Workshop Reflecteren 3 februari 2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Reflectievaardigheden en instrumenten
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Taalportfolio in Action
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Netwerkbijeenkomsten Taal voor Havo en Vwo januari-februari 2012
Ervaringen met de invoering van CGO
Oplossingsgericht coachen
Reflectievaardigheden en instrumenten
Supervisie en werkbegeleiding in de praktijk
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Portfolio
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Gedragsgericht Interview
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
Reflectie.
Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori
Van, voor én door het onderwijs.
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
Wat is belangrijk om te leren?
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Onze doelen en visie in beeld
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
VERSTERK WAT WERKT.
Alle lijntje bij elkaar…?
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.

Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Reflecteren.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Coachen op competentie-ontwikkeling
Evaluatie Cursus.
De Groene Werkplek Jaap Harreman (Melanchthon Bleiswijk) Bert van Opstal (Midden Brabant College Tilburg) 4Cyourway conferentie De Wageningse Berg Wageningen.
Ik wens u veel personeel Personeel in de Praktijk Tips en Tools Melanie Andriessen, Auto Voskuilen Marleen van Reeden, BOVAG.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Anders kijken, anders doen
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Coaching in regioleren
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 7e les.
Module 6; didactisch handelen
Samenwerken en communicatie
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Transcript van de presentatie:

Workshop Reflecteren 3 februari 2011 s.potiek@cps.nl GROEN PROEVEN Workshop Reflecteren 3 februari 2011 s.potiek@cps.nl © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Inhoud workshop Reflectie Wat is Reflectie Leereffect ? toegevoegde waarde Effectief reflecteren ervaring

Reflectie Wat is het? Reflectie versus evalueren © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Leereffect Effect van positieve reflectie op jongeren CGO, Leren van beroepssituaties Effect van positieve reflectie op jongeren Beschouwen, structuren © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Toegevoegde waarde Duurzaam Groei Keuze Cultuur BLIJVEND RESULTAAT PLAN Zo gaan we verbeteren DO Dit gaan we doen zitten we nog op koers? CHECK Blijvend verbeteren ACT/IMPROVE Duurzaam Groei Keuze Cultuur

Het reflectiegesprek Voorbereiding (gericht op doel) Opening gesprek Doel duidelijk (onderwerp) Gesprek (‘STAR’ techniek) Afspraken

Reflectiegespek in de praktijk Multi inzetbaar Mindset en feedback geven/ontvangen overtuigingen © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

STAR (RT) Interview methode Situatie: Waarover ging het ? Taak: Wat moest jij doen? Actie: Hoe aangepakt? Resultaat: Wat was het resultaat? (Reflectie: Hoe ging het, wat geleerd?) (Transfer: Wat zal je doen ...(alternatieve situatie)) 8 © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Vragen stellen… (1) een introductie Voorbereiden, met voorbeeldsituaties De ander aan ‘t woord (OEN, LSD, OMA) Gesprek is gericht op heden /toekomst Namens jezelf spreken (ik lees…) Reflectie op gedrag, zonder oordeel

motivatie, inzet, toewijding Mc Clelland’s ijsberg meer gedrag zichtbaar kennis vaardigheden ontwikkel- baar attitude, overtuigingen, normen & waarden drijfveren, ambitie, motivatie, inzet, toewijding bewustzijn persoonlijke kwaliteiten ‘intelligentie’ minder © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Vragen stellen… (2) een introductie Soorten vragen 1 tegelijk, wachttijd Open karakter: Wat heb /versta/ wil / zou / vond je … Welke… Geef een voorbeeld van… Waar denk /zou je… Hoe ging / zijn / kwam / zou je…

Reflectie in de praktijk, eigen ervaring

CPS Onderwijsontwikkeling en advies www.cps.nl CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg 30 3821 BB Amersfoort Postbus 1592 3800 BN Amersfoort T [033] 453 43 43 F [033] 453 43 53 E cps@cps.nl www.cps.nl