Asfalt in de waterbouw Hessel Voortman Arcadis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Multifunctionele kering Science Park Amsterdam
Advertisements

Themaweek Water Sectie Techniek.
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
Paragraaf 1 – Mondiale patronen: welvaart en welzijn
Constructief Ontwerpen Les 01
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Risico’s en gevaren van techniek
De zeven spelregels van de ecologische siertuin,
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Klimaatverandering en het waddengebied:
Uitbreiding Spuicapaciteit Afsluitdijk
Reactie op voorstellen voor de gassamenstelling in de toekomst 13 oktober 2011 Stijn Schlatmann.
Informatieavond Kustwerk Katwijk
Over glas en plas 1.Glas, glas... 2.Glas van binnen? 3.Glas van buiten, landschappelijke inpassing, als het ware 4.Niet hier, maar verderop... 5.De.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Wat is het nut van de dijken?
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
TW-lezing geotechnische risico evaluatie versterking Afsluitdijk
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Powerpont Rosa.
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Hoofdstuk 4 Nederland: wateroverlast – Dreiging aan de voordeur Paragraaf 8 t/m 11
“Landgoed de Logt” Gebiedsontwikkeling op basis van samenwerking
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
ARCHITECTUUR ‘05 PROJECT "WONEN OP HET WATER" PROJECT “LEVEN OP HET WATER” M.J.W.Steltenpöhl ARCHITECTUURcursus ‘05 DATUM:
De watersnoodramp van 1953.
Het coachen van voetballen
HWBP Project Overstijgende Verkenning Waddenzeedijken Productinnovaties dijkbekledingen Mark Klein Breteler Deltares . ..
De overslagbestendige dijk
Vincent Staats, Max Frambach en Dennis van Leeuwen
Hydraulische Randvoorwaarden
Dijkbekledingen Inge van Vilsteren KOAC-NPC.
Wonen in Nederland § 2.2 Koffers pakken….
“De 10 groene geboden”. Huidige stand in ons gebied Bedreigingen: alles moet overal kunnen mentaliteit Gevolg  nivellering van het typische landschap.
Duurzaamheid in de Nederlandse kledingsector. Opzet drieluik Visie Ervaringen MODINT Initiatieven 26 februari
Hoog water op het schoolplein?
Hoog water op het schoolplein? Versie: Kustzone. Hoofdstuk 1. Introductie.
Hoog water op het schoolplein?
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Wat is belangrijk? Dat we Gods goedheid beleven Dat we dagelijks veranderen Dat we op weg zijn naar heerlijkheid Dat we leren zien met Gods ogen.
Regenwormen.
Bodemgeschiktheid.
Markermeer: Watersysteem, hydraulische randvoorwaarden en pompen Markermeerdijken Noord-Holland Harold van Waveren Rijkswaterstaat.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
HERHALING KUSTEN Wateroverlast. Veranderend landsschap  Grote dynamiek  Opbouw (aanvoering zand) bij gunstige wind en getijdenwerking  Afbraak (stukken.
Taak Bouwpathologie, Renovatie en Onderhoud Charlotte Swertvaegher 2MAK Dirk Gijsemans.
Welkom Makkum 18 januari 2016 Ks presentatie Kosta.
Agenda locatie 3 ■ Sociaal veilig ontwerp en beheer ■ Beeldkwaliteit en landschappelijke inpassing ■ Technische veiligheid ■ Beheer en onderhoud ■ Kosten.
Presentatie dijkversterkingen Kruiningen- en Zimmermanpolder.
SamenMeeNaarDeA2? Goes, 28 sept Situatie 2 Goes, 28 sept 2015.
2 vwo 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 8-10
2 TH Hoofdstuk 4 Water § 7-8 Wereld. Bijna 7 m onder de zeespiegel Laagste punt van Nederland: hoe laag? Laagste punt.
2 hv 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
DEELPROJECT WATER GROEPJE 6 JOCHEM, NATHAN, JESSE EN GERT-JAN DOCENT VAN DEN BROEK.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Marconi Rondetafelgesprek op 30 juni Gezamenlijke verkenning Marconi Opening door Emme Groot (burgemeester gemeente Delfzijl) Toelichting door Jornand.
Duurzame energie en ruimtelijke ordening Inpassing in het cultuurlandschap Els Romeijn Adviseur erfgoed en ruimte.
HsPS5 paardenbodems.
Vijvers / waterpartijen
Heemraad Waterkeringen, Educatie en Internationale zaken
Van documenteren naar afstemmen en terug…
POV-dag 2017: Delen, durven & doen!
Evalueren doe je vooraf
Durgerdam 15 januari 2018 Verdiepingsslag oplossingsmogelijkheden – Martin Schepers Handhaving huidige kruinhoogte Innovatieve oplossingen POV MACRO S.
Dijkverbetering Eemshaven-Delfzijl
Kunststoffen – nylon (PA)
Transcript van de presentatie:

