DIE WEIßE ROSE Met dank aan Cristina Bettati.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bedenker van het Daltononderwijs
Advertisements

Het einde van de Eerste Wereldoorlog
CHAPEAU, MIJNHEER FILLON !!! Vertaald uit het Frans – Freddy Storm 02/2010.
Hoofdstuk 6: The great war.
Hitler aan de macht Paragraaf 2.
DE GOEDE WEEK verzamelviering.
Nederland bezet neutraliteitspolitiek.
Il s’appelait Hitler Wetenschaps Onderwijs Nederland Vwo3 Geschiedenis
Anne Frank.
Schnellbrief Heydrich
Het Heilig Avondmaal toont ons als de vervulling van Pesach
Nederland tijdens de bezetting
De opkomst van het christendom
Sigismund Schlomo Freud.. Hij was van Joodse afkomst en daarom werd hij gedwongen Oostenrijk-Hongarije te verlaten en naar het Verenigd Koninkrijk te.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 4 – Verzet.
4. De Wereld na Oorlog na de oorlog.
Nazi Duitsland 3.5, Oorlog.
Nazi Duitsland 3.2, Een wankele republiek.
De eeuw van de Holocaust
Paragraaf 2 Russische revolutie.
Hoofdstuk 3: Het rechte pad? A. Het kwaad…(en het goede)
Het Christendom.
Hoofdstuk 2 W.O II.
Leidens ontzet 3 oktober.
Agressieve politiek van Hitler.
Les 1 De wereld staat in brand
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Zeldzame foto’s van het DERDE RIJK, bewaard door het tijdschrift
4.3 Revolutie in Frankrijk
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
Het verzet Van Linde Brunink.
Aristodamos - Dilios project 300: kleine voorbeeldpresentatie (waarin verschil en overeenkomst door elkaar lopen)
Das Versprechen Hoofdstuk 5 (seite 50-63).
1 1. Dauerverhör = Kruisverhoor 2. Schreibtisch = Bureau
Laurens Tessel Roeland. das Nichtabreisehet feit dat hij niet vertrok die Verzweiflungde vertwijfeling der Schuldde schuld das persönliche Situationde.
Gemaakt door Mika en Gijs
Anne Frank was een joods meisje uit de 2e wereldoorlog.
Historisch Overzicht hoofdstuk 4
Wereldoorlogen Kenmerk 40: Het voeren van twee wereldoorlogen: 43 A: verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens.
Welke oorlog zien we op deze foto?
Ik trouwde met vrouw Right. Ik wist niet dat haar voornaam ALWAYS was!!!
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog
Handelingen 5: 1 En een zeker man, met name Ananias, met zijn vrouw Saffira, verkocht een eigendom, 2 hield iets van de opbrengst achter, met medeweten.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
H3.3 Nederland tijdens de Duitse bezetting
Paragraaf 3.4 Historisch Overzicht
Paragraaf 2.2 Leven in de loopgraven.
Hoofdstuk 3: De Tweede Wereldoorlog Par 1A: Oorlog in Europa
Deze oorlog gaan we echt winnen!
Fehler und Heimtücken Kapitel 2 Aufgabe 44
PARAGRAAF 3.4 HISTORISCH OVERZICHT Nazi Duitsland.
De Vlaamse beweging (tijdens de WOI)
Recht en macht David als koning.
De Opstand in de Nederlanden
SPECIAL EDITION: DE TWEEDE WERELDOORLOG Speciale editie: de Tweede Wereldoorlog.
Karel en Elegast.
Historische overzicht Franse Revolutie
Leerdienst over het komende oordeel Openbaring 20 : Hij zal komen om te oordelen de levenden en de doden Hij houdt zich gereed (hij staat klaar)
Wandelen (bewegen) in Gods genade.. Genade Identiteit Gevoel LIEFDE Verstand Heiliging Schuld.
Myrna, een 5-jarig meisje werd gezien wegens een recente uitspraak aan moeder: ‘papa zit aan mijn plassertje’. Anamnese en lichamelijk onderzoek vertoonden.
2 Er was eens een prinses Catharina de Grootste. Met welk zinnetje beginnen veel sprookjes?  Juist. Met er was eens… Het verhaal van Catharina is echter.
Historische overzicht Bataafse Revolutie
Context 2: Duitsland Les 6 – Nazi’s aan de macht.
De wereldoorlogen 5.4 Nederland bezet
Context 2: Duitsland Les 8 – Verzet.
Thema oorlog & vrede; de tweede wereldoorlog in vogelvlucht
Wereldoorlogen Kenmerk 38 Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Verzet.
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog en verder
Transcript van de presentatie:

