Innovatie bij psychotherapie online

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
De Vrouw Toen God De Vrouw schiep was hij op de zesde dag nog laat aan het werk. Een engel kwam langs en zei: “Waarom duurt het maken van deze zo lang?”
Een vrouw te zijn.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
De Drama Driehoek.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Over consumenten, gedrag en marketing
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Marktonderzoek als proces
“Dromen, Denken, Doen”. De 3-D Ondernemersmeter UWV e.a. uitkeringsverstrekkers vragen garanties 70% starters uit uitkering: binnen 1 jaar succes (mits.
STRESS Bijbels omgaan met stress ? Wat is stress ? Stress is een vorm van spanning die in het lichaam optreedt als reactie op externe of psychische.
Presentatie A&O netwerk Arbeid & Organisatie van het NIP Nederlands Instituut van Psychologen darwine.
Op weg naar de projectproducten
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Komen op voor (ex-)kankerpatiënten die hun (werkende) leven
Een lessenserie van drie lessen
Psychotherapie bij ouderen
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Universiteit Utrecht Empirisch onderzoek Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 10: 11 mei 2012.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Academische vaardigheden - C1.5
Praat eens met een veteraan darwine.
Psychotherapie en armoede
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
CanDo Coaching.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Media en creativiteit Herfst les 3.
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Om soms eens dieper over na te denken
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Oriëntatie op het beroep
Solliciteren: wat wil ik?
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
De domeinen & Niveau bij ABB.
Onderzoeksvaardigheden 3
Onderzoeksvaardigheden
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Verpleegkundig redeneren
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Methodiek: Plancyclus
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
Behoeften van de doelgroep & activiteiten
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
Conclusies evaluatie Regieraden
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Stap drie bij projecten
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Innovatie bij psychotherapie online

De afstudeeropdracht Artikel in de Volkskrant over psychotherapie online Oriëntatieproces, wat is psychotherapie online? Psycholoog Bernard Maarsingh Relatief nieuw vakgebied

De hoofdvraag “Hoe zijn multimediale technieken meer succesvol toe te passen bij psychotherapeutische behandelingen online Van meer „succesvol‟ is sprake als het gebruik en/of kwaliteit van de psychotherapeutische behandeling online toeneemt.”

Deelvragen Welke vormen van psychologische aandoeningen zijn er? Welke vormen van psychotherapie zijn er? Welke vormen van psychotherapie zijn geschikt voor behandeling online? Welke factoren bepalen mede de mate van gebruik van psychotherapie? Welke factoren bepalen de kwaliteit van psychotherapie? Wat versta ik onder multimediale technieken en welke vormen zijn te onderscheiden Welke multimediale technieken kunnen bij welke vormen van psychotherapie online worden toegepast om gebruik en kwaliteit te verhogen. Welk multimediaal productconcept zou op basis van de antwoorden op bovenstaande vragen ontwikkeld kunnen worden?

De eindproducten Onderzoeksverslag, de conclusies hierin geven antwoord op de hoofd- en deelvragen Productconcept, omschrijving voor het herontwikkelen van een bestaande examenvrees behandeling online.

Analyse- en onderzoeksmethode Functionele analyse, waaraan moet een psychotherapeutische behandeling online voldoen? Deskresearch Diepte interview psycholoog Bernard Maarsingh

Conclusies onderzoeksverslag “Vergroten van het gebruik van een psychotherapeutische behandeling.” Er is te weinig marketing richting de doelgroep. Rechtstreeks i.p.v. via een verwijzing door bv een dokter Gebruik kanalen die door de doelgroep gebruikt Richt je marketing ook op een bemiddelende doelgroep als die er is Niet alleen bewustwording maar communiceer ook andere informatie die van belang is voor je doelgroep

Conclusies onderzoeksverslag “Verhogen kwaliteit van psychotherapeutische behandeling online.” Gebruik de mogelijkheden die het internet te bieden heeft. Maak de behandeling online interessant. De stap om te stoppen met een behandeling online is klein. Stel de inhoud van je behandeling af op je doelgroep. Begrijpt de doelgroep de teksten, sluit het aan op hun leefwereld? Maak de behandeling inzichtelijk. Weet de cliënt hoeveel tijd hij nodig heeft voor de behandeling? Weet de cliënt wat er met zijn persoonsgegevens wordt gedaan?

Productconcept Bestaande examenvrees behandeling van selfsessions.nl herontwikkelen n.a.v. de conclusies uit mijn onderzoeksverslag Een document waarin ik heb omschreven hoe de nieuwe examenvrees behandeling er uit komt te zien en het benodigde onderzoek om deze onderdelen te verantwoorden. Voornamelijk tekstueel omschreven met enkele visualisaties als ondersteuning

Proces en bevindingen Doelen van het product definiëren. Doelgroep(en) vaststellen. Scholieren (12-18 jaar). Analyse bestaande examenvrees behandelingen, structuur en inhoud. Inventarisatie van technische mogelijkheden en beperkingen E-mail Chatten Social netwerk sites Forum Zelftests (interactieve) afbeeldingen Smartphones

Sitemap examenvrees behandeling online

Wireframe’s en beschrijvingen Voor elke pagina in de sitemap staat een wireframe in het productconcept document. Onder de wireframe staat een tekstuele omschrijving van de verschillende onderdelen die op deze pagina staan. Om een beter beeld te schetsen van enkele onderdelen heb ik hiervan mockups/schetsen gemaakt.

Voorbeeld hoofdpagina en introtekst

Voorbeeld interactieve afbeeldingen Oude behandeling, informatie over wat examenvrees precies is. “Iedereen die een examen moet doen zal zich min of meer gespannen voelen en zal wel eens wat piekeren over dit examen. Maar als dit heel sterk is, dan kan er sprake zijn van examenvrees. Lichamelijke spanning, zo blijkt uit onderzoek, heeft weinig invloed op presteren, maar gepieker kan dat wel hebben. Examenvrees hangt samen met gedachten en denkpatronen die een angstig gevoel veroorzaken.  Dit gepieker gaat meestal over 1 van de volgende 3 zaken: 1. over het examen (’zeer moeilijk’, ’zeer veel’, ’veel te weinig tijd’)  2. over jezelf (’ik kan het niet’, ’ik raak geblokkeerd’, ’ik vergeet het allemaal’)  3. over de gevolgen van zakken (’het hele jaar mislukt’, ’m’n studie gaat eraan’, ’m’n ouders worden boos’). ”

Voorbeeld interactieve afbeeldingen Herontwikkelde behandeling, interactieve afbeelding die informatie geeft over examenvrees. Een client gaat met zijn muis over verschillende ‘hotspots’ in de afbeelding en dan verschijnt er informatie

Inhoud op de doelgroep afstemmen Voorbeeld uit de huidige behandeling: “Deze gedachten en denkpatronen beïnvloeden de drie fasen van examen doen, namelijk de voorbereiding op het examen, het examen zelf en de evaluatie na afloop. Vooral de laatste fase wordt vaak vergeten, maar is wel deglijk van belang omdat juist deze fase bepaald hoe je in de toekomst tegen jezelf en je examenvrees aankijkt. In iedere fase kunnen er specifieke problemen optreden.” Tekst met dezelfde informatie maar nu toegankelijker voor de doelgroep: “Als jij je constant zorgen maakt over het examen dan is het moeilijker om je te concentreren op het leren of het maken van een examen. En als één examen niet goed gaat ga je je waarschijnlijk nog meer zorgen maken over het volgende examen.”