Asfalt in de waterbouw Hessel Voortman Arcadis

Programma Dijkontwerp en de zin van bekledingen Eisen aan bekledingen Bekledingen in soorten en maten Waarom wel asfalt? Waarom geen asfalt? Overslagdijken; Pettemer Zeewering en Afsluitdijk

Dijk - Duin En als het dan klaar is, ziet het er bij storm zo uit. Het achterland veilig achter een dijk die goed is ontworpen en gebouwd. Daar mogen we met z’n allen heel trots op zijn! 3

Belastingzones > MHW: golfoploop Binnenzijde: overslag GHW - MHW: zware golfaanval GLW - GHW: dagelijks “nat”, dagelijks lichte golfaanval < GLW: permanent onder water

Eisen aan bekledingen Bestand tegen optredende belastingen Berijdbaar Bestand tegen zettingsverschillen Inspecteerbaar (zichtbaar faalgedrag) Technisch duurzaam Milieutechnisch duurzaam “Toetsbaar”

Toetsbaar

Bekledingen in soorten en maten

Dijkbekledingen Gepenetreerde breuksteen 8 Is bestand tegen zwaardere golfaanval dan steenzetting en kan worden toegepast als: Voor losse stortsteen zeer zware steen nodig is. Toepassing van afgieten zorgt dan voor het lichter houden van de stenen en daardoor een betere uitvoerbaarheid De golfaanval een zware constructie rechtvaardigt, maar de ligging onder GHW is, waar WBA niet kan worden toegepast Schelphoek 2005 8

Dijkbekledingen Asfalt 9 Waterbouwasfalt en open steenasfalt worden beide in de regel toegepast boven Gemiddeld Hoog Water. Vooral waterbouwasfalt is een sterk materiaal dat in relatief kleine laagdiktes (decimeters) een sterke bekleding geeft Open Steenasfalt is wat zwakker en wordt vooral toegepast hoger op het talud als de aanval te zwaar is voor gras (Ellewoutsdijk, overslagdijken) Nadat de bekleding is gekozen gaan ontwerpers rekenen. Bepaal hoe de zee eruit ziet bij een storm die klopt met de “dobbelsteen” (dat hebben ook de Zeeuwen onder ons nog nooit gezien; is erger dan 1953….); golfhoogte, waterstand Daarna: Keuze betonzuilen: uitrekenen hoe hoog de betonzuilen moeten zijn om te zorgen dat ze blijven liggen bij de ontwerpstorm Keuze asfaltbekleding: uitrekenen dikte Keuze stortsteen: uitrekenen steensortering 60-300 kg, 300-1000 kg Etc En hoe berekenen ontwerpers hoe dik de bekleding moet zijn? Dat doen we met modellen Neeltje Jans Design and Construct 2005 9

Deltawerken Rechtsboven asfaltschip Jan Heijmans. (Van Bitumarin dochterbedrijf) 10

Waarom asfalt? Vaak kostenvoordeel tov andere harde bekledingen Flexibel (volgen ongelijke zettingen) Regenererend vermogen na storm

Waarom geen asfalt? Indien mogelijk heeft gras op klei voorkeur Aanzicht, landschappelijke inpassing Beheerdersvoorkeuren (mogelijkheden voor herstel van stormschade; eerdere ervaringen) Slechte score op duurzaamheid; nieuwe materialen winnen vaak juist op dat punt

Waar evt. asfalt? Steunberm; patroongepenetreerde breuksteen Onder GHW; vol-en-zat gepenetreerde breuksteen Tussen GHW tot iets boven MHW; waterbouwasfaltbeton Kruin en binnentalud. Als de ruimte er is dan liever gras

Overslagdijken

Overslagdijken Teveel golfoverslag vreet het binnentalud aan en leidt zo bezwijken in Traditioneel opgelost door beperken overslagdebiet door kruinverhoging Twee drijfveren voor overslagdijken: Kruinverhoging vergt ruimtebeslag Beperken overslagdebiet niet altijd noodzakelijk

Overslagdijk Pettemer

Overslagdijk Pettemer Eén van de varianten in het MER (afgevallen) Voordeel: beperking ruimtebeslag van de versterking Afgevallen vanwege: Beeldvorming in de omgeving (wateroverlast door overslag) Zorg over het aanzicht van de dijk

Versterking Afsluitdijk

Verhogen of overslagbestendig? Verhoogde dijk (ontwerp RWS) Overslagbestendige dijk (ARCADIS, Dredging International, Nuon, H+N+S architecten)

Drijfveren voor overslagdijk Laagste kosten; geen aanpassing Rijksweg en minder materiaal Respect voor de cultuurhistorie (“Lely’s dijk”) Overslag is toelaatbaar vanwege de omvang van het IJsselmeerbekken Toepassen “natuurlijke toplaag” om karakter Afsluitdijk te behouden Het hoeft geen asfalt te worden

Samenvatting In het ontwerp moet asfalt “winnen” van andere materialen .... ... en doet dat vaak ook als vervormingscapaciteit nodig is Bedreigingen: slecht verklaarbare schades, (milieutechnische) duurzaamheid Overslagdijken kansrijk bij ruimtegebrek (dus vaak), maar hoeven niet in asfalt