1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post 3.3.2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Menno Karres Lead Auditor
Communicatie en draagvlak
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Corporate Portfolio Management
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Facility management en inkoop
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Tien lessen uit het Noorden
Strategie en Indelingsprincipes
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Enterprise Document Management Fase
Deel anders, mijn organisatie
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Workshop ‘visieversneller’
Help! Verzuim voorkomen
Visie & Strategie.
Tatiana Constandse John Ouderling.
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
Project ‘Ernstig betrokken’
DMK – week 2.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Crossmedia in een marketing fullservice bureau
STRATEGISCHE CONTENTMARKETING CONTENTMARKETING IS OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN Stelling CONTENTMARKETING IS OUDE WIJN IN NIEUWE ZAKKEN.
Intranet en dan… Hoe beheer en ontwikkel je een intranet in een complexe organisatie als de Universiteit Utrecht?
MVI ambities opstellen doe je samen
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Meldingen registratie business information management
Co-creatie kan plaatsvinden met: Publiek Andere culturele organisaties
Apeldoorn.nl vernieuwd live op 6 februari a.s.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Business case Enterprise Service Bus
Case: Nieuwe website Anne Heining (M&C
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post

2 Het ontstaan van selfservice binnen de (grote) organisatie Er is persoonlijk overtuiging –Een nieuw idee is niet organisatie-, maar persoonsgerelateerd –Hoeveel “believe” heb je om door te gaan Er wordt nog geen business noodzaak gezien –Draagt het bij aan Ebit –Past het in strategie Er is onduidelijkheid over ICT impact –Hoe werkt techniek? –Mag het van ICT? Er is geen duidelijke aanpak –Weet een idee-drager waar hij heen moet –Zit de idee-ontvanger hierop te wachten

3 Stap 1: idee fase 1.Maak bewijsvoering voor persoonlijke overtuiging –Toon op eerste managementlaag je idee –Toon wenkend perspectief –Vraag probeerbudget / tijd –Stel een pilot voor in een afgeschermde speelomgeving 2.Hang je idee op aan de strategische kapstok –Toon de noodzaak –Toon hoe logisch het past –Toon het what-if-not scenario –Idee is NIET van jou maar van organisatie Als positief is, dan…. Wees niet bang!

4 Stap 2: … is het tijd voor een pilot 1.Toon representativiteit van pilot omgeving: –In welke mate is de omgeving een goede weergave van de werkelijkheid –Stel dat het mislukt, hoe groot is de schade –Bepaal de benodige pilot-tijd 2.Toon resultaat van pilot: –Toon alleen het gerealiseerd effect binnen de pilot –Toon geïnvesteerde tijd / geld 3.Toon representativiteit van pilot resultaat: –Laat (niet direct) zien dat resultaat kopieerbaar is –Zorg dat alle argumenten what-if-not binnen pilot worden beantwoord Toon wenkend perspectief: –Als niet meer ter discussie staan…..

5 Stap 3: … dan is het tijd voor de businesscase 1.Toon het wenkend perspectief –Vergroot resultaten van de pilot in geld –Vergroot resultaten van de pilot in tijd(sbesparing) –Vergroot resultaten van de pilot in KTV 2.Toon de visie / mening (draagvlak) van de betrokken afdeling –Contentverantwoordelijken (marketing & communicatie) –Mediumverantwoordelijken (kanaaleigenaar internet EN callcenter) –Mediumverantwoordelijken (interne ICT organisatie) 3.Toon benodigde middelen: –In tijd –In geld Toon wenkend perspectief: –Als niet meer ter discussie staan…..

6 Stap 4: … is het tijd voor de uitrol 1.Communiceer met de betrokkenen voordat je begint –Management (besluitvormend) is niet gelijk aan deelnemers –Afdelingen hebben verschillende doelstellingen (pilot ≠ uitrol) –Zorg voor vraagbaak in je project voor je omgeving –Door communiceren wordt proces onomkeerbaar 2.Zorg voor de juiste inhoud van je selfservice module –Inventariseer bij de verschillende kanalen de (meest) gestelde vragen –Bepaal welke vragen je wel en niet via selfservice wil beantwoorden –Bepaal welke klanten je wel en niet via selfservice wil bedienen –Bepaal ism leverancier wat er technisch wel of niet kan worden beantwoord 3.Zorg voor beperkte scope bij update van meest gestelde vragen –Geen centrale database Indien gereed is…

7 Stap 5: … is het tijd voor de buitenkant 1.Bepaal hoe je selfservice terug wilt laten komen in je website –Op voorkant –In userinterface –Kijk ook naar Postbank, UWV, Rabo, KLM, etc 2.Zorg voor de technische inrichting –Bepaal wat je “inhouse” wilt hebben (applicatie & content) Indien gereed is…

8 Stap 6: … is het tijd voor de beheersorganisatie 1.Je bent te laat als je het beheer dan nog moet regelen –Zorg voor tijdige inrichting van je selfservice (inhoud) –Zorg voor content beheer (invoer) –Zorg voor applicatiebeheer –Zorg voor signalen wanneer selfservice faalt (geen match / error) 2.Zorg voor rapportage over effect –Hoeveel selfservicegebruik heb je in eerste maanden –Wat is het effect in het callcenter –Is er een kengetal te ontwikkelen om aantal clicks te koppelen aan aantal calls 3.Koppel je kanalen qua informatie aan elkaar  Zorg na verloop van tijd voor meer consistentie in je antwoorden  Verrijk je vragen en antwoorden over de kanalen heen  Zorg voor terugkoppeling naar content/productverantwoordelijke Als goed gaat…. Indien gereed is…

9 Stap 7: … is het tijd voor presentaties bij Emerce Vragen?