Workshop: gender mainstreaming Alexandra van Selm en Rahma El Hannoufi, E-Quality
Begrippen: ‘gender’ en ‘mainstreaming’ Gender ≠ sekse Gender = de sociale en culturele verschillen Mainstreaming = continue strategie
Hoeveel vrouwen zitten er in de Eerste Kamer?
Welke groep vrouwen is economisch het meest zelfstandig? Surinaamse vrouwen Autochtone vrouwen Turkse vrouwen
Hoeveel procent van de directie in het basisonderwijs is vrouw? 40% 60 % 20 %
Hoe groot is het percentage mannen dat een fulltime werkende moeder nadelig vindt voor het gezinsleven? 60% 50% 30%
Hoeveel uur besteden mannen en vrouwen in Nederland per week gemiddeld aan onbetaalde arbeid? 20 uur (m) en 35,5 uur (v) 19,8 uur (m) en 48 uur (v) 19,6 uur (m) en 40,5 uur (v)
Waarom gender mainstreaming? EQUAL = gelijkheid = gelijke kansen
Bijlage 11 - vier punten Problematiek Activiteiten Momenten Expertise en OP
Aandachtspunten beschrijving problematiek Algemene arbeidsmarktverschillen Projectspecifieke verschillen Primaire doelgroepen Beeldvorming Houding jongens en mannen
Activiteiten en momenten - aandachtspunten Werving en selectie Verloop deelnemerstrajecten Monitoring en evaluatie Disseminatie en mainstreaming
Expertise en OP - aandachtspunten Gedeelde verantwoordelijkheid M/V verhouding in stuurgroep Opbouwen gender expertise Externe expertise
Overige aspecten Budget Het transnationale partnerschap (TP)