrijvers
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
Patientveiligheidsprogramma en de prestatie-indicatoren
Tuchtrecht in Nederland
KNOV-praktijkaccreditering
Rol IGZ bij toezicht medische zorg in PI
7 april 2009Nederlandse Nefrologiedagen Beheersing van arbeidsrisico’s zorgsector dialyse Door: Erik Kooij, veiligheidskundige
Patiëntveiligheid en medische fouten
Klinische psychologen en hun aansprakelijkheid
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
coördinator gezondheidsrecht KNMG
PARTICIPATIE VAN PATIËNTEN IN TRANSMURAAL PERSPECTIEF PATIËNT ALS PERSOON PARTICIPATIE ALS PRIORITEIT REGIOVISIE SAMENWERKING 1 STE EN 2 DE LIJN 25 MAART.
Fysieke integriteit.
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
“Privacy in relatie tot Passend Onderwijs en de Transitie Jeugdzorg”
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Wettelijk kader Kwaliteitswet zorginstellingen
STOPPEN MET DIALYSEREN
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
Rianne Ronden, Huisarts
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
VGS-CCO symposium 2010 fouten door zorgverleners Gerard GM Essed.
Help, mijn dokter maakt een fout?! Symposium Dokter in nood 8 november 2011 Mevrouw mr. J.C. van den Dries
“Juridische aspecten taakherschikking” A. Pfaff, anesthesioloog.
Samenwerking is prima, Dat houden we zo! Wie staat voor u Cora Hoffmann IC verpleegkundige van oorsprong Sinds 1973 werkzaam in Ziekenhuis Terneuzen.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
W KKGZ Enkele (nieuwe) aspecten mbt openheid over incidenten.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Visitatie voor psychologen Gefundeerd in de professionele standaard Voor vrijgevestigden Datum 22 september 2016.
Het spanningsveld tussen het recht op informatie van de patiënt, het recht op verdediging van de zorgverlener, de leiding van het verweer door de verzekeraar.
Wet BIG ?.
CRM vanuit het incidenten perspectief
Wie is waarvoor verantwoordelijk?
Hans van Santen, huisarts hoofdredacteur Medisch Contact
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
Cliënt en Veiligheid.
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Financiën & administratie
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
WET BIG/WgbO Voor opleiding TA 2016.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Transcript van de presentatie:

Patientveiligheid: juridische aspecten Johan Legemaate De Bilt, 3 juni 2008

Waar gaat het over: Kwaliteit van artsen (in opleiding) en van de organisatie Inhoudelijke rechten van patienten (informatie, toestemming, privacy) Klachtmogelijkheden van de patient Specifieke aspecten patiëntveiligheid: -melden incidenten binnen de eigen werkomgeving -verplichte melding calamiteiten aan de Inspectie

Welke wetten: Kwaliteit artsen resp. instellingen: -Wet beroepen individuele gezondheidszorg (BIG) -Kwaliteitswet zorginstellingen Inhoudelijke rechten van de patient: -Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) Klachtmogelijkheden: -Wet klachtrecht clienten zorgsector -Tuchtrecht (Wet Big) -Aansprakelijkheidsrecht (schade) Melden incidenten/calamiteiten:

Door arts in acht te nemen normen: Verantwoorde zorg (doeltreffend, doelmatig, patientgericht, reele behoefte patient) + veilig (Kwaliteitswet) Zorg van een goed hulpverlener, in relatie tot professionele standaard (WGBO) Handelen conform de zorg die de arts behoort te betrachten, handelen in het belang van een goede uitoefening van de individuele gezondheidszorg (Wet BIG, tuchtrecht) Betekenis richtlijnen en protocollen?

Discussiepunten: Incident of fout: verwijtbaar aan individu of aan instelling? Onderscheid fout en complicatie? Patiënt altijd over fouten informeren? Relatie openheid en klachten van de patient? Eigen verantwoordelijkheid patient? Verantwoordelijkheidsverdeling (arts-arts, arts-verpleegkundige e.d.) Overleggen, samenwerking, dossierplicht Klacht: wat wil de patient bereiken?

Klacht van de patient: Wat wil de patient bereiken? Klachtencommissie: (on)gegrond Tuchtrechter: (on)gegrond + maatregel Claim: (on)gegrond + schadevergoeding Los daarvan, maar soms gecombineerd: Bemoeienis Inspectie (bijv. na melding calamiteit Strafrechter (beslissing officier van justitie)

KNMG-standpunt april 2007 7

Vuistregels (NTvG 2007, p. 320) 8