DIE WEIßE ROSE Met dank aan Cristina Bettati

DIE WEIßE ROSE Verzetsgroep van studenten in München juni 1942-februari 1943 Geïnspireerd door hun christen Beïnvloed door ervaringen aan het front en berichten van vrienden over massamoorden in Polen en kwaadheid over de deportatie van Joden en tegenstanders van het regime schreven zij pamfletten tegen het Nazi-regime

DIE WEIßE ROSE Leden van Die Weisse Rose Sophie Scholl (1921-1943) Hans Scholl (1918 -1943) Alexander Schmorell (1917-1943) Christoph Probst (1919-1943) Willi Graf (1918-1943) Kurt Huber (1893-1943)

DIE WEIßE ROSE Sophie Scholl (1921-1943) Mei 1942: Studie Biologie en Filosofie in München Haar vriend, Fritz Hartnagel, is in opleiding voor beroepsofficier. In brieven aan hem vraagt zij vaak naar zijn rol als soldaat en verklaar zij hem haar kritische houding: „Ich kann es nicht begreifen, dass nun dauernd Menschen in Lebensgefahr gebracht werden von anderen Menschen. Ich kann es nie begreifen und ich finde es entsetzlich. Sag nicht, es ist für’s Vaterland!“. (5 september 1939)

DIE WEIßE ROSE Hans Scholl Na het vervullen van zijn militaire diensplicht gaat hij in 1939 medicijnen studeren in München. In 1940 moet hij als hospik naar het front. Onder de indruk van de ellende die oorlog veroorzaakt besluit hij in het verzet te Tussen 27 juni und 12 Juli 1942 schrijven en verzenden hij en Alexander Schmorell de eerste vier pamfletten. Hans aan het Oostfront, zomer 1942

DIE WEIßE ROSE Op 18 februari 1943 worden Hans en Sophie in de universiteit betrapt op het verspreiden van pamfletten en gearresteerd Tijdens zijn verhoor verklaart Hans dat hij zich verplicht voelde in het verzet te gaan omdat hij niet onverschilledig tegenover het lot van zijn land stond . Zijn laatste woorden waren: ES LEBE DIE FREIHEIT!

DIE WEIßE ROSE Alexander Schmorell De opleiding van Alexander Schmorell tot soldaat stroken niet met zijn verlangen naar vrijheid en onafhankelijkheid Als student medicijnen in München leert hij Hans en Willi kennen Hij is van het begin af aan betrokken bij Die Weißen Rose Na de arrestatie van Hans en Sophie probeert hij onder te duiken op het platteland. Hij moet echter terugkeren naar München waar hij wordt gezocht. Alexander Schmorell (links) en Hans Scholl.

DIE WEIßE ROSE Christoph Probst Na de arbeitsdienst en militaire dienst begint Christoph Probst in 1939 aan zijn medicijnenstudie in München. Op 21-jarige leeftijd trouwde hij met Herta Dohrn. In Die Weisse Rose bleef bij op de achtergrond, omdat hij zijn verantwoordelijkheid tegenover zijn gezin voelde. Hans en Sophie Scholl probeerden tevergeefs zoveel mogelijk schuld op zich te nemen om Probst te redden. Kort voor zijn executie liet Probst zich katholiek dopen

DIE WEIßE ROSE Willi Graf Willi Graf is al vanaf zijn jeugd tegenstander van het Nationaal-Socialisme. Volgens hem moet een christen ook politiek denken en handelen Als medicijnen student in Bonn moet hij dienstnemen en hij vecht zowel aan het West- als aan het Oostfront. Na zijn arrestatie wordt hij geregeld door de Gestapo verhoord: hij moet namen van tegenstanders van het Nationaal-Socialsime verraden, maar hij zwijgt. In een afscheidsbrief aan zijn zuster Annalise schrijft hij: “Sie sollen weitertragen, was wir begonnen haben”.

DIE WEIßE ROSE Kurt Huber Kurt Huber was hoogleraar psychologie en filosofie aan de universiteit van Munchen. Hij maakte zich kwaad over het feit dat niet de Bolsjewieken, maar zijn eigen landgenoten en zijn eigen regering systematisch ,mensen vermoordden. Van patriot werd hij daarom tegenstander van het nazi-regime. Hij schrijft het laatste pamflet Sterke en moedige tegenstander van rechter Roland Freisler, die hem zijn doctorstitel afneemt.

DIE WEIßE ROSE Alle leden zijn door Roland Freisler van het Volksgerichtshof veroordeeld tot de dood door de guillotine

DIE WEIßE ROSE Graf van Hans en Sophie Scholl and Christoph Probst