B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t E-learning in the New Economy –Twee voorbeelden van ‘groupware’ en samenwerking in groepen m.b.v. ICT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rick, Leontine, N’ketia, Tim, Cansu
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
Wisselen van rol – Wisselen van groep In elke groep is één leider en zijn er drie uitvoerenden. Degene die aan de beurt is om leider te zijn, schuift soms.
“Hoe kom ik aan klanten?”
De quiz bestaat uit 13 vragen.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Lesgeven en begeleiden
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Michel Visser Founder EesySoft
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
2004-nu: Safe Assign(-ment) op de VU
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Praktijkpresentatie:
Stepnet Oorspronkelijk ontworpen als DE WEEKKRANT: “een selectie uit Trouw en de Volkskrant voor de Tweede Fase van HAVO en VWO”.
Nieuwsgroepen en zo Communicatie met studenten bij grote en kleine vakken.
Elasticiteiten.
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
 Goede communicatieve vaardigheden hebben.  Als goede ICT-Beheerder moet je de Nederlandse en Engelse taal kunnen beheersen.  Kunnen functioneren in.
Social media Gemaakt door: Hassie en Sanne. 1.De rol van social media in marketing & internetstrategie De rol van social media in marketing & internetstrategie.
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Aan de slag met de BETERapp
Visie & Strategie.
Gespreksvaardigheden
Visie & Strategie.
Zeggenschap voor zorgvragers
Kennismanagement & Sociale media
Made by: BadBoysBroekhin
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Praktijkervaring en reflectie
LOB normen en waarden Wat wil ik?.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Retrospective.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Wat ons algemeen opviel
acht locaties in Zeeland en Zuid Holland
Bijeenkomst ‘Blended Learning’ 22 maart 2016
Innovatie in het onderwijs
Pilot computers in examenzalen Eerste resultaten
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Het tweede LOS-gesprek
De voordelen en nadelen van betaalmethodes
Transcript van de presentatie:

B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t E-learning in the New Economy –Twee voorbeelden van ‘groupware’ en samenwerking in groepen m.b.v. ICT NV Nederland: aandelenspel Management-vaardigheden: collectief onderzoek doen Rob van Tulder Business-Society Management

 NV Nederland  aandelenspel  Looptijd: (eventueel gecontinueerd in 2002, trimester vijf).  Jaar twee, trimester twee.

B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t  NV Nederland  aandelenspel  Looptijd: (eventueel gecontinueerd in 2002, trimester vijf).  Jaar twee, trimester twee.  Uitgifte van aandelen, waarmee “gespeeld” kon worden (t.b.v. bonuspunt).  Aan- en verkopen op basis van een nog-niet-gespecificeerd mandje van aandelen; wekelijks werd deze index op het web (nog geen blackboard) bekend gemaakt.  Degene die achter de samenstelling van de index kwam kon ook “incasseren”.  Elke bijeenkomst werd een aandeelhoudersvergadering gesimuleerd waar op basis van stemmingen de aandelenkoersen in waarde konden stijgen/dalen.

B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t  NV Nederland  aandelenspel  Looptijd: (eventueel gecontinueerd in 2002, trimester vijf).  Jaar twee, trimester twee.  Uitgifte van aandelen, waarmee “gespeeld” kon worden (t.b.v. bonuspunt).  Aan- en verkopen op basis van een nog-niet-gespecificeerd mandje van aandelen; wekelijks werd deze index op het web (nog geen blackboard) bekend gemaakt.  Degene die achter de samenstelling van de index kwam kon ook “incasseren”.  Elke bijeenkomst werd een aandeelhoudersvergadering gesimuleerd waar op basis van stemmingen de aandelenkoersen in waarde konden stijgen/dalen.  Doelstelling: nuttig gebruik maken van groot college (aandeelhoudersvergadering als fenomeen waarin normaal ook grote groepen samenkomen); besluitvormingsprocessen simuleren; groepssamenwerking bij aandelenspel; actief internetgebruik stimuleren.  Concreet probleem: Beperkt aantal studenten deed zeer actief mee in discussiegroepen; andere studenten zeurden.  Ander middel wat mogelijk werd: continue enquete onder studenten naar hun mening.

B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t  MANAGEMENTVAARDIGHEDEN  collectief onderzoek doen met blackboard  Looptijd: begonnen in december  Jaar twee, trimester twee.

