Hoe je lesmateriaal inzet op weg naar de pvb?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
OUDERINFORMATIEAVOND
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Welkom in klas VP Mentoren:
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Arrangementen Groen Proeven
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Programma Groen kompleet
BattleBots The school battle.
Van beroepssituatie naar inlevermap
Werkveldtraining 26 september 2013
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Vakwedstrijden en onderwijs VECON Businessschool.
Samenwerken aan kwaliteit van (school)examinering loont!
Landbouwbreed Klaaswaal
Het geven van een workshop
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Portfolio Praktijkonderwijs
Bewust toetsen met Groen Proeven
Hands On: leren binnen handbereik
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Van Kroon naar ViP.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Opleidingen niveau 4 & SPBS gebruikersdag 21 juni 2012.
Waar staan we nu?.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Aan de slag met competenties beoordelen
23 april 2009 Wellantcollege wisselt uit Eric de Bruin en Elise van Vliet.
Het leermiddel centraal Aanbod en vraag. Het leermiddel centraal 2 Even voorstellen Roos Scharten Projectmanager Ontwikkelcentrum.
Overzicht bespreekpunten
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
competentie ontwikkeling en assessment
Rekenbeleid
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Academie voor algemene beeldende
Competentiegericht leren vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Groen Proeven & leermiddelen van het
Hands On: leren binnen handbereik
Aan de slag met de online SE bank!
Leren en beoordelen op de werkplek Docentenoverleg Workshop alternatieven voor KPB’s Juli 2014.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
WELKOM. Loopbaanorientatie en begeleiding in VMBO-2.
Informatieavond Groep 7 – 8 welkom.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Praktijkervaring en reflectie
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Expertiseteam Toetsenbank Digitaal toetsen 17 juni 2010.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
vakdidactiek pedagogiek
Werkwijze telefoon & balie
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Plannen en optimaliseren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Plannen en optimaliseren
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
Academie voor Bouw & Infra
Transcript van de presentatie:

Hoe je lesmateriaal inzet op weg naar de pvb? Optimaal voorbereid met leermiddelen van het OC!

Programma Fine tunen presentatie Zoeken / vinden In vogelvlucht: leermiddelen OC Voorbeeldarrangementen Bent u bekend met het OC? Gebruikt u leermiddelen van het OC? Welke? Hoe zoekt / vindt u deze leermiddelen? Hoe bereidt u leerlingen voor op afleggen pvb? Hoe gaat dit? Welke pvb’s gebruikt u?

Zoeken / vinden Startscherm ECC gewijzigd Startpagina’s Uitgebreid zoeken Arrangementen: Vakwerk (binnenkort) Groenbewust ((juni) Groen proeven vmbo)

Piramide Miller Weten: (vak)kennis opdoen Doen: laten zien competent gedrag in complexe (beroeps)praktijk, stage, bpv Laten zien: laten zien competent gedrag in praktijksimulatie, project Toepassen: toepassen kennis in casus, werkstuk, praktijkles Weten: (vak)kennis opdoen Nb: lezen van beneden naar boven Vakkennis en algemene kennis opdoen leerling reproduceren kennis en vaardigheden tijdens kennistoets Docent: expert / coach: toetsen met gesloten / open vragen – sturende rol, vakinhoudelijk expert, ontwikkelen leerarrangementen Omgeving: klaslokaal Toepassen: van kennis in theoretisch probleem of praktische vaardigheid, casus, werkstuk Leerling: zie regel hierboven Praktijkbegeleider / coach: toetsen met casussen of vaardigheid/praktijktoetsen / stimuleren van toepassen van kennis en vaardigheden Omgeving: klaslokaal / praktijkruimte bedrijf / olc Laten zien: laten zien / oefenen van competent gedrag (integratie van kennis, vaardigheden, en houding) in een realistische maar voorspelbare situatie (routine, rollenspel, praktijksimulatie, projecten) Leerling: werken aan competenties en werkprocessen, leren van routines, eigen verantwoordelijkheid en initiatief tonen, reflecteren op eigen gedrag en proces, keuzes verantwoorden Praktijkbegeleider / coach: waarderen van adequaat gedrag / observeren van en reflecteren op gedrag, beoordelen van competenties en werkprocessen, coachen op groei, denken vanuit de praktijk Omgeving: realistische (gesimuleerde) praktijksituaties, voorgestructureerde authentieke opdracht Doen: laten zien van competent gedrag in de complexe (beroeps)praktijk, stage, bpv, externe opdracht Leerling: zie regel hierboven in een pvb, adequaat omgaan met dilemma’s en onverwachte situaties Assessor: toetsen van adequaat gedrag,inclusief reflectiegesprek Omgeving: complexe praktijksituatie

