Onderwijskundig Ontwerpen Vzw Horizon Lotte Beernaert00602429 Lieselot Bolle 00606594 Lien Lagrange00601555 Céline Sercu00601530.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Over consumenten, gedrag en marketing
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Risico’s en gevaren van techniek
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
De kleurenleer Primaire kleuren Secundaire kleuren
Talentmanagement in de Technische Dienst
In het bestuursakkoord
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
Logical Framework Approach
Welkom.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Huiswerk voor vandaag les 4
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Onderzoeksvaardigheden
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Een instrument om ouderparticipatie te meten
De vermaatschappelijking van de zorg De verzorging van de maatschappij
Informatie-middag na Roncalli
Tweede wereldoorlog.
Methodiek om input voor Visie te verzamelen
Beeldplaat. Relatie tot het modelplan BOB BEELDVORMEN OORDEELBESLUIT ContextOplossingen, scenario’s Beeld en BetekenisBesluiten: plannen, middelen alloceren.
1 Presentatie CV204A Trends in de media 22 juni, 2010 Nieuwsconsumptie.
6 stappen in Risico management
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Corneille Guillaume Beverloo
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Sectorwerkstuk Onderzoek en presentatie in het kader van het centraal eindexamen 4 mavo Achtergrond: jullie bouwen al een hele tijd aan je toekomst, dat.
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Werkgroep integrale bekostiging Jeugd Inrichting sturing en bekostiging Werkgroepinzichten vertalen naar de praktijk.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Stip op de horizon Mitros in 2020 Bespreking met HNM.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
9/17/2016 Werksessie 3 Hoe meet je resultaten? Twee meter geluk Hoe meet je effecten? Martijn Bool / Hanneke Mateman Regiobijeenkomsten MOgroep najaar.
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Kiezen voor de toekomst
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Sectorwerkstuk Onderzoek en presentatie in het kader van het centraal eindexamen 4 mavo Achtergrond: jullie bouwen al een hele tijd aan je toekomst, dat.
Na deze les kun je: Uitleggen wat er in een receptuur moet staan
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Onderwijskundig Ontwerpen Vzw Horizon Lotte Beernaert Lieselot Bolle Lien Lagrange Céline Sercu

Verantwoording Keuze? Onderwerp ◦ Maatschappelijk relevant ◦ Brug tussen lager en secundair onderwijs ◦ Interessante uitdaging zaterdagwerking, 3 e graad, interesses Model ◦ Duidelijk uitgewerkte stappen ◦ Recursief ◦ Actoren worden betrokken

Probleemstelling Doelgroep ◦ Taalzwak? ◦ Leerbedreigde milieus Probleem? ◦ Nauw referentiekader  Oorzaak:  Foutief beeld beroepsonderwijs  Studiekeuze minder bewust proces  Ouders zijn weinig geïnformeerd  Concentratiescholen ◦ Weinig inzicht in interesses

Randvoorwaarden Beschikbare tijd Financiële middelen Tijd Taal Openheid van de organisatie Nieuwsgierigheid (Super, 1990) Twee factoren beïnvloeden ontstaan van interesses (Lent, Brown & Hacket,1994) ◦ Beoordeling van mensen over eigen capaciteiten ◦ Resultaten en effecten die men verwacht

Theoretisch kader Onderscheid tussen drie stadia ◦ Fantasiestadium ◦ Tentatief stadium  Baseren hun denken over de toekomst op interesses ◦ Realistisch stadium ( Ginzberg, Ginsberg, Axelrad & Herma, 1951)

Beschrijving van product Spel? Jenga?

Beschrijving van product Keuze interessegebieden ◦ Economie (groen) ◦ Taal (geel) ◦ Zorg en welzijn (rood) ◦ Techniek en wetenschap (blauw) Activiteiten per interessegebied (Van Weerden, Thijssen & Verhelst, 2006)

Een inzamelactie. Bedenk ideetjes voor een inzamelactie om geld te verzamelen voor het goede doel. Hierbij staan jullie vooral stil bij wat er allemaal bij komt kijken. Namelijk: wat ga je doen? Hoe ga je het doen? Wie/wat heb je nodig? 3 minuten

Beschrijving van product Enkele voorbeeldjes van activiteiten ◦ Economie  Inzamelactie ◦ Taal  Verzin een leuk verhaal bij foto ◦ Zorg en Welzijn  Aperitiefje maken ◦ Techniek en Wetenschap  Bellen in bellen

Beschrijving van product Koppeling van spel naar interesses? ◦ Overzichtsblad ◦ Groen of rood stickertje kleven naast de opdracht