B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t  MANAGEMENTVAARDIGHEDEN  collectief onderzoek doen met blackboard  Looptijd: begonnen in december  Jaar twee, trimester twee.  Drie opdrachten door studenten op basis van electronisch aangeleverde analyse-sheets:  Hoe word je een CEO.  Zelf-analyse op managementvaardigheden.  De dagindeling van een manager.  In samenwerking met Financieele Dagblad (elke student electronisch abonnement) --> digitale bron van informatie  Met controlegroepen voor ‘juiste’ analyse.  Analyses worden gechecked op betrouwbaarheid (pass/fail alleen mogelijk).  Daarna worden de gegevens aan elkaar gekoppeld teneinde de resultaten van het eigen collectieve onderzoek te publiceren. Is weer input voor het volgende college, waarna de docent daar commentaar opgeeft.

B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t  MANAGEMENTVAARDIGHEDEN  collectief onderzoek doen met blackboard  Looptijd: begonnen in december  Jaar twee, trimester twee.  Drie opdrachten door studenten op basis van electronisch aangeleverde analyse-sheets:  Hoe word je een CEO.  Zelf-analyse op managementvaardigheden.  De dagindeling van een manager.  In samenwerking met Financieele Dagblad (elke student electronisch abonnement) --> digitale bron van informatie  Met controlegroepen voor ‘juiste’ analyse.  Analyses worden gechecked op betrouwbaarheid (pass/fail alleen mogelijk).  Daarna worden de gegevens aan elkaar gekoppeld teneinde de resultaten van het eigen collectieve onderzoek te publiceren. Is weer input voor het volgende college, waarna de docent daar commentaar opgeeft.  Doelstellingen: bewustzijn creëren van managementvaardigheden; nut van samenwerken in onderzoek duidelijk maken; ‘ins’ en ‘outs’ van dergelijk onderzoek duidelijk maken; opkrikken content van hoorcolleges; inzicht krijgen in de kennis van de medestudenten (opdracht twee).  Concrete problemen met verzenden van opdrachten  papieren versie altijd nog nodig!

B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t Problemen Stabiliteit van het netwerk wordt excuus  moeilijker om een tijddeadline in te stellen. ‘Gezeur’ van studenten neemt (in eerste instantie) toe.

B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t Problemen Stabiliteit van het netwerk wordt excuus  moeilijker om een tijddeadline in te stellen. ‘Gezeur’ van studenten neemt (in eerste instantie) toe. Als het op het blackboard staat, wil dat nog niet zeggen dat studenten het gelezen hebben... Upgrading van eigen computers is voortdurend nodig.

B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t Problemen Stabiliteit van het netwerk wordt excuus  moeilijker om een tijddeadline in te stellen. ‘Gezeur’ van studenten neemt (in eerste instantie) toe. Als het op het blackboard staat, wil dat nog niet zeggen dat studenten het gelezen hebben... Upgrading van eigen computers is voortdurend nodig. Ook als niet-coördinator word je doelwit van vele mailtjes (studenten weten de cc toets ook te vinden!) Alles moet in college herhaald worden en op papier. verzendmogelijkheden van blackboard zijn nog beperkt (bijvoorbeeld geen bevestiging van verzenden; lastig ingeleverde informatie te bewerken)  daardoor problemen met status inleveren.

B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t Per saldo…. …. Een persoonlijk oordeel

B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t Per saldo…. …. Een persoonlijk oordeel  (nog) niet onverdeeld positief

B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t Per saldo…. …. Een persoonlijk oordeel  (nog) niet onverdeeld positief Het is leuk als je wilt experimenteren met ICT….. ………

B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t Per saldo…. …. Een persoonlijk oordeel  (nog) niet onverdeeld positief Het is leuk als je wilt experimenteren met ICT….. ………maar dat moet dan wel een waarde in zich vertegenwoordigen, omdat je anders gauw gedesillusioneerd raakt.

B u s i n e s s - S o c i e t y M a n a g e m e n t Per saldo…. …. Een persoonlijk oordeel  (nog) niet onverdeeld positief Het is leuk als je wilt experimenteren met ICT….. ………maar dat moet dan wel een waarde in zich vertegenwoordigen, omdat je anders gauw gedesillusioneerd raakt.  ICT absoluut noodzakelijk, dus doorgaan …….maar met realistischer ondersteuning!

B u s I n e s s - S o c I e t y M a n a g e m e n t