16.1 © 2002 by Prentice Hall Hoofdstuk 16 Management van internationale informatiesystemen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

De fundamenten van de organisatiestructuur
De marketing-omgeving
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Informatiesystemen binnen de onderneming
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Arbeidstevredenheid en prestaties
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Business Marketing Sabine Vermuyten
Klassieke AO Leseenheid1
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Informatiesystemen, organisaties, management en strategie
H7: Productmanagement.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Organisatiestructuur en
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 20 Internationale marketing
Kansen voor Samenwerken
Schitterende Organisaties®
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
Herman Krommendam 23 september 2009
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Management Accounting Management Control
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
De structuur van de economie
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
Internationale marketing
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Internationale marketing
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
OPENINGSCASE: Dräger Safety creëert een wereldwijde supply chain
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

16.1 © 2002 by Prentice Hall Hoofdstuk 16 Management van internationale informatiesystemen

16.2 © 2002 by Prentice Hall Na dit hoofdstuk ben je in staat om: de belangrijkste factoren achter de toenemende internationalisering van het zakenleven te benoemen;de belangrijkste factoren achter de toenemende internationalisering van het zakenleven te benoemen; wereldwijde strategieën voor het ontwikkelen van bedrijven te vergelijken;wereldwijde strategieën voor het ontwikkelen van bedrijven te vergelijken; te demonstreren hoe informatiesystemen verschillende wereldwijde strategieën ondersteunen;te demonstreren hoe informatiesystemen verschillende wereldwijde strategieën ondersteunen;*

16.3 © 2002 by Prentice Hall Na dit hoofdstuk ben je in staat om: de ontwikkeling van internationale informatiesystemen te plannen;de ontwikkeling van internationale informatiesystemen te plannen; de belangrijkste technische alternatieven bij de ontwikkeling van wereldwijde systemen te evaluerende belangrijkste technische alternatieven bij de ontwikkeling van wereldwijde systemen te evalueren*

16.4 © 2002 by Prentice Hall Managementuitdagingen Groei van internationale informatiesystemenGroei van internationale informatiesystemen Internationale informatiesystemen organiserenInternationale informatiesystemen organiseren Wereldwijde systemen beherenWereldwijde systemen beheren Technologische vraagstukken en mogelijkhedenTechnologische vraagstukken en mogelijkheden*

16.5 © 2002 by Prentice Hall Internationale IS-architectuur Basissysteem dat nodig is om internationale handels- en andere activiteiten te coördineren *

16.6 © 2002 by Prentice Hall Internationale omgeving: zakelijke drijfveren en uitdagingen Internationale ondernemingsstrategieën Organisatiestructuur Management- en bedrijfsprocessen Technologische platform Internationale informatiesysteemarchitectuur Internationale IS-architectuur

16.7 © 2002 by Prentice Hall Internationale zakelijke drijfveren Algemene culturele factoren: Internationale communicatie- en transporttechnologieënInternationale communicatie- en transporttechnologieën Internationale cultuurInternationale cultuur Internationale sociale normenInternationale sociale normen Politieke stabiliteitPolitieke stabiliteit Internationale kennisbasisInternationale kennisbasis*

16.8 © 2002 by Prentice Hall Internationale zakelijke drijfveren Specifieke zakelijke factoren: Internationale marktenInternationale markten Internationale productie en bedrijfsvoeringInternationale productie en bedrijfsvoering Internationale coördinatieInternationale coördinatie Internationale arbeidsplaatsenInternationale arbeidsplaatsen Internationale economies of scaleInternationale economies of scale*

16.9 © 2002 by Prentice Hall Uitdagingen en obstakels voor internationale bedrijfssystemen Algemeen: Cultureel particularismeCultureel particularisme Sociale verwachtingenSociale verwachtingen Politieke wetgevingPolitieke wetgevingSpecifiek: TelecommunicatiestandaardenTelecommunicatiestandaarden Betrouwbaarheid netwerkenBetrouwbaarheid netwerken Snelheid gegevensoverdrachtSnelheid gegevensoverdracht Tekort aan ervaren consultantsTekort aan ervaren consultants*

16.10 © 2002 by Prentice Hall Internationale strategieën en bedrijfsorganisatie Nationale exporteur: centralisatie in het thuislandNationale exporteur: centralisatie in het thuisland Multinational: centrale thuisbasis, gedecentraliseerde productie, verkoop, marketing in andere landenMultinational: centrale thuisbasis, gedecentraliseerde productie, verkoop, marketing in andere landen Franchise: product wordt in eerste instantie in thuisland ontwikkeld en geproduceerd, afhankelijk van lokale werknemers voor het produceren en marketen van het product in andere landenFranchise: product wordt in eerste instantie in thuisland ontwikkeld en geproduceerd, afhankelijk van lokale werknemers voor het produceren en marketen van het product in andere landen*