Leermiddelen in vogelvlucht 1 Methoden: Vakwerk Groenbewust Wps Functie (naar Miller): Theorie – weten Opdrachten – toepassen Projecten (Vakwerk – laten zien) Piramide Miller onderscheidt: Weten Toepassen ? Laten zien

Vogelvlucht 2 Limo -> M: weten -> f: oriëntatie op leerdoelen, activeren voorkennis Praktijkkaarten -> M: weten / toepassen -> f. verwerken / toepassen Instuctievideo -> M. weten / toepassen -> f. oriëntatie / verwerken info / integreren kennis Instructievideo functies: Oriëntatie: oriëntatie op de taak / leerdoelen, activeren voorkennis Uitvoering: verwerking info ter voorbereiding van toepassen in praktijk Uitvoering: integreren van kennis, bijv. door video te vergelijken met eigen ervaring

Voorbeeldarrangementen Hulpmiddel: lln door leerproces leiden Toewerken naar ‘laten zien’ Miller Speelruimte voor scholen Gelegenheid om te oefenen en groeien Uitgewerkt per leerweg Juni klaar – 3 Najaar getest – scholen gezocht Voorjaar 2012 bredere uitrol ? Opbouw: Intro: praktijkgerichte opdracht breed gekozen Voorbereiding: oriëntatie op taken, leerdoelen, voorkennis en leerstrategie wat ga ik doen? Waar sta ik? – volgens V2 4cyourway De uitvoering: oefenen kennis, vaardigheden en houdingen + Laten zien: laten zien geleerde in een praktijksituatie + reflectie De opdracht De afronding Reflectiegesprek Waar sta ik nu? Het bewijs Uitgangspunten: Laten zien: o.i. moeten leerlingen de kans krijgen om voor de pvb te oefenen met het tonen dat zij werkprocessen en competenties beheersen in een realistische situatie en hierop kunnen reflecteren. Pvb is een beoordelingsmoment en geen feedbackmoment. Speelruimte: arrangement verheldert aan welke deeltaken (werkprocessen) en competenties wordt gewerkt. Docent en leerlingen leggen accent binnen arrangement en bepalen complexiteit. Oefenen en groeien: hiervoor is nodig dat leerlingen werkprocessen en competenties meermalen kunnen oefenen. Belangrijke werkprocessen en competenties komen daarom terug in verschillende voorbeeldarrangementen. Vraag: hoe groot / klein maken we een voorbeeldarrangement: zo groot dat deze diverse pvb’s omvat of kleiner. Voorbeeldarrangementen staan op zichzelf en kunnen in eigen volgorde worden ingezet.

Vragen? Vragen? Bij nabranders: Peter van Loon P.vanloon@ontwikkelcentrum.nl (0318) 642 992

Vogelvlucht 3 Competenties in beeld -> M: weten / bewustwording -> f. oriëntatie op leerdoelen / uitvoering: begrijpen / verwerken van info Toetsen (toetsplaza.nl) -> M: weten - > f. oriëntatie: diagnostisch / uitvoering: begrijpen / checken

Vogelvlucht 4 Competentiegerichte opdrachten -> M. laten zien -> f. Praktijkopdracht -> M. laten zien -> uitvoering: begrijpen / toepassen / integreren

Links naar arrangementen Voorbeeldarrangement: http://arrangeren.wikiwijs.nl/29377/Conce pt_leerarr__groen_proeven___presentatie _PvL#sub101940 Marja: http://maken.wikiwijs.nl/28988/test_bloem #sub98012 Jeannet: http://maken.wikiwijs.nl/28942/Test#sub93 407