Onderwijskundig Ontwerpen Vzw Horizon Lotte Beernaert Lieselot Bolle Lien Lagrange Céline Sercu
Verantwoording Keuze? Onderwerp ◦ Maatschappelijk relevant ◦ Brug tussen lager en secundair onderwijs ◦ Interessante uitdaging zaterdagwerking, 3 e graad, interesses Model ◦ Duidelijk uitgewerkte stappen ◦ Recursief ◦ Actoren worden betrokken
Probleemstelling Doelgroep ◦ Taalzwak? ◦ Leerbedreigde milieus Probleem? ◦ Nauw referentiekader Oorzaak: Foutief beeld beroepsonderwijs Studiekeuze minder bewust proces Ouders zijn weinig geïnformeerd Concentratiescholen ◦ Weinig inzicht in interesses
Randvoorwaarden Beschikbare tijd Financiële middelen Tijd Taal Openheid van de organisatie Nieuwsgierigheid (Super, 1990) Twee factoren beïnvloeden ontstaan van interesses (Lent, Brown & Hacket,1994) ◦ Beoordeling van mensen over eigen capaciteiten ◦ Resultaten en effecten die men verwacht
Theoretisch kader Onderscheid tussen drie stadia ◦ Fantasiestadium ◦ Tentatief stadium Baseren hun denken over de toekomst op interesses ◦ Realistisch stadium ( Ginzberg, Ginsberg, Axelrad & Herma, 1951)
Beschrijving van product Spel? Jenga?
Beschrijving van product Keuze interessegebieden ◦ Economie (groen) ◦ Taal (geel) ◦ Zorg en welzijn (rood) ◦ Techniek en wetenschap (blauw) Activiteiten per interessegebied (Van Weerden, Thijssen & Verhelst, 2006)
Een inzamelactie. Bedenk ideetjes voor een inzamelactie om geld te verzamelen voor het goede doel. Hierbij staan jullie vooral stil bij wat er allemaal bij komt kijken. Namelijk: wat ga je doen? Hoe ga je het doen? Wie/wat heb je nodig? 3 minuten
Beschrijving van product Enkele voorbeeldjes van activiteiten ◦ Economie Inzamelactie ◦ Taal Verzin een leuk verhaal bij foto ◦ Zorg en Welzijn Aperitiefje maken ◦ Techniek en Wetenschap Bellen in bellen
Beschrijving van product Koppeling van spel naar interesses? ◦ Overzichtsblad ◦ Groen of rood stickertje kleven naast de opdracht