16.11 © 2002 by Prentice Hall Internationale strategieën en bedrijfsorganisatie Transnationale organisatie: internationaal opererende onderneming, geen nationale hoofdkantoren, waardetoevoegende activiteiten worden geleid vanuit een internationaal perspectief, vraag en aanbod zijn op elkaar afgesteld, voordeel halen uit lokale concurrentievoordelenTransnationale organisatie: internationaal opererende onderneming, geen nationale hoofdkantoren, waardetoevoegende activiteiten worden geleid vanuit een internationaal perspectief, vraag en aanbod zijn op elkaar afgesteld, voordeel halen uit lokale concurrentievoordelen*

16.12 © 2002 by Prentice Hall Internationale bedrijfsstrategie en -structuur Internationale bedrijfsstrategie en -structuur Functie FunctieNationaleexporteur Mulitnational Franchise Transnationale organsiatie Productie Productie Centraal Centraal Decentraal Decentraal Gecoördineerd Gecoördineerd Financiën/boekhouding Financiën/boekhouding Centraal Centraal Centraal Centraal Centraal Gecoördineerd Gecoördineerd Verkoop/marketing Gemengd Gemengd Decentraal Decentraal Gecoördineerd Gecoördineerd Personeelszaken Centraal Centraal Gecoördineerd Gecoördineerd Strategisch management Strategisch management Centraal Centraal Gecoördineerd Gecoördineerd Strategie

16.13 © 2002 by Prentice Hall Internationale informatiesystemen Centraal: hoofdkantoor in thuislandCentraal: hoofdkantoor in thuisland Gedupliceerd: kopieën van het thuissysteem worden op andere locaties gebruiktGedupliceerd: kopieën van het thuissysteem worden op andere locaties gebruikt Decentraal: elke eenheid heeft een uniek systeemDecentraal: elke eenheid heeft een uniek systeem Genetwerkt: geïntegreerd en gecoördi- neerd systeem op alle locatiesGenetwerkt: geïntegreerd en gecoördi- neerd systeem op alle locaties*

16.14 © 2002 by Prentice Hall Strategie Systeem- Systeem- Nationale NationaleMultinational Transnationale Transnationale configuratie configuratie exporteur exporteur Franchise Franchise onderneming onderneming Gecentraliseerd Gecentraliseerd X Gedupliceerd Gedupliceerd X Gedecentraliseerd GedecentraliseerdxXx Genetwerkt GenetwerktxX X : Dominant patroon x : Opkomend patroon Configuratie internationale informatiesystemen

16.15 © 2002 by Prentice Hall Reorganisatie van de onderneming Waardetoevoegende activiteiten organiseren om concurrentievoordeel te behalenWaardetoevoegende activiteiten organiseren om concurrentievoordeel te behalen Systemen ontwikkelen en gebruiken op elk niveau: nationaal, regionaal en internationaalSystemen ontwikkelen en gebruiken op elk niveau: nationaal, regionaal en internationaal Eén hoofdkantoor: een internationale chief information officerEén hoofdkantoor: een internationale chief information officer*

16.16 © 2002 by Prentice Hall Overeenkomst over gebruikerseisenOvereenkomst over gebruikerseisen Introductie van veranderingen in bedrijfsprocessenIntroductie van veranderingen in bedrijfsprocessen Coördinatie van applicatieontwikkelingCoördinatie van applicatieontwikkeling Coördinatie van softwareCoördinatie van software Aanmoedigen plaatselijke gebruikers om systeem te accepterenAanmoedigen plaatselijke gebruikers om systeem te accepteren* Internationale systemen ontwikkelen

16.17 © 2002 by Prentice Hall Strategie: verdeel, heers en bevredig Benoem belangrijkste bedrijfsprocessenBenoem belangrijkste bedrijfsprocessen Benoem kernsystemen die centraal gecoördineerd moeten wordenBenoem kernsystemen die centraal gecoördineerd moeten worden Kies een benadering: incrementeel, groots ontwerp, evolutionairKies een benadering: incrementeel, groots ontwerp, evolutionair Maak duidelijk wat de voordelen zijnMaak duidelijk wat de voordelen zijn*

16.18 © 2002 by Prentice Hall Implementatietactieken Coöptatie: betrek oppositie bij het ontwikkelings- en implementatieproces van de oplossing, zonder de controle over de richting en het type verandering uit handen te gevenCoöptatie: betrek oppositie bij het ontwikkelings- en implementatieproces van de oplossing, zonder de controle over de richting en het type verandering uit handen te geven Transnationale centers of excellence: focus op specifieke bedrijfsprocessenTransnationale centers of excellence: focus op specifieke bedrijfsprocessen*

16.19 © 2002 by Prentice Hall Belangrijkste technische vraagstukken Integratie hardware en softwareIntegratie hardware en software ConnectiviteitConnectiviteit Software: taal kan een struikelblok zijnSoftware: taal kan een struikelblok zijn*

16.20 © 2002 by Prentice Hall Hoofdstuk 16 Management van internationale informatiesystemen