Daisy en leeshulpjes Vrieselhof 24 mei 2011 Onze ervaringen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Informatieavond 22 april 2013
Ervaringen in Bree en Heusden-Zolder
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
De historie & de toekomst
Bruggen bouwen tussen school en thuis
C3 en het Jaar van de Chemie! Over C3, het Jaar van de Chemie … & social media!
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Deel 2 van de presentatie
Pastoraal op school.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Goede doel 2013 Boeken voor Zuid-Afrika. Hier ligt Zuid-Afrika Hier ligt Nederland.
Kurzweil in de praktijk
Structuur secundair onderwijs
VSO de Widdonckschool Weert
UA – 11 mei Missie Stichting Lezen wil brede bevolkings- groepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke.
VSO de Widdonckschool Weert
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
OUDERS VOOR INCLUSIE. WIE ZIJN OUDERS VOOR INCLUSIE ? Vereniging van en voor ouders Voor alle ouders van kinderen, ongeacht hun handicap We zijn vooral.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
Online Plusonderwijs ontvangst
Leesplezier voor kinderen met leesproblemen
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Zondag 21 april  Hele dag cultuur voor kinderen (en hun ouders/begeleiders) ◦ Voorstellingen ◦ Doorlopende animatie en activiteiten ◦ Workshops.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Datum Naam school Naam presentator
Thema: ons jongerenwerk / geloofsopvoeding Thema: geloofsopvoeding/geloofsoverdracht Zondag 16 maart 2014 (aanvang 19:30) Locatie: Levensbron/soos De Jeugdcommissie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Kennismaken met schermen
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Eenvoudig Communiceren 15 jaar Makkelijk Lezen
De educatieve SPEELplaats
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
De weg van de leerling met specifieke
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
IB Klankbordgroep: “Delen van ervaring en kennis om te verbeteren.” 6 oktober 2015.
School en bibliotheek Ons aanbod voor het basisonderwijs.
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
Project 3 Week 6 Plan van aanpak af! * Wegens ziekte van Irene zijn workshops verplaatst naar week 7.
Studiedag ‘Idealen, hoe radicaal is radicaal?’ WORKSHOP CENTRAAL MELDPUNT & DIENST JEUGDINTERVENTIE.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Maatschappelijke Stage in de Sport 23 september 2010.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
Situeering stadstoevlucht (vanaf +/- 1970) etnische verscheidenheid onverschilligheid geen politioneel toezicht gemeenschap >>
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Aura Software: meer dan 25 jaar thuis in schoolbibliotheken
Aura Software: meer dan 25 jaar thuis in schoolmediatheken
Lokaal overlegplatform basisonderwijs 23/10/ 2013
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Info directievergadering
Transcript van de presentatie:

Daisy en leeshulpjes Vrieselhof 24 mei 2011 Onze ervaringen

Doelstellingen Gebruikers zo lang mogelijk toegang tot lezen en leeservaringen geven. Breese bibliotheek is slechts intermediair

Doelgroepen Senioren Kinderen en jongeren met dyslexie Leerlingen secundair onderwijs Iedere geïnteresseerde gebruiker

Projecten Rondleidingen met als thema leeshulpjes en daisy Daisyproject Workshops secundair onderwijs

Rondleidingen met als thema leeshulpjes en daisy Wie:  Seniorenraad Seniorengroepen Individuele gebruikers  Gehandicaptenadviesraad individuele begeleiders

Daisyproject Doelstelling Leerkrachten overtuigen om leerlingen daisyboeken te laten lezen waarom het om de leeservaring gaat. Gaat het om het leestechnische dan eenvoudige kinder- en jongerenboeken.

Daisyproject Wie? basisonderwijs Secundair onderwijs Ouders en leerkrachten

Daisyproject Hoe? Daisy uitgelegd aan de hand van powerpoint Leeshulpjes getoond Spreker over dyslexie bij ouders

Workshops secundair onderwijs Doelstelling: Leerlingen laten kennismaken met leeshulpjes en daisy zodat ze deze kennis hebben en kunnen verspreiden.

Workshops secundair onderwijs Wie? Leerlingen uit richtingen humane, sociaaltechnisch, kinderopvoeding,… Dus alle leerlingen die met mensen werken

Workshops secundair onderwijs Hoe? 1 lesuur Leeshulpjes en daisyboeken tonen Gekaderd in lessenpakket, in samenspraak met leerkracht.

Andere kanalen Individuele gebruikers Onderdeel van rondleidingen

Individuele gebruikers Huisartsen Gebruikers die materialen halen voor senioren Intermediairs: rusthuizen,

Onderdeel van rondleidingen Verenigingen Ouders en kleuters …

Resultaten Daisy wordt niet extra uitgeleend. Aantal gebruikers hebben leeslatjes, loepen, daisytoestel gekocht,… Gebruikers en ook niet-gebruikers vragen info omdat ze het gehoord hebben van… Werk van lange duur